Gammal 2012-08-08, 10:41   #841

gunnargren skrev: Som sagt så är hon etablerad stockfotograf, med över 1000 bilder där. Finns en lång tråd i shutterstock forumet om det här: http://submit.shutterstock.com/forum...7dda1f10bc3a4e
Otroligt, en anledning till att inte använda shuitterstock. Vad jag själv såg när jag var aktiv där var att man kunde få en batch underkänd eller godkänd men då som mest 15-16 bilder. Även det är statistiskt osannolikt så jag har tidigare spekulerat i att det varit slarviga eller lata inspektörer, som möjligen jobbat på provision.

Jag tror ett problem kan vara deras idé med lågpris och att få upp bildbankens storlek. De växte åtminstone förut snabbast av alla vilket förstås sätter press på inspektörerna.

Jag har träffat chefen för inspektörerna på istock...de jobbar med strikta instruktioner och får regelbundet utbildning. Fast man får ändå rejects ibland som man inte förstår sig på. Jag tog upp varför de så sällan rejectar pga "bilden suger, ladda inte upp såna här" men amerikaner kan inte acceptera den typen av reject så de skyller på poor lighting eller komposition etc.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-08, 10:43   #842

iSolen.se skrev: Otroligt, en anledning till att inte använda shuitterstock. Vad jag själv såg när jag var aktiv där var att man kunde få en batch underkänd eller godkänd men då som mest 15-16 bilder. Även det är statistiskt osannolikt så jag har tidigare spekulerat i att det varit slarviga eller lata inspektörer, som möjligen jobbat på provision.

Jag tror ett problem kan vara deras idé med lågpris och att få upp bildbankens storlek. De växte åtminstone förut snabbast av alla vilket förstås sätter press på inspektörerna.

Jag har träffat chefen för inspektörerna på istock...de jobbar med strikta instruktioner och får regelbundet utbildning. Fast man får ändå rejects ibland som man inte förstår sig på. Jag tog upp varför de så sällan rejectar pga "bilden suger, ladda inte upp såna här" men amerikaner kan inte acceptera den typen av reject så de skyller på poor lighting eller komposition etc.
Det där sista är synd, hade mycket hellre fått veta att bilden suger än nån random förklaring.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-08, 10:46   #843

gunnargren skrev: Det där sista är synd, hade mycket hellre fått veta att bilden suger än nån random förklaring.
Polletten trillar ner när man fått bilden rejectad för tre olika anledningar.

Vi får väl skapa ett facebookupprop: "vi vill ha sugknapp på istock".

Edit: tog bort grisen.

Senast redigerad av iSolen.se den 2012-08-08 klockan 11:12.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-08, 10:56   #844

iSolen.se skrev: Polletten trillar ner när man fått bilden rejectad för tre olika anledningar.

Vi får väl skapa ett facebookupprop: "vi vill ha suggknapp på istock".
Vi får göra det :)

Har 48% godkända nu, och hoppas att jag ska fixa dom två sista % innan månaden är slut så att jag kan söka till exclusive. Hade tänkt att jag redan skulle fixat det här, men fick en stor laddning underkända, där jag redan hade skickat upp en bild som jag fått godkänd och tänkte att då kunde jag ladda upp resten men fick dom underkända pga av "poor" lightning. Lite synd då bilden jag laddade upp fick en nedladdning nästan direkt, men det tar längre tid att överklaga än att ladda upp nya bilder. Dock har jag glömt stativet i Gällivare, 50 mil från Umeå, som jag får tillbaka nästa veckan och bilderna jag har planerat att ta kräver stativ. Ska även få låna en 5D mark II som har betydligt bättre upplösning än vad jag har.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-08, 23:26   #845

Jag fattar inte riktigt infon på fotilia.
Vad innebär extended licens (Alltså inte exclusive). Får jag fortfarande lägga bilden på fler sidor? Vad är fördelen nackdelen med med att välja extended?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-09, 00:20   #846

Teamfagott skrev: Jag fattar inte riktigt infon på fotilia.
Vad innebär extended licens (Alltså inte exclusive). Får jag fortfarande lägga bilden på fler sidor? Vad är fördelen nackdelen med med att välja extended?
Det borde vara vad köparen får göra med bilden. Den licensen är dyrare för att denne ska kunna trycka bokomslag tex med bilden.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-10, 10:08   #847

Det stämmer. Extended kan fortfarande laddas upp på fler ställen.

Förresten vad har ni för Erfarenhet av imagevortex? Är dom seriösa?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-10, 23:19   #848
TmF

Hej!

Jag har börjat kolla runt lite grann på dessa sidor och jag har fullt upp med att förstå alla "regler" osv.

Så jag tänkte ställa mina frågor här och hoppas på att få svar. Ni får ursäkta om mina frågor har blivit besvarade tidigare, ni får då gärna peka mig i rätt riktning.

