Annons

Hasselblad 500 C/M

Produkter
(logga in för att koppla)

kunert

Aktiv medlem
Hej alla analoger!
Har ett par frågor om ´Hasselblad 500 C/M, har börjat röja i farsgubbens foto atelje`och började med att ta hem ovanstående kamera, är inte bakstycket bara att haka i och klämma dit?
Samma sak med ojektiven, plugga in i huset och vrida till bajonetten, eller?
Ska påpekas att kameran stått i träda säkert i 15 års tid ( kanske det är därför det står en 553 på stativ och väntar) Dags för en service kanske, om det är värt det? Vet ej, därav frågorna.

Kenneth
 

elgenper

Aktiv medlem
Hej alla analoger!
Har ett par frågor om ´Hasselblad 500 C/M, har börjat röja i farsgubbens foto atelje`och började med att ta hem ovanstående kamera, är inte bakstycket bara att haka i och klämma dit?
Samma sak med ojektiven, plugga in i huset och vrida till bajonetten, eller?
Ska påpekas att kameran stått i träda säkert i 15 års tid ( kanske det är därför det står en 553 på stativ och väntar) Dags för en service kanske, om det är värt det? Vet ej, därav frågorna.

Kenneth
Mja, det *kan* (bör) vara så enkelt, men det finns ett par saker som kan ställa till det. Först magasinet: det måste sitta ett lock i (plåtskiva med handtag som skyddar filmen mot ljus) för att det skall gå att montera eller ta av. Dessutom bör både magasin och kamerahus vara uppspända (frammatade), annars förlorar man en filmruta eller får en dubbelexponerad. Sen måste det där locket dras ut för att det skall gå att utlösa kameran.

För att objektivet skall gå att montera, måste både det och kamerahuset vara uppspända. Titta på objektivfattningen längst ner, kl 6 så att säga. Där sitter kopplingen mellan objektiv och kamera; på huset ser det ut som en skiva med en liten ås på, och på objektivet som ett skruvhuvud med spår. För att det skall gå att sätta ihop, måste både åsen och spåret vara helt vågräta, så de går in i varann när man vrider fast objektivet, annars tar det stopp. Står något av dem diagonalt, måste motsvarande grej spännas upp. Huset spänner man helt enkelt genom att veva fram; objektivet får man ta ett tunt mynt, bordskniv e d (går med e skruvmejsel, men slint inte och repa glaset!!) och vrida den där skruven tills det klickar i och låser.

Låter fasligt invecklat när man beskriver det, men det är inga problem när man vant sig. Knepet är att ALLTID mata fram direkt efter en exponering, så allt är spänt och klart att byta. Men en del fotografer av gamla stammen hade för sig att objektivslutarna for illa av att lagras spända, så de löste ut dem innan de ställde undan dem. Och då får en nybörjare som skall ta hand om grejorna problem....
 

kunert

Aktiv medlem
Hej!
Det låter inte alls invecklat, bra beskrivet!
Locket/ skivan fick jag skjuta ut och in några gånger för att få dit magasinet, då ska den röda markeringen dyka upp på både magasin och hus om jag förstått det rätt, det gör det endast på magasinet?
Kan det var så enkelt att T* objektiv inte passar på 500 huset, bajonetten på hus och objektiven ser inte ut att synka något vidare? Kan ha fel, men dom kanske passar på 553 huset iställe?
Objektiven är ett Planar 1:2,8 f=80 och ett Distagon 1:4 F=50, båda T*
Tack för ditt svar!
 

elgenper

Aktiv medlem
Hej!
Det låter inte alls invecklat, bra beskrivet!
Locket/ skivan fick jag skjuta ut och in några gånger för att få dit magasinet, då ska den röda markeringen dyka upp på både magasin och hus om jag förstått det rätt, det gör det endast på magasinet?
Kan det var så enkelt att T* objektiv inte passar på 500 huset, bajonetten på hus och objektiven ser inte ut att synka något vidare? Kan ha fel, men dom kanske passar på 553 huset iställe?
Objektiven är ett Planar 1:2,8 f=80 och ett Distagon 1:4 F=50, båda T*
Tack för ditt svar!
Dom röda markeringarna på magasin och hus skall vara lika, men det går att montera magasinet även om dom inte är det. Deras funktion är just att varna så man slipper dubbelexponeringar eller tomma rutor. Antar att du nu i början provar utan film, så det blir inte så farliga konsekvenser. Men det enklaste sättet att få dom i synk om färgerna är som du beskriver, det är att lösa ut huset när magasinet är av; då blir det också rött, och sen sätter man på magasinet innan man spänner huset.

Sen är det en historia för sig hur man laddar filmen rätt resp rullar av den när den är slut, och där beror det på magasinets ålder. Äldre magasin har ett "titthål" baktill och ett utfällbart, halvcirkelformat vred; nyare har en svart minivev och inget titthål. Och givetvis är procedurerna helt olika för dessa två typer.....;-)

Vad objektiven beträffar, så SKA de passa, om man bara får ordning på uppspänningsskruvarna. Det finns ett trekantigt, rött indexmärke på både objektiv och hus (uppe vid kl 12), och dom skall vara mot varann när man sätter ihop dem; sen är det bara att föra in objektivet helt och vrida fast.

Krånglar det här är något fel, och då är det nog bäst att kolla med antingen någon fotograf som är van vid Bladare eller en reparatör, så man inte ställer till någon värre skada.

Ett tips är nog att ha magasinet avtaget tills du fått dit objektivet. Magasinen (utom de allra äldsta från 1600F och 1000F) spärrar nämligen efter 12 avtryck, vare sig det är film i eller ej, och händer det, går det inte att spänna kameran med magasinet på. Genom att inte ha magasinet på, eliminerar du åtminstone den krångelmöjligheten....

En sista grej som kan förenkla om man vet: när huset är spänt är spegeln helt nerfälld, annars ligger den uppe mot mattskivan. När objektivet är spänt kan man se rätt igenom det; varken bländar- eller slutarlameller syns. Är det inte spänt ser man inte igenom, utan ser bara lamellerna därinne mellan linserna (detta gäller inte F-objektiv, men det är ju inga sådana du har).
 

kunert

Aktiv medlem
Hej Per!

Att markeringarna ska vara mot varandra ( I det här fallet kl 12 ) är klart, dom flesta objektiv/hus fungera ju på det sättet både analoga och digitala system, kamerahuset har en RUND markering, objektiven har som du säger ett trekantigt indexmärke, därav problemet med inpassningen, jämför man infattningen hus/ objektiv så stämmer det inget vidaret!

Kenneth
 

elgenper

Aktiv medlem
Du har nog rätt i att den röda husmarkeringen är rund; jag går efter minnesbilder, eftersom jag sålde min sista Bladare för några år sen (första köpte jag på 70-talet...). Men inpassningen ska ju stämma precis; det är precisionsgrejor vi pratar om.

Bajonetten har fyra "klor" som sitter i plan med den bakre anslagsytan på objektivet. Motsvarande på kamerahuset sitter följaktligen ganska djupt, strax framför den yta där kopplingen med "åsen" sitter; kan det vara möjligt att Du inte har objektivet ända i botten när du försöker?

En (ganska långsökt) möjlighet är att det faktiskt är objektiv till t ex en Rolleimodell i stället för Hasselblad; Zeiss gjorde båda de här objektiven i Rolleifattning också, och T* är bara deras namn på antireflexbehandlingen. Men de enögda Rolleikamerorna är ovanliga i Sverige, och om du inte ser något Rolleihus bland hans grejor verkar det osannolikt att det är sådana gluggar.

Har du ingen i närheten som åtminstone hanterat en Bladare? I så fall märker den personen säkert om något är galet på allvar. Var bor du, i en större stad eller ute på landsbygden?

Slutligen: gå in på Youtube och gör en sökning på "Hasselblad"! Då får du fram rätt många filmer som visar hur man hanterar kameran, laddar film osv, och det kan vara dig till hjälp här.
 

kunert

Aktiv medlem
Hej Per!

Bor på Blidö ( ön i solen ) Norrtälje är närmaste stad.
Kan vara som du säger, jag vet inte om den finns kvar men farsan har haft en rolleiflex om jag inte misstar mej, står faktiskt Hasselblad på objektiven, ska kolla runt lite, finns en hel del prylar i mörkrummet också.
Youtube tänkte jag inte på.

Tack!
Kenneth
 

elgenper

Aktiv medlem
Ja, står det Hasselblad på objektiven är ju saken klar. Och då SKA dom passa på en 500 C/M, och fattningen är identisk med den på 553. Fattningen är densamma på alla Bladare utom de allra äldsta (1600F o 1000F) från före 1956, xPan (panorama, för småbildsfilm) eller de nyaste digitala.

Sitter det något objektiv på 553:an, och är den uppspänd (det bör den vara, eftersom den har motor som spänner den direkt efter exponering)? I så fall kan du ju försiktigt ta av det objektivet, titta hur det ser ut och prova de andra på 553:an.

Vad det finns för fotografer/fotoaffärer i Norrtälje har jag ingen koll på; har du dina vägar förbi Stockholm så föreslår jag t ex Schönherrs på Upplandsgatan, Wibergs på Karlavägen, Lp-foto på Regeringsgatan eller Kameradoktorn på Birger Jarlsgatan. Vilken som helst av dem kan direkt säga om något är fel; Lp-foto har t o m en egen reparatör i huset.
 

kunert

Aktiv medlem
Hej igen Per!

Har löst problemet! Det är klart att objektiven är kompatibla med huset, provade objektiven på bälgen jag tog med mej hem, klick passade som handsken!
Felet bör var att huset är slitet, det har ju använts ganska så ordentlig när det begavs sig!

Tackar igen för din hjälp!
Kenneth
 
ANNONS