Annons

Gamla bälgkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Jag har blivit lite nyfiken på gamla bälgkameror. Finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter? Vilka modeller finns det fortfarande film till? Vad ska man tänka på om man vill köpa en?
Tack på förhand,
/Lisa W
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En del av kamerorna tar 620-film och liknande och dessa är inte att rekommendera. Se till att 120-film passar. Det är samma film som i moderna mellanformatare.

Jag kan inte rekommendera någon speciell modell, men har väl ett par tips. Se till att kameran du köper har ett objektiv! En del är hålkameror och de har inte så bra bildkvalitet. Kolla även att slutaren har ett bra urval tider och inte bara ett par stycken som vissa. Bländaren bör också vara graderad på standardsätt för att den skall vara lätt att ställa in.

Kolla också att slutartiderna verkar funka som de skall och att bälgen är tät. Öppna kameran och titta genom bälgen på en lampa. Inget ljus får synas. Kolla även in i objektivet så att det inte växer svamp där (jag är allvarlig!). Det ser oftast ut som spindelväv och drar ner konstrast och skärpa avsevärt.

Ha det så kul! De kan ta bra bilder om man bländar ner ordentligt, typ f/11-f/22.
 
ANNONS