Annons

Fågelidentifikation

Strebbe

Medlem
Makrofoto på en pippi som flugit in i fönstret. Den här såg säkert stjärnor och satt helt still i 5 minuter och brydde sig inte alls om min närgångna kamera. Efter 5-10 minuter hade den kvicknat till och flög iväg Så denna gången gick det bra.
Att det är en Grönsiska är utom allt tvivel.
Ofta är det just Grönsikor som kraschlandar i våra fönster. Talgoxar och Blåmesar och andra fåglar gör det nästan aldrig.
Så är dessa små dummare än sina storebröder eller ser de sämre?
Min erfarenhet är att lite alla möjliga fåglar flyger in i fönsterrutor. Har bla sett talgoxe, entita och sparvuggla. Har svårt att tänka mig att nån art skulle vara dummare eller se extra dåligt. Vad tror ni andra?
 

microo

Aktiv medlem
Pippi?

En kompis har övertro på mina fågelkunskaper och vill gärna veta vad detta skulle kunna vara jag säger duvhök han tycker den är för stor
 

Bilagor

casting

Aktiv medlem
Nu behöver jag hjälp med denna...

jag och sjöfåglar är inte superbra kompisar, men jag vet ju att här får man alltid hjälp :)

Fotad idag utanför Hässleholm i Skåne ska sägas...
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Är det här en sån där berömd gulfotad gråtrut? Får det inte till annat, men det var ju attans vilken skillnad mot de jag brukar se på benfärgen.

Bilden tagen i Salviken i Skåne idag.
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Bilden är tagen mellan jul och nyår i Dubai, är det en lövsångare?
En Phylloscopus taget under vintermånader i arab-världen....... Tyvärr, det krävs otroligt vassare bilder än så här för en säker ID, helst handhållet.....

Utöver Europas Phyllis-arter, så finns det en jävla bunt i öster, som oxå behagar övervintra i arab-världen....... Sorry, denna får du lägga i mappen Ob. Phyllis.

/Oscar
 

yens

Aktiv medlem
En Phylloscopus taget under vintermånader i arab-världen....... Tyvärr, det krävs otroligt vassare bilder än så här för en säker ID, helst handhållet.....

Utöver Europas Phyllis-arter, så finns det en jävla bunt i öster, som oxå behagar övervintra i arab-världen....... Sorry, denna får du lägga i mappen Ob. Phyllis.

/Oscar
Tack för info. Det har jag lärt mig att det finns en bra bunt som inte går att bestämma... :)
 
ANNONS