Annons

Lightroom slaktar bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj.

Fattar frågan kort, vad exakt är det Lightroom gör när jag lägger in bilderna i LR och den tar den fina färgen i bilderna och gör den grå och tråkig? Visst det går att lösa i efterhand men man hade ju sparat rejält med tid om den inte behövde auto fixa när man lägger in dem.

Är detta något jag kan fixa?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den bild du ser när LR först laddar in dina raw-filen är den inbäddade JPEG-bilden. Det gråa och tråkiga som du ser sedan är en thumb-nail skapad från raw-filen.
Skapa en preset som ger dig en för kameran i LR så kan du komma nära JPEG filen och sedan korrigera själv därifrån.
Tror du får läsa på lite om hur LR fungerar och vad en raw-fil är.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Den bild du ser när LR först laddar in dina raw-filen är den inbäddade JPEG-bilden. Det gråa och tråkiga som du ser sedan är en thumb-nail skapad från raw-filen.
Skapa en preset som ger dig en för kameran i LR så kan du komma nära JPEG filen och sedan korrigera själv därifrån.
Tror du får läsa på lite om hur LR fungerar och vad en raw-fil är.
Tacksam för SVARET. Men kan du korta ner allt och berätta hur jag lättast löser detta så bilden behåller åtminstone det mesta av färgerna?
 

Photosession

Aktiv medlem
Tror helt enkelt att du får sätta dig ned och lära dig Lightroom precis som Flash Gordon redan sagt.
Det finns kurser online, böcker och tutorials.
 

alfin

Aktiv medlem
Halloj.

Fattar frågan kort, vad exakt är det Lightroom gör när jag lägger in bilderna i LR och den tar den fina färgen i bilderna och gör den grå och tråkig? Visst det går att lösa i efterhand men man hade ju sparat rejält med tid om den inte behövde auto fixa när man lägger in dem.

Är detta något jag kan fixa?
Ta en välexponerad bild och justera clearity, vibrance, saturation eventuellt kontrast och grundskärpan som du vill ha det och spara det som ny default. (Håll ner alt-tangenten i Developmodulen.) Ändra inga inställningar som du normalt justerar bilderna med, typ exponeringen.

Ställ in under preferences>presets att du vill spara defaults specifikt för kamerans serienummer, så kan du ha olika defaults för olika kameror. Klickar du i att du vill ha det specifikt per ISO också, så kan du ställa in tex brusreducering för bilder tagna på olika ISO och få olika defaultinställningar för olika ISO.

Här är mer utförligt beskrivet:

http://www.computer-darkroom.com/lr2_camera/lr2-camera-defaults.htm
 

Snejk67

Medlem
Halloj.

Fattar frågan kort, vad exakt är det Lightroom gör när jag lägger in bilderna i LR och den tar den fina färgen i bilderna och gör den grå och tråkig? Visst det går att lösa i efterhand men man hade ju sparat rejält med tid om den inte behövde auto fixa när man lägger in dem.

Är detta något jag kan fixa?
Hejsan,
Javisst kan du det. Under fliken Camera Calibration i Developmodulen kan du ändra profilen till porträtt, landskap etc. Då återfår bilden mycket av dina färger och skärpa. Denna inställning kan du lätt göra till preset och ha tillgänglig up front, så att säga.

Bilden du ser på din kamera är en jpeg thumbnail, samma bild kommer upp i LR när bilden laddas.När bilden är färdigladdad så neutraliseras den till RAW formatet.

Mvh
Jens
 
ANNONS