Annons

Räcker hårddisklen?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanG

Aktiv medlem
Jag har en MacBookPro 17" från 2010 med en 500 GB hårdisk + (en extern hårdisk där bilderna ligger). Mitt problem är att jag inte vet hur stort ledigt utrymme jag egentligen har på min inbyggda hårddisk.
Klickar jag på hårdisken + visa info står det att hårdisken är på 499,25 GB och ledigt utrymme är 61,61GB.

Går jag in på systeminställningar - Om den här datorn - Macintosh HD - lagring. Står det att ledigt utrymme är
59,43 GB.

Öppnar jag hårdisken och klickar på visa info på varje mapp blir det så här: Användare 194,63 GB + Anv. böcker 60 byte + Bibliotek 7,79 GB + IChat Icons 47 byte + IPhoto Libray 29,6 MB + Photo Booth 0 K + Program 12,51 GB + System 5,65 GB. Detta blir tillsammans ca: 221 GB. Jag undrar varför det står att jag har bara 61,61 GB ledigt utrymme och inte 500 - 221 = 279 GB ledigt utrymme.
 

reboot81

Aktiv medlem
Det där är inte alla mappar och filer på datorn. Dvs det existerar dolda systemfiler.

Använder du TimeMachine så kan den ta upp mycket ledig plats och använda den för lokala säkerhetskopior.

Där du kollade ledigt utrymme, vad står under Används:?
Om du går in i Skivverktyg, markerar partitionen till vänster, vad står det då där nere?

Exakt svar kan du även få i Terminalen, skriv in df -h / (tryck enter)
Jag får fram: (på min 240GB stora disk)
Filesystem Size Used Avail Capacity iused ifree %iused Mounted on
/dev/disk1s2 223Gi 210Gi 13Gi 95% 55105552 3292310 94% /
Dvs, ~13GB ledigt.
 

JanG

Aktiv medlem
Räcker hårddisken?

1. När jag går in i skivverktyget står det att det används 439,84 GB.
2. Ursäkta frågan, men vad menas med Terminalen.
3. Jag använder TimeMachine så jag misstänker att det är den som ställer till det.
4. Hur gör jag nu?
 

EJM68

Aktiv medlem
Som reboot81 säger visas t.ex. inte alla systemfoldrar i Findern om den inte konfigurerats att göra så. För att göra historien kort, den information som visas när du markerat din HD och väljer "visa information" stämmer.
 

JanG

Aktiv medlem
Räcker hårddisken?

Tacksam för era svar, men är det inte lite mycket med över 200GB med dålda systemfoldrar? Hur gör jag? Jag behöver det utrymmet.
 

reboot81

Aktiv medlem
Programmet GrandPerspective kan skapa en 'bild' över hårddisken så att man enkelt visuellt ser vad som tar upp plats.
Ett annat och kanske bättre program är Disk Inventory X. Det visar även vilken typ av filer som tar upp en viss plats. Båda två är gratis.

GrandPerspective : Screenshot 2013-12-07 14.32.05.PNG
Här ser man att Simsspelet tar upp 14GB, visat i programmet GrandPerspective.

Hur ser det ut om du går till -menyn, Om den här datorn, klickar på Mer info… och går till fliken Lagring?

Om den här lagring Screenshot 2013-12-07 14.25.55.PNG
En liten förklaring till vad som tar plats. Dock går det inte att gå vidare och se vad Övrigt skulle vara i det här programmet, utan det är mer som en fingervisning.

Terminalen är ett program för att köra kommandon, men det är ett sidospår.
Lite info om TimeMachine: länk
 

EJM68

Aktiv medlem
Har du tömt papperskorgen? Nerladdade filer? Läs-cachen för Safari eller annan webbläsare?

Bilder och film tar snabbt mycket plats.

Min MBP använder ca 45 GB och då ligger program, mail och några få arbetsfiler på OSX disken.
 

JanG

Aktiv medlem
Räcker hårddisken?

Jag har nu köpt ett program som heter TuneupMyMac. Med hjälp av det programmet har jag rensat upp bland filer och cachminne m.m. Men resultatet blev bara 7 GB extra utrymme på min hårddisk + att jag upplever att datorn blivit snabbare. Det är fortfarande omkring 200 GB utrymme på hårddisken som saknas. Var är dom och vad gör jag nu?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har nu köpt ett program som heter TuneupMyMac. Med hjälp av det programmet har jag rensat upp bland filer och cachminne m.m. Men resultatet blev bara 7 GB extra utrymme på min hårddisk + att jag upplever att datorn blivit snabbare. Det är fortfarande omkring 200 GB utrymme på hårddisken som saknas. Var är dom och vad gör jag nu?
Hej !

Vad visar tidigare nämt "Disk inventory" ?
Det kan avslöja mycket.

//MW
 

JanG

Aktiv medlem
Räcker hårddisken?

OmniDiskSweeper tycker jag är ett bra program för att få överblick över hur utrymmet på disken används. Man kan få både översikt och detaljinfo.
Jag har laddat ner OmniDiskSwiper och fick följande resultat:
Macintosh HD: 64.0 GB free, 435 GB used, 499 GB total
MobileBackups: 0 byte free, 499,2 GB used, 499,2 GB total ( Vad betyder detta?)
OmniDiske Sweeper: 57,8 MB free, 9,3 MB used, 67,1 MB total.
Time Machine- säkerhets: 919,1 GB free, 1,1 TB used, ",o Tb total

MobileBackups vad är det?
 

reboot81

Aktiv medlem
MobileBackups är lokala säkerhetskopior för TimeMachine om man använder sig av det.

Det du skrev i inlägg #12 säger bara hur stora och hur mycket som är ledigt på diskarna/skivabilderna på datorn. Markera Macintosh HD och klicka på "Sweep selected drive…"
Sen när den är färdig med "sizing" så får du fram nåt som liknar det här:
omnidisk sweeper Screenshot 2013-12-07 21.03.42.jpg
(ytterst privat korrespondans bortstruken med röda streck)
 
ANNONS