Annons

Tillstånd av husägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om någon vet om man får lov att sälja en bild på ett hus utan att ha tillfrågat ägaren av huset? Bilden kommer att användas i trycksak som ska delas ut i hushåll i en kommun.

Hoppas på svar...
 

iSolen.se

Guest
Hej! Jag undrar om någon vet om man får lov att sälja en bild på ett hus utan att ha tillfrågat ägaren av huset? Bilden kommer att användas i trycksak som ska delas ut i hushåll i en kommun.

Hoppas på svar...
Det är lagligt men varför ska du inte fråga? Det är många som inte vill ha den typen av uppmärksamhet.

T ex har de stora bildbyråerna slutat med såna bilder (utan tillstånd), trots lagligheten, pga strul med klagande husägare.
 

fog

Aktiv medlem
Hmm, finns det inte en lag som säger att man behöver ha tillåtelse för att sälja bilder till kommersiellt syfte på byggnader/privat egendom, om det kan uppfattas som "kränkande"?

Ett kasst exempel hade väl kunnat varit att fota någons hus/tomt där det ligger fullt med "skräp" på och göra reklam för en återvinningsstation eller liknande?

Är jag felinformerad?
 

eskil23

Aktiv medlem
I många länder behöver man ha arkitektens tillstånd att publicera bilder på byggnader eftersom det är arkitekten som har upphovsrätten till verket, dvs huset. Dock inte i Sverige. Här gäller så kallad panoramafrihet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hmm, finns det inte en lag som säger att man behöver ha tillåtelse för att sälja bilder till kommersiellt syfte på byggnader/privat egendom, om det kan uppfattas som "kränkande"?

Är jag felinformerad?
Låter som du rört ihop flera lagar.

Lagen om kränkande fotografering gäller bilder som tags i smyg i utrymmen som är privata, exempelvis en toalett eller ett omklädningsrum.
http://www.fotosidan.se/cldoc/nu-galler-en-ny-lag-om.htm

Finns ingen lag mot användning av bilder kommersiellt. Däremot finns det en lag som kräver att personer som ska är med på bild i reklam ska ge sitt tillstånd.


Ett kasst exempel hade väl kunnat varit att fota någons hus/tomt där det ligger fullt med "skräp" på och göra reklam för en återvinningsstation eller liknande?
Många blandar ihop besvärande med kränkande. I lagens mening är kränkning exempelvis när man lägger ut nakenbilder på en ex-flickvän för att hämnas. Har man en skräpig tomt med insyn får man räkna med att folk kan se det och kan fotografera det, hur besvärande det än må vara.
 
ANNONS