Annons

Copyright-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag undrar om nån har koll på vad som gäller för fäljande: En person (som jag har samarbetat med vid olika projekt/uppdrag, där jag alltid varit fotografen) har lagt upp många av mina bilder på en egen hemsida för att marknadsföra sig själv.
Hon har inte bett om tillåtelse för detta. Dessutom har hon bara skrivit "copyright-tecknet + sitt eget namn" under varje bild. Man kan dock klicka sig in på en liten liten infotext där det står att projektet är ett "collaboration with Maria Arnell". Denna lilla infotext är dock svår att hitta på sidan. Jag upptäckte den själv inte förrän efter tiotal besök.
Nu undrar jag, kan hon göra såhär!???
Vet inte om det är korrekt att länka till hennes hemsida här på forumet(?)....men då skulle ni bättre förstå hur hon gjort.

Vänligen,
Maria
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Du har som fotograf upphovsrätten till dina bilder.
Däremot kan du ge henne användningsrätt till bilderna,
men du har fortfarande upphovsrätten.

Vad användningsrätten innefattar ska stå på avtal.

Att det står Coypright + hennes namn är fel.
 

Walle

Aktiv medlem
Hon får absolut inte skriva copyright-C med sitt namn bredvid om det är du som har upphovsrätten.

Jag tycker du ska kontakta henne på påpeka att hon inte får göra på det sättet.

Nu förutsätter jag att ni inte har någon form av delad upphovsrätt eller att hon har användanderätt. Har hon ingetdera så är det olovlig publicering samt utelämnande av byline. Jag vet inte vad som händer om man sätter fel byline.
Rent teoretiskt skulle du kunna kräva henne på en massa pengar, men det är oftast en dålig väg att gå. Jag brukar förespråka kommunikation före kravbrev :)
 
ANNONS