Annons

Ställa in skärpan med akriskop/fokosskop/kornlupp? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Ställa in skärpan med akriskop/fokusskop/kornlupp? HJÄLP!

Hej!

Jag undrar om det är någon som har tips för hur man ska ställa in skärpan på en kopieringsmaskin i mörkerrummet?

Jag ska till ett mörkerrum idag och för första gången själv laborera... (undrar nu hur det kommer gå...). Jag var där igår för att kolla vilka saker som finns på stället.

Jag testade att ställa in skärpan på kopieringsmaskinen, men det var minsann inte en lätt uppgift. Jag hade inte många minuter på mig, men lyckades inte. What does it take?

Tacksam för svar.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Ett fokusskop underlättar oerhört för att ställa in skärpan. Det _går_ att ställa skärpan hyfsat om man har ett vitt papper att projicera bilden på även utan optisk hjälp, men det är svårt att träffa helt rätt, speciellt med finkornig film.

Det fokusskopet gör är ju att det förstorar en liten del av den projicerade bilden så att man ser kornen i filmen. Då är det inget större problem att ställa in kornskärpan.

Tänk på att ställa fokusskopet på ett likadant papper som Du skall kopiera på, eftersom det gör några mm i fokuseringsavstånd. Kan vara skillnaden mellan en knivskarp och nästan knivskarp bild. Sedan bländar Du ner objektivet två steg för att få lite skärpedjup som hjälp också. Lycka till!

/Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Billigare fokuskop brukar vara knepiga att använda om man inte har dem exakt i mitten av den projicerade bilden. Testa det. Det beror nog på att den vill ha strålarna rakt på spegeln och inte i en vinkel som det blir om man har den lite på sidan.

Tänk också på att ha objektivet vidöppet när du fokuserar. Dels för att det blir en tydligare bild, men också för att skärpedjupet är minst då vilket gör det lättare att se skillnaden mellan fokus och ickefokus.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
FredrikB skrev:
Tänk på att ställa fokusskopet på ett likadant papper som Du skall kopiera på, eftersom det gör några mm i fokuseringsavstånd.
Wow! Var köper du så tjocka papper?

(sorry, kunde inte motstå detta irrelevanta inlägg)
 

FredrikB

Aktiv medlem
Nu skall Du inte vara så'n, Jim! ;) Det gör lite skillnad iaf!

Helt rätt det Du skriver om fokusering med full bländaröppning, det borde jag förstås tänkt på att ta med!

/Fredrik
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ofta så tycker jag att det är lättare att hitta kornskärpan om jag ställer fokusskopet så att det är en ljus gråton och inte ett helt vitt eller mörkt fält.
Glöm inte att grundinställa skärpan oxå, det brukar finnas en linje eller något på spegeln.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Just det! Det är ingen som har tagit upp det allra viktigaste, det kanske är för uppenbart?

Du måste ju ha något på negativet att ställa skärpan på också. Det är väldigt svårt om det är t ex en himmel och vansinnigt lätt om det är t ex en hårig näsborre. Så flytta fokuskopet till ett ställe på negativet med mycket detaljer, men försök samtidigt hålla det så nära mitten som möjligt.
 

Goldfish

Aktiv medlem
Gunnar Djerf (gundj):

Vad menas med att grundinställa skärpan? I akriskopet som ska användas finns en vågformad linje på spegeln, men jag har inte förstått hur jag ska ha nytta av den, eller hur jag ska använda linjen. Förklara gärna det!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Grundinställningen är att du justerar okularet så att den vågiga linjen blir ordentligt skarp.
Eftersom den är på samma avstånd från negativet som fotopappret är det viktigt att det blir rätt.
Sedan krävs det lit eövning i att titta i fokusskopet så att man fårstår vad man ser.
Det är ofta inte möjligt att se någon större del av bilden utan man tittar på kornstrukturen istället.
Skarpa korn = skarp bild (oftast)
 
ANNONS