Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica 3 1939

Produkter
(logga in för att koppla)

elgenper

Aktiv medlem
Artikeln talar om hur Leica kopior kan se ut. Men jag VET att min Leica är original. Jag är 78 år gammal och jag VET att min far köpte den på 1940 talet. Och jag VET att vi/jag ägde det i minst 78 år och att den är äkta.
Då artikeln ger mig inte mer kunskaper. Vad jag inte vet är om det är modell IIIB eller IIIC.
//Fredrik
Det är nog en IIIb. På c-modellerna var topplatta och sökarhus i ett stycke i stället för påbyggt som här. På a-modellerna såg ramen runt det största sökarfönstret annorlunda ut än på Dina bilder.

Det serienummer jag tycker mig kunna läsa på Din första bild hör i alla fall till en IIIb tillverkad år 1940. Det tillverkades inte så väldigt många IIIb, troligen på grund av kriget. Det är förvisso ingen stor raritet, men bör ha lite högre värde än t ex en IIIa eller IIIc i motsvarande skick.

En viktig sak att tänka på när det gäller äldre Leicor är att det gick att uppgradera dem senare hos Leitz, och då fick de behålla sitt ursprungliga serienummer (som då inte stämmer med vad listorna uppger för modell för det numret). Dessutom har det ibland hänt att reparatörer tagit reservdelar från andra modeller eller rentav satt ihop en hel kamera av delar från skrotade exemplar, så det är lätt att bli vilseledd.
 

Fred H

Aktiv medlem
Tack, Markus för tabellen den bekräftade vad Per sa, den är en Leica IIIb, Batch 1800. Jag borde ändra mina bilder. :) Tack för hjälpen.
//Fredrik
 

Fred H

Aktiv medlem
Tack, Philip. Nu har jag fått lite indikationer om värdet. Det kan bli några tusen om jag skulle sälja den. Men det kan min dotter göra efter "min tid". :)
 

pullman

Aktiv medlem
Jo jag tror det också. En IIIb är inte jätteovanlig men kan nog betinga runt 2000kr, kanske mer beroende på skick. 3,5cm Elmar-objektivet (black scale är det) är ett av de vanligaste men kan nog ge 1-1500 om glasen är fina. Sonnaren (det är väl en sån om jag ser rätt) har ju de senaste åren kultförklarats (särskilt av de som frekventerar RFF; där finns massor av info) och kan nog ge mer, allt beroende på skick.

Fast det bästa är ju att använda dem :) Jag har själv en Leica II från 1931 som jag gärna använder med en 9cm Elmar, en Summitar och en av de mer udda linserna, en 2,8cm/f6.3 Hektor. Allt funkar perfekt och ger fin-fina bilder bara man vet hur man bör använda dem. Ett perfekt lättviktskit som alltid levererar.

Happy shooting
Philip
 

Fred H

Aktiv medlem
Jo jag tror det också. En IIIb är inte jätteovanlig men kan nog betinga runt 2000kr, kanske mer beroende på skick. 3,5cm Elmar-objektivet (black scale är det) är ett av de vanligaste men kan nog ge 1-1500 om glasen är fina. Sonnaren (det är väl en sån om jag ser rätt) har ju de senaste åren kultförklarats (särskilt av de som frekventerar RFF; där finns massor av info) och kan nog ge mer, allt beroende på skick.

Fast det bästa är ju att använda dem :) Jag har själv en Leica II från 1931 som jag gärna använder med en 9cm Elmar, en Summitar och en av de mer udda linserna, en 2,8cm/f6.3 Hektor. Allt funkar perfekt och ger fin-fina bilder bara man vet hur man bör använda dem. Ett perfekt lättviktskit som alltid levererar.

Happy shooting
Philip
Tack för dina kommentarer. Det är så att jag själv användde kameran i flera år. Jag är nu 78 och övergått helt till digital. Min senaste kameror är en Nikon D7000 och en resekamera, också Nikon, typ Coolpix P7800.
Leican är bara ett minnesobjekt och prydnad på bokhyllan. Den fungerar, men jag använder inte den längre.
En vän just fotograferade den med sin Fuji och själv förevigade ögonblicket här:
http://www.h-f.se/Nikon/Leica/2014_02_03_002.jpg
 
ANNONS