Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

The Intrepid Camera

Produkter
(logga in för att koppla)

caar7629

Aktiv medlem
Hej!
Vill bara tipsa om att storformatskameran / fältkameran "The Intrepid Camera" nu finns till försäljning på www.intrepidcamera.co.uk.

Det är några entusiaster som skapade en enkel 4x5 storformatskamera och till en början sålde via Kickstarter. Det blev en succe och när de nu har levererat kameror till alla Kickstarter-stödjare fortsätter försäljningen på hemsidan. Priset är 200 GBP och med frakt till Sverige hamnar det på knappa 2500:- vilket får ses som billigt! Objektiv, filmhållare, och andra tillbehör tillkommer så klart.
 

wilper

Aktiv medlem
Om man vill framkalla 4x5 film hemma vid diskbänken är http://mod54.com/products/mod54-mk27-paterson-3-reel-tank ett tips.

Att köpa ett objektiv på objektivplatta (linhof/technica) börjar kring 1500 på EBay. Och att ta ett som redan är monterat på platta rekommenderas.

Filmhållare kanske 150kr styck om man köper begagnade. Varje hållare rymmer två blad film
Förmodligen vill man ha några stycken.

Lite film är skoj att ha om man har allt det andra. Svartvit Fomapan 100 är nog det billigaste som är lätt att hitta, räkna med ca 10 kr per ark. Färg är avsevärt dyrare.

Och så återstår frågan vad man skall göra med negativen när de är framkallade...

Själv fick jag besked om att min kamera skickats någon timme innan de gick ut med att de nu finns till försäljning. (8 veckor leveranstid)
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag upptäckte det projektet precis efter de sålt slut och inga kameror fanns längre. Men såg idag att det finns en ny batch på gång, tydligen detaljförbättrad och 50 £ dyrare.

Men efter att ha sett Helene Schmitz bilder på FM så tänkte jag att det kan väl inte skada att skala upp litet och beställde. Tänkte mig att det skulle ordna sig med bladfilm eller kanske prova med adapter för 120-film.
 

wilper

Aktiv medlem
Ser ut som de uppgraderat gaffeln som håller "front standard" . Det är nog värt den där femhundringen. Lösningen på första varianten var inge vidare.
 

caar7629

Aktiv medlem
8x10-versionen är här!

Kickstarter-kampanjen för Intrepid Camera's 8x10-kamera har startat idag. De har redan kommit upp i en bit över 100 sålda kameror!
 
ANNONS