Annons

Fotografera människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkis

Guest
Jag tycker att det är så svårt med att fotografera människor som man inte känner, skall man fråga om man får fotografera dom först och missa en bra bild eller kan man plåta först och fråga sedan, eller...?
Tacksam för tips och ideér. :)
 

chbe

Medlem
Hej Peter.
Ja det är svårt att fotografera människor man inte känner. Det har hänt att jag tar bilder på människor i en ögonblickssituation och sedan tagit kontakt, förklarat mina avsikter och frågat efter ett godkännande. Det har hänt en gång att personen inte ville bli fotograferad. Då har jag gjort så att jag på följande bild fotograferat min egen "tumme ner" och på så vis kan jag hålla reda på vem som inte vill vara med. En ursäkt och ett samtal där jag garanterar att inte i något sammanhang publicera bilden hör också till. Lycka till med dina människobilder. / Christian
 

cattha

Medlem
Gömmer mej bakom solglasögonen så ingen ser att jag fotograferar

Ja du Peter det är väl en fråga om i vilken sittuation du befinner dig i.
Om du t ex är så pass långt ifrån en människa att denne inte ser att du fotograferar henne/honom då är det ju onödigt att gå fram och fråga. Om det är en fotograf från en tidning ute och fotograferar på en marknadsplats t ex så kan hon/han inte gå runt och fråga alla om de vill var med på bild eller ej.

Men sedan har det ju med ditt eget samvete att göra. Naturligtvis är det ju alltid trevligast och naturligtvis skönast för den som blivit fotograferad att få veta om det och bli tillfrågad om det är okej. Jag brukar göra som så att jag frågar innan jag tar bilden om det är en person jag vill fotografera på nära håll och oftast är de snälla och ställer upp.

Lycka till!
:rolleyes: Cattha
 

Helena

Aktiv medlem
PeterBarklund skrev:
Jag tycker att det är så svårt med att fotografera människor som man inte känner, skall man fråga om man får fotografera dom först och missa en bra bild eller kan man plåta först och fråga sedan, eller...?
Tacksam för tips och ideér. :)

Fotografera bilden du vill ha i smyg och gå sedan fram och fråga om du får ta en bild av dom... Säger du ja så ta en bild och använd antingen smygisen eller den riktiga i efterskott...

Jag är säker på att dom bara blir smickrade om du frågar...
Jag vet ingen som sagt nej när jag frågat...
 

markus

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns några juridiska aspekter på att fotografera människor? Jag har för mig att Frankrike införde någon sorts lag efter Dianas död men det kanske endast gällde bilder för publicering. Är det någon som har koll på regelverket är jag tacksam för jag orkar inte läsa det själv;)
 

Helena

Aktiv medlem
Det finns ett litet häfte med upphovsrättsregler och så som itne alls tar lång tid att läsa!
 

Jimsan

Aktiv medlem
markus skrev:
Är det någon som vet om det finns några juridiska aspekter på att fotografera människor?
Här är ett utdrag som jag hittade på en företagssida som sysslar med lagar.
"Lagen om namn och bild i reklam innehåller ett förbud för näringsidkare att vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.
Med "annans bild" menar lagen en bild som visar personen ifråga på sådant sätt att personen är identifierbar. Lagen gäller endast person som är i livet när reklamen ifråga publiceras. Alla oavsett ålder eller social ställning omfattas. Denna lag gäller endast kommersiell reklam - inte ideell, religiös, politisk e d. Inte heller gäller den föremål t ex någons byggnad, båt e d.
Det är företaget som marknadsför/säljer den vara reklamen gäller som ska begära tillstånd och betala vad detta kostar. Ansvaret härför ligger alltså inte på fotografen.Den som drabbas i reklamsammanhang skall vända sig till den som publicerat reklamen dvs t ex avsändaren av ett annonsbudskap.

Vill fotografen försäkra sig om att bilder med personer skall kunna användas för reklamändamål bör han/hon göra upp med personerna som förekommer på bilden om detta. Avtalet bör göras upp skriftligt och ett s k avtal om modelrelease upprättas. Uppgift att sådant avtal finns bör medfölja bilden."

