Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pappersbakgrunder - så billigt det bara går

Produkter
(logga in för att koppla)

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Har tyvärr inget bra tips på billiga pappersbakgrunder men...

Jag funderade på en vit vinylbakgrund i stället just för att få lite bättre ekonomi i det hela, speciellt då jag fotar en hel del hundar & katter, dom går ju att återanvända/torka av men är ju ganska dyra i inköp...

Av en slump så snackade jag med en kompis som jobbat på reklambyrå tidigare om saken, han fixade fram vinyl som dom trycker/skriver ut banderoller på, den är ca130cm bred, alltså bara att tejpa i hop till full bredd & linda upp på en gammal papprulle!! (har kvar den än i dag 2 år senare, den kostade mig 200kr till deras fikakassa!! =)

Kanske kan vara ett alternativ...

Annars så hoppas även jag att det dyker upp bra tips på prisvärda bakgrunder då jag fortfarande använder svarta pappersbakgrunder. =)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Har tyvärr inget bra tips på billiga pappersbakgrunder men...

Jag funderade på en vit vinylbakgrund i stället just för att få lite bättre ekonomi i det hela, speciellt då jag fotar en hel del hundar & katter, dom går ju att återanvända/torka av men är ju ganska dyra i inköp...

Av en slump så snackade jag med en kompis som jobbat på reklambyrå tidigare om saken, han fixade fram vinyl som dom trycker/skriver ut banderoller på, den är ca130cm bred, alltså bara att tejpa i hop till full bredd & linda upp på en gammal papprulle!! (har kvar den än i dag 2 år senare, den kostade mig 200kr till deras fikakassa!! =)

Kanske kan vara ett alternativ...

Annars så hoppas även jag att det dyker upp bra tips på prisvärda bakgrunder då jag fortfarande använder svarta pappersbakgrunder. =)
Jag är också spänd på vad det kan finnas därute, men jag satt och googlade en god stund och kom fram till att det verkar som man kopierat varandras prislistor... Alternativet är en svart bakgrund av moltontyg. Har redan en i vitt. Ska spola upp den på tom pappkärna, så jag kan använda den med rullhållarna. Ev fästa med kardborreband så den går ta av för tvättning. Vitt i måtten 2 meter bred och 4 meter lång ligger hos Eventgross på 599:- fraktat hem. Finns tyvärr endast i svart och vitt med 2 meters bredd. 3 meter är det lite större utbud på, men det är en bänglig bredd hos en portabel studio ...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett annat sätt som jag har sett är färg.
Dels ligger det en träkonstruktion som är rundad mot väggen för att slippa skarven mellan golv o vägg.
Sedan målas vägg o golv med vit färg. Så fort det blivit fläckar så rollar man bara på lite ny färg. Torrt på mindre än en timme.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Ett annat sätt som jag har sett är färg.
Dels ligger det en träkonstruktion som är rundad mot väggen för att slippa skarven mellan golv o vägg.
Sedan målas vägg o golv med vit färg. Så fort det blivit fläckar så rollar man bara på lite ny färg. Torrt på mindre än en timme.
Absolut i en studio är det naturligt väldigt bra. Jag har endast portabla grejor och då är den ... opraktisk :)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Hur stor går det att få en canvas i 250 x 500 cm? Går den tvätta? Hur tät (gr/m2). Kan man lämna in eget motiv för tryck på canvas? Vad skulle 250 x 500 kosta? 250 x 400? Cirkapriser duger, så jag kan ha med mig detta. Tyvärr finns det mycket begagnat att köpa, då ena efter andra fotografen lägger ner nu ju. Det är tragiskt. Att fotografera är inte längre ett hantverk eller en förmåga i mångas uppfattning. Alla som köpt en "systemare med en sån där inbyggd blixt som hoppar upp" tar skitfina bilder ... ;-)

Det finns intressanta saker på din sida. Just att kunna skapa en egen fond, vore spännande. Vi har ett ungdomens hus här med omfattande snygg graffitti. Detta hade varit något att trycka delar av och fota ungdomar mot, eller varför inte en äldre människa med bakvänd keps och skatestil. Som en jäkla kontrast... :) Idéer finns, pengar måste till... som alltid... hinder av kreativitet.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Men, va f***? Vart tog alla inlägg vägen? Antingen är det spök i skallen, eller också har det försvunnit en massa inlägg i tråden?
 

joyn

Aktiv medlem
Substitut

Lastolites HiLite 5x7, 6x7 och 7x8 feet, brukar gå att hitta i annonser för ca 2000 kr. Det finns täcktyg kallad bottletop i Svart, grått, mörkblå och grönt (chroma key)
Jag har en själv och tycker att det är en bra lösning för studio.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Tack

Hej.. de tog bort inläggen för att jag gjorde smygreklam.
Borde inte jag få avgöra om det stör mig att en företagare kontaktar mig? Du försökte ju inte smyga med det? Inte första gången jag undrar över de regler dom har här, medan dom sväljer elefanter i vissa områden. Sedan kan dom inte ha egen-kontroll utan ber oss skvallra på varandra. Och tycker man inte om stilen, är svaret att kan man sajna av. Och jag har säkert skrivit för mycket nu ... Jag är glad du smög dig på mig, så här lömskt, bakslugt och illmarigt när du borde vetat bättre ... ;-) :v nu har jag en bra länk bland favoriterna.

Med vänlig hälsning /Stefan
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Lastolites HiLite 5x7, 6x7 och 7x8 feet, brukar gå att hitta i annonser för ca 2000 kr. Det finns täcktyg kallad bottletop i Svart, grått, mörkblå och grönt (chroma key)
Jag har en själv och tycker att det är en bra lösning för studio.
Tack! Jag har sett denna bakgrund och den är super-fiffig. Om min ambition går vägen och jag får en start som går åt rätt håll, kan ditt förslag mycket väl bli verklighet. Tack igen för tipset!
 
ANNONS