Annons

Olympus E-420

Produkter
(logga in för att koppla)

Da_Hampa

Ny medlem
Hej alla kunniga!

sitter hemma med en Olympus E-420
som jag är nöjd med dock skulle jag vilja köpa nya objektiv men vet absolut inte vad jag ska välja och behöver därmed rådfråga någon som kan! vet att min kamera har några år på nacken och det finns nya super bra osv men vill alltså inte byta utan helt enkelt ha nytt objektiv.

Är av kategorin amatör så har mycket att lära.
idag så tar jag mest bilder på saker på utflykter typ som någon sten vatten träd osv.
men som oftast så tar jag profil bilder framföra allt på hundar då det är ett stor intresse!

så hehe är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett objektiv som kan passa mig?

läste lite på en annan tråd från 2008 men antar att det hänt en hel del sen dess?

tack på förhand!
Kolla gärna på de 10 bilder jag laddat upp o se vad det är ja fotar.. om det kan hjälpa er att hjälpa mig :)

//Hampus
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Adapter

Om du kan tänka dig att sköta fokuseringen själv, finns adaptrar till ett otal bra objektiv.
Själv har jag använt Olympus OM-objektiv. Tänk bara på att ett 35mm småbildsobjektiv blir som ett 70mm. Eftersom sensorn är så mycket mindre.
n´Erik
 

Bjuk

Aktiv medlem
Ramlar Du inte över något som OLY 12-60/2.8-4.0 skulle jag kika efter ett SIGMA 18-50/2.8 som säkert är billigare. Båda lär var bra nog. Använder denna Sigma på min E-5:a, och kan absolut inte klaga...
 

TBStoor

Aktiv medlem
Jag kan varmt rekommendera Leica D Vario-Elmarit 14-50mm F2.8-3.5 Asph som en superb all round zoom. Olympus egna motsvarande, dvs 14-54:an, är också bra, men i skärpa och återgivning är denna Leica i en egen klass. Den är ju inte ny iofs.

Olympus 50/2.0 macron är värd att kolla in. Den är utmärkt för porträtt också.
 

rue

Aktiv medlem
Hej!
Det är ju en tämligen "smäcker" och kompakt kamera du har och det vore ju synd att förstöra "litenheten" med tunga pro-objektiv då kamerahuset ändå inte är väder tätat.

Visst, Pro och Top-pro optiken ligger någon klass högre både optiskt och byggkvalitets-mässigt men redan standard-gluggarna håller god kvalitet.


Jag köpte nyligen ett 9-18 till min sambos E3 vilket visade sig vara ett riktigt bra objektiv, lätt och skarp för en billig penning. Skulle jag sedan fortsätta med den lätta serien la jag nog till ett 35 mm macro vilken klarar skala 1:1 vilket 50 mm "macrot" inte gör.
Skulle jag gå upp en kvalitets-nivå blev det till normalzoomen och valde då 14-54 II vilken är en riktigt robust pro optik med väldigt hög optisk kvalité. Att jag väljer pro här är för att det troligen är det objektiv som kommer att sitta på för det mesta och därmed tar lite stryk. Det är väldigt all-round med bra när-gräns. Visst, 12-60 har ännu större zoom omfång och enligt tester ytterligare vassare upplösning men jag har inte märkt någon skillnad (använder båda) men det är större och tyngre och gör sig mindre bra på det lilla huset.
Sedan är frågan om man vill välja 40-150. 70-300 eller 10x zoomen 18-180.
Jag använder ingen av dessa men förmodar att det förstnämnda är det vassare, se länk nedan:
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1086.
De övriga är mer kompromissfyllda, vill och kan mycket, men kanske inte perfekt, bara tillräckligt bra..

Det är ju anmärkningsvärt att få till ett 10 x zoom (18-180) i det lilla formatet för att inte tala om 70-300.
Men skärpemässigt lär det inte hänga med pro och top-pro men är ju kalas att ha med i handbagaget.

Om du kan komma över ett 50-200 (SWD eller inte spelar ingen större roll) och har överseende med vikten (det är klart tyngre) kan jag verkligen rekommendera det. Det är mycket robust och mycket skarpt men som sagt, det förstör vitsen med det lilla kamerahuset.

MVH//Leif

PS
Jag känner inte till om E-420 har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset vilket jag förmodar att det inte har. Om det har det, bortse från nedan.

Märk väl att samtliga Olympus objektiv saknar bildstabilisering och det kan då vara lämpligt se om andra tillverkare såsom Panasonic eller Sigma har objektiv som har bildstabilisering inbyggd i objektivet.
Detta är en markant fördel speciellt vid fotografering utan stativ med längre brännvidder. Var dock vaksam på att inte handla något anpassat för m4:3.
 

VisualD

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att sköta fokuseringen själv, finns adaptrar till ett otal bra objektiv.
Själv har jag använt Olympus OM-objektiv. Tänk bara på att ett 35mm småbildsobjektiv blir som ett 70mm. Eftersom sensorn är så mycket mindre.
n´Erik
Nja, ett 35mm är ett 35mm oavsett storlek på sensorn, om du tittar igenom med ögonen eller om objektivet bara ligger på ett bord. Brännvidd är en egenskap hos optiken och oberoende av kamerahuset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då 4/3 i praktiken är ett "dött" system så dyker det upp beg objektiv till vettiga priser. I synnerhet är de objektiv som inte stödjer "live view AF" prisvärda då de endast ger AF på vanliga 4/3 kameror (osäker huruvida EM-1 är ett undantag). Därför kan första versionen av Oly 14-54/2,8-3,5 eller Panasonic Leica 14-50/2,8-3,5 vara väldigt prisvärda normalzoomar och även om de inte är direkt små är de mindre än motsvarande bildvinkel för större format och optiskt ypperliga.

Vad gäller telen är ju Oly 40-150/4-5,6 onekligen litet och nätt. Önskar man mer tele och bättre bländartal är Oly 50-200/2,8-3,5 ett bra val. Version ett torde vara väldigt prisvärt då, vad jag minns, det inte heller stödjer live view AF.

Ett rimligt pris för normalzoomarna torde ligga runt eller under 2.500:- och för 50-200 är 4000:- rimligt. Visst är omfånget på 70-300 intressant, men det förefaller vara en kosmetiskt omgjord Sigma 70-300 APO till dubbla priset och då det är avsett för en sensor 4x så stor är upplösningsförmågan på den pixeltäta 4/3 sensorn sannolikt inget att hurra för vilket också visas i tester.

Har man mycket tålamod och bevakar blocket, FS, och Tradera kan man sannolikt göra fynd. Även "olympus market" har ibland en del 4/3 grejer.

Är man inte i behov av extrem litenhet är det fyndläge på E-3 om man skall behålla 4/3 systemet då man borde kunna få en för 2500:-. Hos Olympus kan man kolla antal exp som kameran gjort på skärmen - sök "exposure count olympus [kameramodell] på google för instruktion.
 
ANNONS