Annons

Delar ni bilder fritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Fotografer brukar ju vara eniga och hålla med varann när det gäller att ge bort bilder kontra ta betalt för sina bilder och det har ju varit ganska tydligt innan att självklart ska man ta betalt för sina bilder om någon vill ha dom. Oftast skrivs det också att man inte ska vara blyg när man sätter priser.

Men nu har jag blivit en syndabock typ när jag säger att jag inte vill lämna bort mina bilder gratis.
Ganska komiskt faktiskt ☺
I denna tråden är du syndens härskare då den handlar om att dela fritt. 🍕
 

afe

Aktiv medlem
ok, då ber jag om ursäkt för min vidriga syn när det gäller bilder.
inte konstigt det är krig överallt här i världen när det finns sånna som mig ;)
Det är såvitt jag kan se inte någon som påstått något dylikt, så lägg ner halmgubbarna. Vem som helst kan ladda ner vilken bild som helst från nätet, och visa den fritt på sin egen dator, göra om bilden, eller nästan vad som helst utom att återpublicera den - Helt legalt. Det spelar ingen roll vad du anger på Flickr, Fotosidan eller var som helst - bilden går ändå att ladda ner och göra om och visa (fast inte på nätet) utan att du har något att säga till om.

Om du upprörs av det är enda åtgärden att låta bli att visa bilder på nätet, eller förse dem med en vattenstämpel som är svårt att ta bort och förfular bilden så mycket att ingen ens vill försöka använda den.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är såvitt jag kan se inte någon som påstått något dylikt, så lägg ner halmgubbarna. Vem som helst kan ladda ner vilken bild som helst från nätet, och visa den fritt på sin egen dator, göra om bilden, eller nästan vad som helst utom att återpublicera den - Helt legalt. Det spelar ingen roll vad du anger på Flickr, Fotosidan eller var som helst - bilden går ändå att ladda ner och göra om och visa (fast inte på nätet) utan att du har något att säga till om.

Om du upprörs av det är enda åtgärden att låta bli att visa bilder på nätet, eller förse dem med en vattenstämpel som är svårt att ta bort och förfular bilden så mycket att ingen ens vill försöka använda den.
Det sista var givetvis ett skämt, därav smileyn i slutet. Trodde det framgick :)

Jag lägger själv upp massor bilder på internet. Här, flickr, 500px
min egen sida på Facebook samt i en del grupper på Facebook. Jag gör det för att jag vill visa upp mina bilder, inte för att ge bort dom. Tror inte någon direkt lägger upp sina bilder för att ge bort dom. Även om det är lagligt att ladda ner andras bilder så tycker jag inte det är okej.
Är man en seriös fotograf och lägger oändligt många timmar på att fota samt åker runt halva jorden för att få bra bilder och spenderar tiotusentals kronor på utrustning och resor så känns det ju lite halvtråkigt om alla bara skulle ladda ner bileran gratis och göra vad dom vill med dom (förutom att publicera dom då)

Men tydligen är jag ensam om att tycka det. Kanske är nya tider nu :)
 

afe

Aktiv medlem
Fast det är ju inget nytt. Det är samma sak som att du sedan många år kunnat spela in teveprogram, filmer, musik etcetera på video och annat för eget bruk.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Fast det är ju inget nytt. Det är samma sak som att du sedan många år kunnat spela in teveprogram, filmer, musik etcetera på video och annat för eget bruk.
mjo det blir väl lite samma sak egentligen. Men det förändrar inte min syn på ledladdning av bilder :)
Jag tycker att fotografer ska få cred för sina alster.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Jag hade blivit rasande förbannad om jag köpt mark och sen springer någon luffare med kamera runt halsen och fotar mina ägor som jag förvaltar. Snacka om att rida på en räkmacka och dessutom kalla det för arbete. Snarare hobby. Och sen tjäna pengar på landskapsbilder fast lanskapet är skapt och ägs av mig. Det är väl lite att ta allemansrätten till sin gräns. 😁 att sedan ha mage att inte ge mig cred (läs pengar). Fy bastu ris ko mjök. Fan va arg man bli av tanken på frikostiga fotografer som bara snyltar och har ryggen fri pga korrupta lagar som ger alla rätt att fotografera nästan allt. Och dessutom leva gott på det. Fotografer är värsta snyltarna ever. Gud va förbannad man blir. Näää. Jag driver. Åter till topic nu.
 
ANNONS