Annons

Jag och min vän diskuterar om fullformat, snälla upplys oss!

Produkter
(logga in för att koppla)

BrorOscar

Medlem
Hej alla glada!
Det är så att jag och min vän är relativt nya inom fotovärlden och ingen utav oss har fotat med en fullformat kamera men nyligen började vi läsa lite om FF då vi var nyfikna. Vi snubblade på en del frågetecken och har kommit fram till lite olika svar. Jag postar här för att få lite klarhet i det hela. Jag hoppas ni kan hjälpa oss.

Det jag förstått att FF kameror har större sensorer och efterliknar gamla 35mm formatet medans crop sensorer är en billigare variant och sensorn är helt enkelt mindre. Att FF objektiv har större bildcirkel förstår jag, även att det blir en typ av in zoomning på crop sensor med dessa objektiv. Men det som snurrar till det är dessa objektiv som är gjorda för crop sensorer med namn som " EF-S" osv. Jag har läst lite på wikepedia om saken och hittade detta.

" Such lenses usually project a smaller image circle than lenses that were designed for the full-frame 35 mm format. Nevertheless, the crop factor or FLM of a camera has the same effect on the relationship between field of view and focal length with these lenses as with any other lens, even though the projected image is not as severely "cropped". In this sense, the term crop factor sometimes has confusing implications; the alternative term "focal length multiplier" is sometimes used for this reason. "

Det jag undrar då är hur det kan bli en "crop factor" när bildcirkeln passar sensorns storlek. Förstår ni hur jag menar? Om vi har ett 20mm EF-S objektiv där bildcirkeln är anpassad till crop sensorer så borde det väl inte bli en crop factor? Alltså det borde inte skäras av något ifrån bildcirkeln som det normalt gör.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, jag skulle bli ytterst tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar ifrån Bror
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det kallas crop factor eftersom det handlar om samma effekt som att beskära bilden.

Om du tar en bild med någon kamera och skriver ut bilden, och sedan beskär din utskrift så har inte bara bilden blivit mindre. Du har också förändrat utsnittet. Samma utsnitt som du hade fått ifall du hade använt en längre brännvidd på objektivet.

Brännvidd för ett objektiv är en fysikalisk egenskap som inte har med bildcirkeln att göra. Två objektiv med samma brännvidd kan alltså ha olika bildcirkel.
Och omvänt så har de flesta objektiv avsedda för en viss sensorstorlek ungefär samma bildcirkel. Från vidaste vidvinkel till snävaste tele.

En viss brännvidd ger däremot en bildvinkel.
Om du använder en mindre sensor (eller beskär bilden i efterhand) får du ett mindre utsnitt ur den möjliga bilden, och alltså efterliknar en snävare bildvinkel, och alltså simulerar du en längre brännvidd.

Så ja, även om objektivet är gjort för det mindre formatet ska man räkna med cropfaktorn för att se vilken brännvidd på ff det motsvarar när det gäller utsnitt och bildvinkel.

Petter...
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Då är detta kanske onödigt, men jag skriver det ändå.

Ett annat sätt att tänka är att cropfaktorn, alltså beskärningsfaktorn, ses relativt de två sensorstorlekarna. APS-C är si och så mycket mindre än FF.

I det förhållandet fanns alltså inte objektivet ens omnämnt, vilket innebär att det inte har någon påverkan på cropfaktorn.
 

iSolen.se

Guest
Då är detta kanske onödigt, men jag skriver det ändå.

Ett annat sätt att tänka är att cropfaktorn, alltså beskärningsfaktorn, ses relativt de två sensorstorlekarna. APS-C är si och så mycket mindre än FF.

I det förhållandet fanns alltså inte objektivet ens omnämnt, vilket innebär att det inte har någon påverkan på cropfaktorn.
Så länge som man har FX (FF)-objektiv ja :)

DX (APS-C) objektiv på FX (FF)-kamera croppar ju också bilden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, de blir bara svarta i kanterna.

I min Canonvärld händer det dessutom inte, eftersom EF-S inte går att montera på kameror med fullformatssensor.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du klipper i eller lägger en mask på den färdiga utskriften, har en mindre sensor eller har ett för "litet" objektiv betyder det i alla fall att den användbara bilden blir croppad.
...
Eller om du sätter på ett alldeles för "stort" motljusskydd för den delen. Men då brukar vi väl kalla det vinjettering. Men effekten slår ju såklart på slutresultatet i alla fall.

Jag minns min analoga ungdom när brännvidd runt 50 mm var det självklara "normalobjektivet" och pappa släpade hem Hasselbladbroschyrer där man läste att normalen istället var runt 90 mm. Väldigt förbryllande. Det gick väl att förklara, och hade såklart med filmstorlek att göra. Men jag minns inte att man använde ord som beskärningsfaktor.

Ordet cropfaktor används väl huvudsakligen inom kategorin systemkameror som bygger på det analoga 135 mm arvet och där systemen ger någon sorts möjlighet att växla objektiv mellan hus med olika sensorstorlekar.
Exempelvis har jag har aldrig hört någon prata om cropfaktorn för en iPhone.

Petter...
 

iSolen.se

Guest
Eller om du sätter på ett alldeles för "stort" motljusskydd för den delen. Men då brukar vi väl kalla det vinjettering. Men effekten slår ju såklart på slutresultatet i alla fall.

Jag minns min analoga ungdom när brännvidd runt 50 mm var det självklara "normalobjektivet" och pappa släpade hem Hasselbladbroschyrer där man läste att normalen istället var runt 90 mm. Väldigt förbryllande. Det gick väl att förklara, och hade såklart med filmstorlek att göra. Men jag minns inte att man använde ord som beskärningsfaktor.

Ordet cropfaktor används väl huvudsakligen inom kategorin systemkameror som bygger på det analoga 135 mm arvet och där systemen ger någon sorts möjlighet att växla objektiv mellan hus med olika sensorstorlekar.
Exempelvis har jag har aldrig hört någon prata om cropfaktorn för en iPhone.

Petter...
Vignettering är väl ändå inte det totalt svarta som uppstår pga fysiskt hinder för ljuset att komma fram? ... men ok. T ex det är inte vignettering som gör att det är totalt svart i hörnen med fisheye eller om du fotar genom ett rör som nämnts nedan.

Hasselblad nämner knappast beskärningsfaktor eftersom effekten är den motsatta :) Men jag misstänker att de inte använder någon annan term heller för att systemet är så gammalt och kunderna så pålästa. De vet att 90mm är normal och objektiven är inte så många eller så svåra att hålla reda på.

För iphone är det ointressant för 99% av användarna och det är lite svårt att byta objektiv på icke-systemkameror så behovet är även där rätt lågt för en omräkningsfaktor.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vignettering är väl ändå inte det totalt svarta som uppstår pga fysiskt hinder för ljuset att komma fram? ... men ok.

Hasselblad nämner knappast beskärningsfaktor eftersom effekten är den motsatta :)
Jag skrev ju alldeles för stort. Om du exempelvis stoppar ett trettio centimeter långt rör framför ett 50 mm så blir det ganska svart i kanterna på bilden Men övergången mellan ljus och mörker är så klart mjuk.

Nä Hasselblad (och FF) borde kanske prata om o-beskärningsfaktorn :)

Petter...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du klipper i eller lägger en mask på den färdiga utskriften, har en mindre sensor eller har ett för "litet" objektiv betyder det i alla fall att den användbara bilden blir croppad.

Med DX croppas för övrigt bilden automatiskt i kameran som en inställning.
Fiffigt! Ungefär som på en Hasselblad där man kan sätta på ett 6*4,5 baksycke och lägga en matchande mask på sökarskiva. Ett system som hanterar flera format.


Petter..
 
ANNONS