Annons

välja kamera - canon eos300 eller nikon f65

Produkter
(logga in för att koppla)

grovskopa

Medlem
Hej!

Jag är en nybörjare som ska köpa min första systemkamera,... Har hela tiden varit inställd på en EOS300 men stötte idag på en Nikon F65 som ska vara ungefär samma sak fast inte lika automatiserad. Detta tycker jag verkar bra eftersom man då lär sig mer hur saker och ting fungerar istället för att låta kameran sköta allt.

Vad tycker ni?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Visserligen är jag obekant med F-65 men jag har svårt att tänka mig vilka manuella kvalitéer den har som EOS 300 inte har.

Jag rekommenderar EOS 300.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om du kör Pentax idag så är ju en Pentax ett alternativ om du har objektiv så du kan fortsätta använda dem.

Annars tror jag nog att husen du föreslår är rätt likvärdiga. Kläm lite på dem och ta den du tycker känns rätt för dig.

Om du planerar att fota mycket utan stativ kan Canon ha ett lite försprång eftersom det finns prisvärda objektiv med bildstabilisering. Annars vill jag hävda att det är dött lopp mellan fabrikanterna.
 

kaatman

Aktiv medlem
EOS300 har alla tänkbara manuella inställningar. Bländarautomatik, tidsautomatik, ett helt manuellt läge, exponeringsförskjutning, bracketing och dubbelexponerinsmöjlighet.
Snabbaste slutartid 1/2000 och blixtsynk på 1/90 om jag inte minns fel och (fanfar) SKÄRPEDJUPSKONTROLL!!!

Vad saknas då för de pengarna ?!?
 

greven

Medlem
Jag stod inför samma val som dig för ca en och halv månad sedan. Skillnaden är inte så stor enligt min uppfattning. Det som avgjorde för mig var ergonomin. Känn på kameran, ratta och dona med den. Den som känns bäst kommer du troligtvis att bli mest nöjd med.:D Själv så är jag väldigt nöjd med min Eos 300
 

julgus

Aktiv medlem
Hej
kanske inte vad du vill höra men titta på F80, en något dyrare modell men med mycket fina o uppskattade finesser med bla grid on demand (inspeglat rutmönster i sökaren för raka horisonter, gyllene snittet osv), samt "fanfar" möjlighet till billig trådutlösare. Du får på köpet en bättre kamera i de flesta avseenden. Har ingen egen erfarenhet av varken F65 eller Eos300 men de känns väldigt plastiga (min högst personliga åsikt)

Med vänlig hälsning
Johan

PS1: Min erfarenhet är att billiga kameror blir dyra kameror... eftersom man ofta uppgraderar inom kort till en dyrare...
PS2: Köp dina grejor på postorder och pruta! Resulterar i många sparade tusenlappar! Jag sparade ex nästan 3" sist då jag handlade min G2! Kolla via www.pricerunner.se! utgå från dessa priser, pruta sen!
 

grovskopa

Medlem
hmm jo f80 låter väldigt intressant

kostar dock nästan 5500:- vilket inte är så lättöverkomligt som student med inkomst på 900:-/månad
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, det är ju baksidan med studentlivet. Man har du funderat på begagnat? När man tittar på dina bilder så verkar det ju som om du har hittat en stil, och den stilen är ju inte så actionbetonad så den senaste autofokusen lär ju vara overkill. Om man kan dra slutsatser om din personlighet avv dina bilder så kan man rentav tro att du skulle trivas bättre med en gammal manuell kamera som är gjord i metall istället för plast.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nikon F2!!!

Passar en en annan 18 årig student perfekt...
Inget lulllull som autofokus eller exponeringsautomatik, men alla övriga funktioner finns.
Det finns ju även billigare Nikkormater. Kolla in www.ibazar.se där kommer det upp en massa roliga och billiga kameror som ingen lägger bud på.

Eller kolla här för andra billiga kameror;
http://start.at/kamera
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fast en F2 kostar ju lika mycket som en EOS300 eller en F65 så där faller ju poängen även om det är en extremt kompetent mässingslåda.

Fynden finns nog bland kameror med bajonetter som inte tillverkas idag. Olympus OM1 är t ex en kamera som har allt man kan tänka sig behöva oc ofta dyker upp till väldigt låga priser. Optiken är också hutlöst billig. Iofs är man hänvisad till begagnatmarknaden och investeringen är bortkastad när man sen skall byta till digitalkamera. Men å andra sidan är investeringen inte så stor, och fan vet om vi Nikon- och Canonägare får så stor glädje av våra objektiv heller när det kommer till kritan.

Utöver Olympus så är ju Canon FD och Minolta MD bra bajonetter som inte stöds av tillverkaren längre.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag måste höja ett varningens finger för Olympus OM1: batterierna har slutat tillverkas. Går visserligen att få tag i på vissa håll. Annars är det en mycket trevlig kamera. Hade själv en sådan.
Annars skulle jag också vilja rekommendera begagnat. Bytte till en begagnad Nikon FA för ett tag sedan och hade då också Eos300 och F65 i tankarna, men FA:n känns så mycket robustare och pålitligare än dessa.
 

fraje195

Ny medlem
ville bara säga att jag är väldigt nöjd med min F65... kollade runt lite med motsvarande modeller innan jag skaffade min. kollade lite tester och sånt men alla var ganska lika så jag gick helt enkelt på känsla.. jävligt "skön" kamera.


// Frasse
 

grovskopa

Medlem
Hejsan allihopa!

Tack för all hjälp! Idag var jag och klämde på både EOS300 och F65 och bestämde mig direkt för f65an... EOS300 kändes inte väl ergonomiskt sett + att den kändes aningen omtålig och plastig.

Återigen tack!

/Mika
 

julgus

Aktiv medlem
bra val.. Galen Rowell, amerikansk erkänd naturfotograf värderar tydligen F65 högt, ryktet förtäljer att han föredrar denna före Nikons pro modeller, mestadels för att den är liten, lätt men ändå pålitlig!
Med vänliga hälsningar
Johan
PS:Tänkte att jag kunde påtala detta nu efter att du hade bestämt dig, innan beslutet så hade det kanske upplevts som ett onyanserat inlägg av andra märkesförespråkare.
DS:Besök www.nikonians.com, en site bara för Nikon ägare driven av Nikon ägare. Här kan du få svar på alla upptänkliga frågor och flera till.
 

Idis82

Medlem
Stod inför samma val som du för ett tag sen, och för mig blev den Nikon F65 som vann. Tycker väldigt mycket om den! Den har allt jag behöver men var inte så dyr (självklart ÖNSKAR man sig ju alltid det allra, allra bästa, men man är ju student....)

Måste tillägga att den faktiskt HAR skärpedjupskontroll.

Anledningen till att jag valde F65:an var att jag gillade knappar och rattar bättre, och jag tyckte den var skönare att hålla i. Den viktigaste faktorn var att den har dioptrijustering, vilket var ett måste för att jag ska kunna se inställningarna i sökaren skarpt. Detta saknar Eos300. Dessutom var den snyggare.....

Hoppas du blir nöjd med din kamera oavsett vad du väljer!:)
 
ANNONS