1: Om jag lägger upp en bild för försäljning på te x istockphoto, kan jag då ladda upp samma bild på tex stockexpert utan att det blir en massa trubbel för mig? Min fundering är alltså om det är "lagligt" att ladda upp en bild på olika sidor för försäljning?

2: Om någon nu skulle köpa någon av mina bilder, har de då fritt fram att göra vad de vill med bilden då? Kan de sälja min bild till en tidning tex?

3: Har de som köpt bilden fritt fram att göra vad de vill med bilden för all framtid?

4: Om jag sålt en bild på istockphoto för 2 kr, kan jag då sälja bilden direkt till en tidning om tidningen vill ha den, eller är jag tvungen att bara sälja den på istockphoto då?

Nu känner jag att jag har formulerat mig väldigt underligt, men jag hoppas att ni ändå förstår mina frågor och kan svara på dem.

Tacksam för svar =)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-11, 11:29   #849

TmF skrev: Hej!

Jag har börjat kolla runt lite grann på dessa sidor och jag har fullt upp med att förstå alla "regler" osv.

Så jag tänkte ställa mina frågor här och hoppas på att få svar. Ni får ursäkta om mina frågor har blivit besvarade tidigare, ni får då gärna peka mig i rätt riktning.

1: Om jag lägger upp en bild för försäljning på te x istockphoto, kan jag då ladda upp samma bild på tex stockexpert utan att det blir en massa trubbel för mig? Min fundering är alltså om det är "lagligt" att ladda upp en bild på olika sidor för försäljning?

2: Om någon nu skulle köpa någon av mina bilder, har de då fritt fram att göra vad de vill med bilden då? Kan de sälja min bild till en tidning tex?

3: Har de som köpt bilden fritt fram att göra vad de vill med bilden för all framtid?

4: Om jag sålt en bild på istockphoto för 2 kr, kan jag då sälja bilden direkt till en tidning om tidningen vill ha den, eller är jag tvungen att bara sälja den på istockphoto då?

Nu känner jag att jag har formulerat mig väldigt underligt, men jag hoppas att ni ändå förstår mina frågor och kan svara på dem.

Tacksam för svar =)
Du hittar svaret ovan och på respektives sajt, alla har lite olika regler men är i grunden desamma.

1. Ja, det är tillåtet om du inte har avtalat om exklusivitet. Så välj inte att du ska vara exklusiv om du inte vill vara det. Normalfallet är inte exklusiv.

2. Nej de kan inte sälja bilderna vidare som sina egna. Det händer tyvärr ändå ibland men är inte tillåtet eller lagligt.

3. Ja. "Vad de vill" = vad de får göra enligt sajtens regler. Tex sälja vidare får de som sagt inte göra.

4. Du kan sälja bilden till vem som helst så länge du inte valt att bli exklusiv.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-11, 23:40   #850

Hur kräsen ska man vara?
Hur noga är det att en bild helt saknar utfrätta detaljer för att bli godkänd? Det tar ju trots allt lite tid att ladda upp en bild och det skulle kännas snöpligt om man faktiskt redan från början har sett felet. Är det ok om bilden innehåller enstaka pytteprickar som är utfrätta men som egentligen inte syns för blotta ögat utan försvinner i mängden bland näraliggande färger, (t.ex. halmgula grässtrån)?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-12, 09:24   #851

Det varierar nog beroende på byrå och bild

Scandinavianphoto och Imagevortex har nog tagit allt jag skicakt in. Utom en där "Horizont needs to be leveld"
bara att chansa. Har du tur får du en bra förklaring på varför du blir nekad, och då är det bara att försöka igen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-12, 11:41   #852

Teamfagott skrev: Det varierar nog beroende på byrå och bild

Scandinavianphoto och Imagevortex har nog tagit allt jag skicakt in. Utom en där "Horizont needs to be leveld"
bara att chansa. Har du tur får du en bra förklaring på varför du blir nekad, och då är det bara att försöka igen.
Något som jag fått klart för mig först nyligen när jag träffade dem är att om bilden är bra så släpper de igenom i princip vilka defekter som helst, ja lite överdrivet kanske men ribban är verkligen subjektiv och inte tekniskt motiverad.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 17:04   #853

Vart nyss rejected från iStock
"Two or more of these images are very similar in subject matter, perspective or style."
så va det med det, har ju ändå bara natur bilder typ xD
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 17:13   #854

Jag fick samma svar och tre dagars karantän. Du får helt enkelt knåpa ihop något annorlunda, det handlar ju trots allt om två bilder.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 20:26   #855

Teamfagott skrev: Jag fick samma svar och tre dagars karantän. Du får helt enkelt knåpa ihop något annorlunda, det handlar ju trots allt om två bilder.
3 dagar? jag fick 30 xD
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport