Annons

Handla på ebay i Tyskland

Produkter
(logga in för att koppla)

KVICK

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att handla från ebay i Tyskland. Hur löser man frakten och till vilken kostnad.
 

Liza

Aktiv medlem
Det är väl som e-bay i övriga länder. Frakt + ev försäkring läggs på priset när du betalar till säljaren. Kostnaden beror även på vikt och vilket sätt - flyg eller marktransport men den upplysningen ska du också få från säljaren.
 

werner

Medlem
Hej, jag handlar en hel del på ebay i Tyskland. Jag har gjort cirka 200 affärer, och i stort alla fungerade utmärkt.Enda gången det blev misslyckat var när jag köpte en bruksanvisning till en Rollei och säljaren inte vara beredd att skicka den till Sverige, trots att jag förklarde tydligt att jag skulle stå för alla kostnader. Ett tips är att kolla säljaren noga: hur många "poäng" har säljaren och hur ser feedbacken ut? Jag skulle nog dra mig att köpa från någon som har mindre än 10 poäng. Som test kan man alltid skicka ett mail till säljaren för att se hur snabbt den svarar. Jag har köpt ett antal Rollei-kameror i Tyskland, England, Leica även från Ryssland. Inga problem. Det går dock till så att Du skickar pengarna först. När säljaren har fått pengarna, skickas varan. Jag har Föreningssparbanken och där kan man göran utlandsbetalningar direkt till säljarens konto. Det tar bara 2-3 bankdagar, så är pengarna framme. Tyvärr får Du betala en bankavgift på cirka 200 spänn i Sverige och även säljarens bankavgifter som varierar. Köpa Du för 2000,- får Du räkna till circa 300-400 spänn för bankavgifter. Porto tillkommer. Utbudet är enormt och chancen att Du hittar något till bra pris stor. Funderar Du över något mer, svara gärna eller skicka ett mail direkt.
lycka till
Werner
 

tormig

Aktiv medlem
Jag har köpt objektiv vid två tillfällen (och bjudit på några andra saker också men inte vunnit). Det fungerar bra tycker jag, jag är i alla fall nöjd med både priset och skicket på grejorna.

Räkna med c:a Euro 15 för frakten (som du betalar) och minst SEK 100 för överföringen av pengar (SEB tar 110:) vilket är det sätt jag har betalat på i båda fallen.

Se till att få namn, adress mm på både avsändaren och avsändarens bank och naturligtvis clearing och kontonummer. Själva överföringen av pengarna tar ungefär en vecka (för SEB i alla fall).

Själva frakten tar en vecka, men se till att få ID numret på paketet så du kan spåra det (i ett fall hade paketet kommit fram efter bara 2-3 dagar men postkontoret glömde skicka ut avin, då är det bra att med ett ID nummer!).

Låt dig inte avskräckas om det står "Versand nur nach Deutschland". Det står det allt som oftatst, skicka en fråga till säljaren om han/hon kan tänka sig skicka till Sverige, det kan dom för det mesta. Jag har skicka mina mail på engelska (skoltyskan är inte i bästa skick) och det har också fungerat bra.

Lycka till!

PS: Mycket i budgivningen händer de sista minuterna, ibland kan det vara bra att inte ge sig till känna förrän i sista sekunden!
 

KVICK

Aktiv medlem
Tack Torbjörn, Versand nur nach Deutschland har jag precis läst på den aktuella artikeln och tänkte därför inte bjuda men jag skickar ett mail (på engelska) och frågar. Fraktkostnaden låter låg, vilket fraktbolag?
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Handla på nätet i Tyskland = OK

Här följer ett exempel från i går.

Hos Technik-direkt.de

Köpte film, Cokin filterhållare, Cokin filter samt mellanringar till båda objektiven och ett vattenpass som passar i blixtskon.

Varor totalt 75 euro

Frakt och övriga kostnader 17 euro, fritt hemma hos mej i Finland, inklusive kostnader för betalningen.

Jag jämförde med cyberf. men det blev nästa dubbelt dyrare för varorna samt frakten 285 SEK v. 17 e = 153 SEK

Jag har handlat på detta vis 3 gånger tidigare utan problem.
 

mg

Aktiv medlem
Var in och kollade på e-bay en sväng. Jag fattar ingenting!! Man får väl se till att ha nån bredvid sig som hajar vad det står. De skulle kunna skriva att objektivet var fullt med grus och jag skulle ändå slå till om det var en fin bild på det...

Fast det fanns en hel del kap, men som sagt så är det ju in i det sista som den stora prisutvecklingen sker. Det är ju ganska dumt att trissa upp priserna i början av budgivningen, då blir de ju bara ännu högre i slutänden.

//Magnus
 
ANNONS