Kortfattat så betyder det att så länge du inte tjänar pengar på en bild så är det bara att fota.
Men det skadar ju aldrig att fråga ändå.

Hela utdraget finns här:
http://www.blf.se/Meny/upphovsrattsfragor/Bildhantering/lagar.htm
 

markus

Aktiv medlem
Tack för svaren.
Då kan man alltså fortsätta som förut utan att känna sig allt för kriminell så länge man inte säljer bilderna.
 

ottingius

Medlem
Ta kontakt och du får bättre bilder

Det verkar som om man läser mellan raderna att många tycker att man får den bästa bilden om man fotograferar i smyg. Jag håller inte riktigt med om det.

Vissa bilder måste man helt enkelt ta i smyg. När en människa utför något, vara sig det är i sin yrkesroll eller man fotograferar fans på en fotbollsmatch. Mycket av personens spontana kroppsspråk går förlorat ifall man ber om att få fotografera.

Men skall man fotografera "människan" alltså ett porträtt så tycker jag att man får de bästa bilderna om man först tar kontakt. Att be om lov behöver inte alls leda till att bilderna blir stela och känns uppgjorda.

Allt beror på dig och hur bjuder på dig själv när du kontaktar en annan människa. Är personen du kontaktar stel så kanske det tar en 15 - 20 bilder innan du får bilden du är ute efter.

Två bra exempel är en bekant som i våras var i Albanien och fotograferade porträtt, alla slags människor han träffade avporträtterade han och fick fram fantastiska bilder. Utan att fotografen eller motivet kunde prata med varandra, allt skede med kroppsspråk och leenden.

Andra exemplet är bilden som Fotosidan har i sin banner längst upp. Väldigt fin bild där fotograf och motiv fått kontakt.

Med vänlig hälsning

Peter Ottingius
 

marckus

Aktiv medlem
Hej!

Suttit och läst denna intressanta diskussion nu ett bra tag.. Jag skulle gärna ta bilder på folk ute på stan och liknade .. men jag är lite rädd för om att personen ifrågan ska bli sur om jag skulle fråga, okej nu är det väl inte så ofta det händer men vad ska man igentligen fråga en person? :)

Typ "Hej, Får jag ta en bild på dig ?" eller "Hej, Är det okej om jag tar en bild på dig som jag kommer kanske lägga upp på internet?" .. Krävs det inte att personen man tagit en bild på ger en tillstånd att lägga upp den på internet t.ex?

Skulle inte vara roligt att få ett email som säger att man bryter emot någon lag eller liknade..

Hoppas någon kan svara på denna/dessa funderingar..

Mvh
Marcus
 

Helena

Aktiv medlem
marckus skrev:
Hej!

Suttit och läst denna intressanta diskussion nu ett bra tag.. Jag skulle gärna ta bilder på folk ute på stan och liknade .. men jag är lite rädd för om att personen ifrågan ska bli sur om jag skulle fråga, okej nu är det väl inte så ofta det händer men vad ska man igentligen fråga en person? :)

Typ "Hej, Får jag ta en bild på dig ?" eller "Hej, Är det okej om jag tar en bild på dig som jag kommer kanske lägga upp på internet?" .. Krävs det inte att personen man tagit en bild på ger en tillstånd att lägga upp den på internet t.ex?

Skulle inte vara roligt att få ett email som säger att man bryter emot någon lag eller liknade..

Hoppas någon kan svara på denna/dessa funderingar..

Mvh
Marcus
Jag brukar inte fotografera främlingar :)) Har tagit en sådan bild och ångrar det bittert... För det är en bra bild menjag kan juh aldrig använda den...

http://www.pixelarea.com/image.asp?img=281&id=18&pos=3

Använder mig av La Familia... Ska nu i veckan sminka upp min mormor lite till det oigenkännbara och fota henne :)))
Fast först så ska jag oroa mig för fästingar och tandläkare!!!
 

marckus

Aktiv medlem
Jo La Familia kan man ju alltid använda fast det blir ju lite tråkigt i slutända och sen är inte syrrorna direkt några modeller heller ;)

Nej så elak ska jag inte vara..

Men fortfarande funderar jag kraftigt på detta med tillåtelse.. Oavsett om det är en bild på familjen eller någon som man stöt på ute så måste man väl ha tillstånd?

Mvh
Marcus
 

Nills

Aktiv medlem
Re: Ta kontakt och du får bättre bilder

ottingius skrev:
Det verkar som om man läser mellan raderna att många tycker att man får den bästa bilden om man fotograferar i smyg. Jag håller inte riktigt med om det.


Med vänlig hälsning

Peter Ottingius
Du har så rätt Peter, jag tycker som du att man skall fråga! Men vi fotografer kanske är av ett särskillt släkte, det kanske inte är en slump att vi sätter en kamera mellan oss själva och verkligheten. Vi har väl alla upplevt hur vi distanserat oss från det som skett när vi velat dokumentera det med kameran.
Fotografer kanske ofta är blyga personer... kanske därför frågan kommer upp och får så många inlägg. MAn inser kanske att man borde fråga, det vore justas och så kanske det skulle leda till kontakt och bättre bilder....men vi vågar inte.
Vad göra? Jag tror inte man kan undvika problemet genom att köra med solglasögon eller smyga. JAg tror på att försöka tackla problemet i stället = den egna blygheten. Alltså, träna! Träna på att våga fråga och märk så småningom vilken vänlighet du möter särskillt om du kan möta upp med ett leeende. Vilka fina möten du kan få och vilka bilder sen!!:D
 

Jimsan

Aktiv medlem
Ett bra sätt att fotografera främlingar är att gå ut på stan när det är mycket folk eller något evenemang.
Man ser tidningsfotografer på evenemang ibland och de tar ju kort hejvilt utan att fråga personen. Många av dessa kort hamnar ju i tidningen.
Fördelen med att fota i folksamlingar är att man behöver inte smyga och det är lätt att hitta motiv. De flesta människor har inget emot att bli fotograferade så länge man gör det på ett snyggt och seriöst sätt.
Sen finns det ju givetvis undantag...:D
 

lonian

Aktiv medlem
När jag hade Tamron 150-600 var det lätt att ta kort på folk fast än de tittade rakt på mig. Eller är sånt fusk? :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant med en närmare tjugo år gammal tråd där skribenterna är så försiktiga inför att fotografera andra personer.
När jag började hänga här lite mer än tio år senare var tonen en helt annan. Klart man får ta bilder av folk!! Och varför i hela Hälsingland skulle man radera en bild ifall någon bad om det?? Det är bara att hänvisa till lagtexten!! Fotografen har alltid rätt!!

Nåväl. Jag är inte mycket till gatufotograf. Men det händer att jag bär runt på sportkameran och vidvinkelzoom nere på stan, och tar någon bild då och då med personer i bild. Jag frågar aldrig, och har aldrig fått några synpunkter.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag håller på med ett projekt just nu som heter "Två". Det är bilder på två personer som jag fotar på gatan. de ska ha någon sorts relation, par, kompisar, arbetskamrater, familj etc. Svartvit 1:1.
Jag går fram till folk som jag väljer ut och visar dem bilder som jag tagit tidigare i detta projekt och lagt över på telefonen, och förklarar vad det går ut på.
Först fotade jag två par som jag kände så att jag hade något att visa de som jag skulle fota. Men sen har jag gått fram till personer och frågat.
Först var det jätteläskigt, det var liksom att kasta sig ut fast man inte vågade egentligen. men efterhand har det blivit allt lättare, det är en tröskel man måste komma över.
Ingen har blivit arg. Ungefär 2-3 av 10 säger nej, resten går med på det eller är t o m entusiastiska.
Så, the conclusion, min uppmaning är våga!!! Det är läskigt först men sen blir det allt lättare. Jag tror det är viktigt att man har något att visa, och att kan berätta ganska tydligt vad det är för idé man har.

Detta är då inte gatufoto i den bemärkelsen, det är en sorts gatuporträtt. Det ska vara stor blandning mellan olika kategorier. Mest spännande är att fota äldre människor, men jag har alla sorter. Bifogar en bild på Lennart och Erik som jag hittade på Järntorget i Gbg.
 

Bilagor

ANNONS