Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
det fungerar inte med d800 pga att pixlarna är för stora och objektiven har för hög upplösning, vitsen med små pixlar och hög upplösning är att en nerskalning kan ske pga att optiken inte har tillräcklig upplösning i Nokias mobilkamera för att registrera en enskild pixel. ..
Mvh
Marcus
Tja 41MPixel-bilderna från 808:an visar relativt hög detaljrikedom i 100% crop. Ser dessutom inte hur det skulle orsaka problem hos D800 för en mjukvaru-binning.

/Karl
 

clio

Ny medlem
Tja 41MPixel-bilderna från 808:an visar relativt hög detaljrikedom i 100% crop. Ser dessutom inte hur det skulle orsaka problem hos D800 för en mjukvaru-binning.

/Karl
en nerskalning sker med kända RGB pixelvärden
Mjukvarubinning är inte optimalt med Bayer filter
Mvh
Marcus
 

clio

Ny medlem
Vad ger det för effekter? Använder sig inte mobilsensorer av bayermönster på sensorerna?

/Karl
jo det gör dom men Nokia har en annan sammanslagningsteknik pga att objektivet inte klarar av att återge en pixels värde.För d800 mjukvara skulle det bli mycket "svårare att binna" ihop RGGB till ett värde.
 

Falumas

Aktiv medlem
jo det gör dom men Nokia har en annan sammanslagningsteknik pga att objektivet inte klarar av att återge en pixels värde.För d800 mjukvara skulle det bli mycket "svårare att binna" ihop RGGB till ett värde.
Om du går från 41 till 5 MPixel kan du binna otroligt många pixlar vilket borde underlätta.

/Karl
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Sensor från Sony?

jo det gör dom men Nokia har en annan sammanslagningsteknik pga att objektivet inte klarar av att återge en pixels värde.För d800 mjukvara skulle det bli mycket "svårare att binna" ihop RGGB till ett värde.
Är inte detta den nya sensorn från Sony som bygger på RGBW (licens från Kodak) dvs en del av pixlarna utan filter. Det blir då inte 41MP totalt utan något mindre tex 38MP som stämmer med klätter-bilden...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
"Licens från Kodak"? Varför inte från Fujifilm? Eller Aptina? Eller Nikon? Eller Omnivision? Eller Samsung? Samtliga dessa har GILTIGA världsomspännande patent på RGBW-typer.

Det finns inget sådant som ett "täckande" RGBW-patent. Det är omöjligt. Det är lite som att försöka patentera den halva muggen, dvs att bara fylla muggen upp till hälften med kaffe. Lite för många har gjort det tidigare för att det ska gå att sätta ett patent på (om man inte heter "Apple" i understa raden på visitkortet).

Men visst, det KAN vara en Sony-sensor - men just nu verkar det inte troligt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Problemet för en D800 är att man använder den med objektiv som är alldeles för skarpa. För att den här typen av nerskalnings-inriktad binning ska fungera måste egentligen det skarpaste objektivet kan återge spridas över minst 2.5 pixelbredder.

Tänk på en röd lysdiod framför kameran. Den är jättestark och jätteliten... På 10m håll blir den nästan en matematisk punkt, med oändligt liten storlek.

Denna punkt måste efter objektivet spridas (till det som träffar sensorytan) så att det KVITTAR om den träffar mitt mellan fyra röda eller mitt på en röd - lika mycket energi skall tas upp av sensorn i "rött" i alla fall. Om detta kriterie uppnås är skalningen av råfilen steglöst valbar. Man kan välja vilken storlek man vill, från 1:1 ner till 1:100.

I samtliga fall där detta inte är sant (punktspridningen är för låg) tjänar man mycket mer på att göra en interpolering, och SEDAN skala ner bilden. Det blir både mätmässigt och synbart bättre resultat.

Om objektiven är för skarpa / upplösningen är för låg kan ju lysdioden antingen helt "trilla imellan" de celler som mäter rött, och då mäts ju "noll" rött ljus i detta område. Men om lysdioden råkar trilla rakt ovanpå en röd pixel får man u nästan maximalt ljusutbyte - 100% mätning.

Nu är objektiv inte så skarpa att detta händer idag, oftast är det allra "värsta fallet skillanden mellan 10% och 100% - men detta är fortfarande ett förhållande 10:1 i rött i bilden - bara för att man vridit kameran 1 pixelbredd i vinkel.... Det är detta som ger moire och aliasing.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
En länk

"Licens från Kodak"? Varför inte från Fujifilm? Eller Aptina? Eller Nikon? Eller Omnivision? Eller Samsung? Samtliga dessa har GILTIGA världsomspännande patent på RGBW-typer.

Det finns inget sådant som ett "täckande" RGBW-patent. Det är omöjligt. Det är lite som att försöka patentera den halva muggen, dvs att bara fylla muggen upp till hälften med kaffe. Lite för många har gjort det tidigare för att det ska gå att sätta ett patent på (om man inte heter "Apple" i understa raden på visitkortet).

Men visst, det KAN vara en Sony-sensor - men just nu verkar det inte troligt.
http://image-sensors-world.blogspot.com/
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad spelar det för roll att den har en stor och kanske bra sensor, när operativsystemet telefonen kör är helt värdelöst? Bättre att skaffa sig en bra kompaktkamera och en vettig mobil.
 
Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Bilderna ser f.ö riktigt, riktigt bra ut även i 100% 36MP... :) Men då ser man objektivets svagheter ut mot hörnen - men minst halva bildytan är faktiskt riktigt skarp.

Karl: 1:4 är den minsta vettiga bin-storleken som finns för D800, eftersom objektiven är alldeles för skarpa. Men om man binnar 1:4 blir resultatet så här på ISO6400.
https://lh5.googleusercontent.com/-QetTbxGfRTw/T0vvA19eVyI/AAAAAAAAEPU/ANTjGjSFb1k/s144/dsc_1475_1_4_bin.jpg

Absolut noll brusreducering, det enda som lagts ovanpå råvärdena är färgkorrigering och kontrastkurva.
 
Senast ändrad:

perlin

Aktiv medlem
Symbian

Jag behöver inte vara iphone-ägare för att dödförklara den här kameran. Symbian? När de väl sagt att de helhjärtat ska kasta sig över ett annat dödsdömt telefon-OS, windows phone. Eventuell bildkvalitet ur en mobiltelefon kan inte överväga de stora brister som symbian dessvärre dras med. Utifrån ter sig Nokias affärsbeslut som dåliga, och då är ju frågan kanske hur de ser ut inifrån. Jag tror själv inte att vi ser några återvunna marknadsandelar från det här eländet.
Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
Största bristen är att iOS och framför allt Android är så sjukt mycket bättre och kommer alltid att vara det.
Sen finns det andra viktiga detaljer som att utbudet av appar är i princip noll (åtminstone jämfört med de två stora) och att det aldrig kommer bli nåt utbud att tala om heller, då det är alldeles för få som kör operativsystemet överhuvudtaget.

Har man noll behov av att faktiskt använda den som en smartphone, utan mest ringer med den så kanske det kan funka. Då har man ju nåt att ringa med som dessutom har en okej kamera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Bilderna ser f.ö riktigt, riktigt bra ut även i 100% 26MP... :) Men då ser man objektivets svagheter ut mot hörnen - men minst halva bildytan är faktiskt riktigt skarp.

Karl: 1:4 är den minsta vettiga bin-storleken som finns för D800, eftersom objektiven är alldeles för skarpa. Men om man binnar 1:4 blir resultatet så här på ISO6400.
https://lh5.googleusercontent.com/-QetTbxGfRTw/T0vvA19eVyI/AAAAAAAAEPU/ANTjGjSFb1k/s144/dsc_1475_1_4_bin.jpg

Absolut noll brusreducering, det enda som lagts ovanpå råvärdena är färgkorrigering och kontrastkurva.
Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
iOS, Android och Windows Phone har nog inte sina största styrkor på fotosidan. Däremot så är utbudet av appar som ger dig allsköns information om det ena och det andra betydligt större på främst iOS och Android-sidan.
Jag kan däremot förstå till viss del att dom använder symbian till denna telefonen, för det är ett OS som Nokia har 100% kontroll över, men det är nog många (mig inklusive) som inte kommer köpa telefonen mest för att den har symbian som operativ. Jag väntar dock spänt på att Nokia kommer implementera denna tekonologien i en Windows Phone, vilket dom inte kommer göra för tillfället då Windows Phone än så länge bara stödjer 720p-filmning.

/Karl
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
1:4 angett i sidmått, alltså 1:16 pixelantal.
Och jo, då blir den så liten. Det är därför en D800 har alldeles för få MP...! :)

(att försöka binna 1:3 eller 1:2 är fullständigt meningslöst, man förlorar mycket mer på att göra så än vad man gör på att först Bayer-interpolera bilden och sedan skala ner den)

En 3x3 bin innehåller i varannan bin bara en pixel av antingen grönt eller rött. Detta påverkar bruskraften väldigt märkbart. Och försöker man gå utanför bin-storleken för att hämta stöd ser bilderna ut som f-n i den röda och den gröna kanalen. Så suddiga att binningen var meningslös.

ANLEDNINGEN till att Nokia gjort så här (ang kameran) är just att man vill ha hög informationskvalitet i varje pixel. Det absolut lättaste och säkraste sättet att göra detta är att ha mer upplösning i orginalet än vad man tänker ha i presentationsbilden.

Titta på D800-bilden så ser man att detaljeringen per pixel är extremt god, trots att det finns en del brus i bilden. Detta är omöjligt att uppnå direkt 1:1 från en Bayer-baserad sensor.
 

Tell

Aktiv medlem
Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
Han länkade lite fel, här är en bättre:
https://lh5.googleusercontent.com/-QetTbxGfRTw/T0vvA19eVyI/AAAAAAAAEPU/ANTjGjSFb1k/s0/dsc_1475_1_4_bin.jpg

Joakim: Jag har inte riktigt förstått vad binning går ut på o varför det kan vara bra. Förstår inte riktigt skillnaden mellan det o att skala ner bilden 50% i efterhand med t ex Photoshop. Lust med en liten förklaring? :)
 

usilusk

Avslutat medlemskap
Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat? Snälla inget fanboy-snack... :)

Har idag en android men använder inte så värst många appar. GPS + maps, kamera, kalender, musikspelare, FTP-program, ficklampa-app som kontrollerar LED-lampan... Alla känns ganska basic och borde väl finnas.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Han länkade lite fel, här är en bättre:
https://lh5.googleusercontent.com/-QetTbxGfRTw/T0vvA19eVyI/AAAAAAAAEPU/ANTjGjSFb1k/s0/dsc_1475_1_4_bin.jpg

Joakim: Jag har inte riktigt förstått vad binning går ut på o varför det kan vara bra. Förstår inte riktigt skillnaden mellan det o att skala ner bilden 50% i efterhand med t ex Photoshop. Lust med en liten förklaring? :)
*host*... ojdå. :) Glömde ändra "s0"-siffran i länken... :) första bilden var som sagt 144-pixel tumnagel till bilden jag egentligen TÄNKTE länka till! hehe.

Det är egentligen ingen äkta hårdvaru-binning vi pratar om i den här sensorn, utan en mjukvaru-binning. Hårdvarubinning kopplar ihop pixlar rent elektriskt, så att laddningarna från samtliga kopplade pixlar går till EN laddningspunkt. Detta ger fördelen att man bara får läsbruset en gång, men laddningen blir (binstorlek) gånger större.

Fördelen i denna situationen - man läser ut hela upplösningen, och lägger ihop värdena i efterhand - är att allt sker innan färgomvandlingar osv. Dessutom är det inte så att man får 8ggr så mycket bruskraft av att lägga ihop 8st pixlar i råformat, gör man det innan råkonverteringen får man bara roten av åtta = 2.8ggr mer elektronikbrus - trots att signalen blivit 8ggr starkare.

Dessutom blir effekten lite som Foveon-sensorn var menad att fungera - man får full färginformation i varje bildpunkt. I en Bayer-baserad sensor får man ju inte det, utan man får efterkonstruera två färger per punkt. Detta sänker naturligtvis detaljeringen per pixel, dvs kvaliten på pixelinformationen.

En bra tumregel är:
1) Om objektivets upplösning är så dålig (eller sensorns upplösning så hög) att ingen linje objektivet kan projicera på sensorn kan bli mindre än 2.5 pixlar bred, hur tunn den än är framför objektivet - då funkar mjukvarubinning direkt från full upplösning. Detta ger steglös bin.

2) Om objektivet klarar att nästan ge pixelskarpa bilder på sensorn är det alldeles för stor risk för att smådetaljer "trillar imellan" pixlarna, och då försvinner dessa detaljer helt från bilden - om man inte kör en Bayer-interpolering innan nerskalningen.

Kom ihåg att det i både rött och blått mäts bara på var fjärde position, dvs det är minst en pixelbredds mellanrum mellan två valfria röda eller två valfria blå mätpunkter. Så länge objektivet klarar att lägga in information i detta "gap" kan också information försvinna från mätningen (bilden). Bayerinterpoleringen förstärker färgbruset, men kan också hämta hem lite av denna "förlorade" information.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat? Snälla inget fanboy-snack... :)

Har idag en android men använder inte så värst många appar. GPS + maps, kamera, kalender, musikspelare, FTP-program, ficklampa-app som kontrollerar LED-lampan... Alla känns ganska basic och borde väl finnas.
Vet inte hur Symbian fungerar idag, men för ett par år sedan var det skit som smartphone-OS betraktat. Det var döende redan då och började lukta illa. Fungerade ytterst sällan med att installera tilläggsprogram (appar) och så fanns det förinstallerade program som var rent lurendrejeri. Som gammal Trogen Nokiaanvändare fick jag ändå inse att framtiden var körd för Nokia och fick byta..

Men att ringa var den bra på.

Varför någon skulle lägga pengar på något så värdelöst som en Symbianlur som smartphone övergår mitt förstånd.
 
ANNONS