Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag är helt novis när det gäller negativa filmer och jag behöver lite hjälp.

Är det så att "proffslabben" kräver en viss filmsort eller är det bara att välja och vraka (för 35 mm)? Sedan undrar jag om alla "kopiatorer" (förstorningsapparater eller vad ni nu vill kalla dem) kan kopiera med dessa bilder?

/ Thomas, någon dag från att köpa sin första analoga kamera.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Labben har så kallade "kanaler" uppsatta för olika filmer, det handlarväl mest om filtreringen. Så det kan säkert vara värt att kolla med ditt labb vad de rekommenderar. Kodakfilmer på Kodaklabbb och Fujifilmer på Fujilabb är förmodligen inte en dum utgångspunkt för bästa resultat.
 

ThomasT

Aktiv medlem
Okej det listade jag nästan ut själv, men när jag läser på www.crimson.se så kom jag ihåg vad som gjorde mig helt borta. Det är dessa olika "processer" eller vad man nu säger om dem, C41, E6 och Svartvitt. Jag lär fota mest färgnegativ och undrar mest om det går att hitta sådan framkallning.
 

Pongu

Aktiv medlem
C-41 är processen för negativ färgfilm. E6 för nästan all diafilm, även om det finns några få undantag. Det brukar alltid stå på rullen vilken process den kräver.

/Pontus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
ThomasT skrev:
C41, E6 och Svartvitt. Jag lär fota mest färgnegativ och undrar mest om det går att hitta sådan framkallning.
Jodå, i princip alla kan framställa kopior från negativa färgfilmer.

Neggen framkallas i C41. Det är en standardprocess som inte varierar nämnvärt mellan labben.

Det är vid kopieringen skillnaderna kan finnas. Ett labb bör lyckas bäst med de filmsorter de har kalibrerat sina maskiner mot. Då menar jag alltså inte grovt som E6/C41 utan själva filmsorterna som t ex Reala, Supra etc.
 

ThomasT

Aktiv medlem
Jag gillar färgstarka och kontrastrik bilder. Vilken bild är bäst för det ändåmålet tror ni och vilket lab i stockholm är "bäst" på att framkalla det när man tittar på pris/kvalitet?
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Färgstarka bilder

Kanske inte svar på din fråga men om du vill ha färgstarka och kontrastrika bilder så kan du fota med dia och sen förstora från dom de som blev bra. Det blir färgstarkt iallafall =)
 
ANNONS