Annons

att vrida kameran så horisonten blir sne istället för horisontell är?

Produkter
(logga in för att koppla)

att vrida kameran så horisonten blir sne istället för horisontell är:

  • irriterande

    Röster: 14 50.0%
  • spännande

    Röster: 11 39.3%
  • ingen åsikt

    Röster: 3 10.7%

  • Totala väljare
    28
  • Enkät stängd .
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad tycker du om detta? Är du strikt när det gäller horisonten? Kan en landskapsbild ha en sne horisont eller tillhör du dem som helst vill ha ett vattenpass på stativet?
 

Helena

Aktiv medlem
oooh vad jag blir sur på mig själv!!

Jag måste erkänna att jag ljög lite när jag skrev att det var spännande...

Jag blir fruktansvärt irriterad när jag inte klarar av att göra min bild så perfekt som jag vill... Jag är en av dom som faktiskt bär omkring på ett litet vattenpass i kameraveskan...

Nu är juh dock saken så att en man vid namn Mike försöker att lära oss att tänka lite friare... Han går omkring och visar oss hur han ser ut om han flyttar sig runt och säger att vi ska prova på lite olika saker...

Han har rätt och därför så trotsade jag mitt eget strikthetsberoende och klickade i "spännande" rutan...

:)
 

accipiter

Aktiv medlem
Lutande horisont? Jodå!

När den lutande horisonten är ett medvetet val för att tillföra bilden något är det förstås helt OK. Duktiga fotografer kan med fördel bryta mot de flesta regler!
Däremot är lutande horisonter mycket störande då det klart framgår att det är misstag.
Tyvärr är det i de flesta fall så!
Vid ex landskapsfotografering har man ofta god tid och möjlighet att korrigera den här sortens onödiga fel.

Ragnar
 

heru73

Avslutat medlemskap
Jag har just tänkt på detta i dagarna då jag läste en braschtidning inom IT nyligen. Varenda reportagebild var sne och det känndes alldeles för tillgjort. Sned horisont skall självklart användas om det tillför något till bilden. Ibland kan det bli riktigt spännande. Men om det genomgående används så blir det snabbt löjligt och en uppenbar trend att "så måste en reportagebild se ut".

Av denna anledning röstade jag "irriterande" även om det ibland kan vara väldigt häftigt med en sne horisont.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Irriterande

Jag klickade på irriterande för att jag alltid tänker "sned horisont" innan "häftigt" när jag ser bilder där kameran hållits snett. Och ofta verkar det som om fotografen lutat just för att försöka göre en bild lite roligare (som i många reportage), det är fånigt tycker jag. Att bryta mot vattenpass-lagen är alldeles för uppenbart, jag tycker man hellre ska kämpa vidare med andra medel för att åstadkomma det man vill.

Men visst, det finns några koola sneda bilder, men jag kan inte komma på någon... Okej, Håkan Ludwigsons badande par i Victoriafallen [FOTO 1/00] är ju en då.

/PJ
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Anette Nantell i DN brukar göra detta flitigt och jag tycker nog att hon lyckas bra många gånger. Men som sagt..
 

Peter

Aktiv medlem
Nöjd med snett!

Det är väl som met det mesta innom foto, gör det bilden bättre så är det bara att knäppa!
Personligen gillar jag annorluda bilder. Jag tog ett foto av en segelbåt på havet där jag tiltat horisonten rejält (45 grader), resultatet blev faktiskt lyckat, nu ska jag bara beskära bilden så att den blir fyrkantig och sätta upp den på väggen fast nu med horisonten i horisontal läge :p
 

lindau

Ny medlem
horisontfan

Jag lŒg som fotograf ombord pë HMS Carlskrona, och har fŒtt uppleva en och annan "sne" horisont. Efter ett tag blir det vŠldigt irriterande. Men visst kan det bli effektfullt om inte annat nŠr det gller just bilder till sjšss. Har en bild dŠr jag fick kŠmpa vŠldigt lŠnge fšr att fŒ horisonten nŒgolunda rak, men dŒ blŒste de kuling Œ krŠngde 30 grader.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Tydlig avsikt

Det där med att bryta regler handlar ju om att vara tydlig; betraktaren hör ju inte vad fotografen tänker. Skall man luta horisonten gäller det att den lutar tillräckligt mycket för att det inte skall kunna missuppfattas som ett misstag. I ett sådant läge så kan klart en lutning tillföra spänning i bilden.

Men får jag hem en rulle landskap med bara lite, lite lutande horisont, blir jag klart irriterad!
 

tosafora

Medlem
Irriterande fråga!

Det finns väl inget klart svar på den frågan. Lutande horisont måste man ju använda om fotografen i dig säger ja när du lutar kameran. Säger han nej så får du väl hålla dig till rak horisont.
 

ma59

Aktiv medlem
:D
I två fall störs jag av sned horisont: När det är uppenbart att det är misstag & när det är det enda som så att säga gör bilden speciell.Dvs om fotografen bara tar till det som ett sätt att "spica" upp en i övrig medioker bild.
Inte alltid lätt att veta, och när är enbild medioker...inte alltid man kan definiera det heller...
Summa summarum kan sned horisont vara helt OK, men oftast störs jag, då jag tycker mej oftare ana att det är en av de två nämnda orsakerna som ligger bakom de flesta sneda horisonter...men det finns möjligen slikt även bland mina egna alster, hehe ;-)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
jo det är ny vecka... :) Det var värst vad du har koll. Jag har försökt hinna med detta hela dan men hela tiden blivit avbruten...

/david
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS