Annons

Får nästan aldrig dem ruggigt skarpa bilderna på agility!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygnes

Avslutat medlemskap
Fast Lasses la väl ner verksamheten för snart 2 år sedan-
Tydligen. Synd Det för nikon själva är ju bedrövliga. Eller var iaf. Jag har bytt till olympus så jag har ingen koll alls tydligen. Borde väl sälja min d90 och alla tillbehör nån dag.
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Vet inte om din kamera har mikrojustering men det har iallafall hjälp för mig (utom på ett objektiv).
Alla tre objektiv jag har nu är mikrojusterade och det blev i ett fall ordentligt mycket bättre skärpa. De andra två blev bättre men märktes inte så mycket.
 

Elvis211

Medlem
Testade idag med pre-focus, bilderna satt 9/10 istället för 1/10 innan.

Ska så fort min "högsäsong" är över lämna in kamera och objektiv på garanti för att få dem kalibrerade.

Tack för alla tips och råd :)

Det är med att justera skärpan i datorn i efterhand? Hur fungerar de? Har Photoshop såklart ;-)
 

Elvis211

Medlem
Vet inte om din kamera har mikrojustering men det har iallafall hjälp för mig (utom på ett objektiv).
Alla tre objektiv jag har nu är mikrojusterade och det blev i ett fall ordentligt mycket bättre skärpa. De andra två blev bättre men märktes inte så mycket.
Tyvärr har jag inte det :-(
 

PMD

Aktiv medlem
mindre bländartal ger större skärpedjup. 1/11 är mindre än 1/2,8
Men det är bara en parantes så vi inte förvillar nybörjarna
Det som är förvillande är ordet bländartal. Det kan tolkas lite hur som helst. Jag tycker att vi håller oss till termen bländaröppning (förkortat "bländare") istället. Det är entydigt och kan inte misstolkas.
 
ANNONS