Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid uppgradering av RAM (iMac 2010)

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Hej!

Köpte 2x4GB Corsair RAM-minne från deras Mac-serie, som skall vara testad och godkänd av Apple med allt vad det innebär. Har läst mig till att min dator (iMac modell sent 2010) kan ha maximalt 16GB minne, nu har den 4GB (2x2GB). Problemet är att när jag installerar minnena, oavsett i vilken plats, i vilken ordning, tillsammans med de gamla minnena eller bara de nya, så förblir skärmen svart vid uppstart.

Datorn surrar igång, men skärmen är svart. Den startar alltså inte över huvud taget med något eller båda av de nya minnena i, enbart när de gamla minnena får sitta i ensamma.

Varför fungerar inte minnena? Alla specs på minnena stämmer överens med Apples supportsida, och varje RAM-plats ska kunna ta 4GB.

Oerhört tacksam för hjälp, då jag sitter med en trögflytande Mac som behöver piggas upp, och har jobb att göra.

MVH
Anton
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Bios ?

Hej!

Köpte 2x4GB Corsair RAM-minne från deras Mac-serie, som skall vara testad och godkänd av Apple med allt vad det innebär. Har läst mig till att min dator (iMac modell sent 2010) kan ha maximalt 16GB minne, nu har den 4GB (2x2GB). Problemet är att när jag installerar minnena, oavsett i vilken plats, i vilken ordning, tillsammans med de gamla minnena eller bara de nya, så förblir skärmen svart vid uppstart.

Datorn surrar igång, men skärmen är svart. Den startar alltså inte över huvud taget med något eller båda av de nya minnena i, enbart när de gamla minnena får sitta i ensamma.

Varför fungerar inte minnena? Alla specs på minnena stämmer överens med Apples supportsida, och varje RAM-plats ska kunna ta 4GB.

Oerhört tacksam för hjälp, då jag sitter med en trögflytande Mac som behöver piggas upp, och har jobb att göra.

MVH
Anton

Hej

Jag kan typ inget ang MAC men kan de va nån inställning i BIOS som behöver ändras?

ThomasR
 

Photosession

Aktiv medlem
Spontant skulle jag säga att dom minnena du köpt inte är kompatibla med din iMac trots allt. Jag skulle reklamera minnena och köpa andra från exempelvis Kingston.
 

klenis

Medlem
Som tidigare nämnts så är förmodligen inte minnena kompatibla.
Kolla på denna länk efter vad som passar till din, jag använde samma lista för att hitta rätt till min från 2009.
 
ANNONS