Annons

Vacker natur i England...vart?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Studerar för tillfället i Brighton. Under en vecka får vi göra vad vi vill i hela England, så jag funderar på att åka någonstans där det finns vacker natur eller något liknade. kanske Scotland.

Någon som har förslag?

--
Daniel
 

malundin

Aktiv medlem
Cornwall

Jag gjorde en vandring mellan olika B&B i somras mellan St. Ives och Penzance i västra Cornwall. Vi vandrade leden som följer kusten och det var hela tiden dramatiska scenerier med vild kust mot Atlanten. Speciellt delen mellan St Ives och Lands End var min favorit.
 

Erik_J

Medlem
Lake District

Uppe i nordvästra England finns ett område som heter Lake District som är otroligt vackert och naturskönt. Åk tex till Keswick och ta en båttur på sjön. Garanterat fina vyer.

Se dock upp för lågt flygande RAF-plan som tyvärr ibland tränar lågflygning över vattnet. :)

http://www.keswick.org/

/Erik
 

Johan67

Aktiv medlem
macgunde skrev:
Studerar för tillfället i Brighton. Under en vecka får vi göra vad vi vill i hela England, så jag funderar på att åka någonstans där det finns vacker natur eller något liknade. kanske Scotland.

Någon som har förslag?

--
Daniel
Visst, Skottland rekomenderas varmt. Bodde där i ett år. När är det du har "friveckan", kan vara lite regning just nu men senare i höst/vinter brukar det finnas en och annan dag utan regn även i Skottand. Satsa på västsidan, maila mig om du vill ha mer detaljerade tips..

Johan
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Wales,
Holy Head och hela kusten neröver och givetvis inlandet oxå.
Bestäm ingen särskild rutt utan åk på måfå och stanna där du gillar miljön.
Snowdonian National Park är kalas.

När du ändå är i trakten så är Chester en sevärd stad.
 

macgunde

Aktiv medlem
Activity Project Week Saturday 23.10 - Sunday 7.11

Då jag har har min "Activity Project Week" är Saturday 23.10 - Sunday 7.11

Tack för alla tips :D
--
Daniel
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Black & White photography samt Practical photography (tror jag den heter) brukar i varje nummer ha med bra fotograferingsplatser i England.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ja, Practical Photography har tips med ställen att åka till för olika årstider. De tenderar att presentera det som här kallas 'tripod holes' - dvs. vyer som fotograferas om och om igen, och där du ofta finner att det redan står två tre stycken med stativ när du kommer hasande...
(Jag har en bild från ETT sådant 'tripod hole' på min websida. Fast jag stötte faktiskt inte på någon annan när jag tog den, så det är inte SÅ förfärligt alltid. Cf: www.zenadsl5763.zen.co.uk, England> Bilden av Whitby Abbey med sjön i förgrunden. Första bilden från den vinkeln togs i mitten på 1800-talet, tror jag...)
Men som svensk tycker du kanske att det inte stör dig att motiven är kända och 'sönderfotade'?

Den andra frågan är förstås: Vad vill du fota? Natur, eller miljöer?

Ett tips från mig vore Whitby, som är mer 'miljö' än 'natur', men det är behändigt och inte SÅ långt borta som Skottland och den Northumberländska kusten - den senare kallad Storbritanniens 'best kept secret' - med finfina långa stränder, sälar, fiskebyar, fågelöar, osv.

Whitby bjuder på en massa pittoreska miljöer. Byn klättrar upp på båda sidor om en flod och hamnen, så det är idealiskt för foto! Ruinerna på höjden gör sig fint i solupp- och nedgång!
Kusten är hög där, men det finns fickor med åtkomliga stränder emellanåt. I tiden runt Allhelgona (31 okt-1 nov.. - precis lämpligt för dig!) dräller det fullkomligt med goths i Whitby! (Drakula besökte en gång stället, nämligen.)
(B&B's i själva Whitby kan vara fulla, förstås...)
Men gosse, vilka figurer man får se!!!!! Dessutom lär dom flesta vara vänligt inställda till att bli fotade - och jag har tom. sett att någon lyckats arrangera några stycken spöklika goths runt gravarna på begravningsplatsen uppe på kullen. Där myllrar dom i solnedgången (och under natten). Dom har sinne för drama och posering! Inga tillgjort insmickrande leenden där inte!
Nära Whitby ligger också Staithes, som var en konstnärskoloni på 1800-talet. Inte utan anledning! Fiskebåtar, gyttrade hus, fint ljus...

York ligger ju inåt landet från Whitby, när man åker över Yorkshire Moors (tex. med North Yorkshire Moors historiska lilla järnväg med ånglok - stig gärna av vid någon station och traska runt lite. Bild av en av stationerna finns också på min websida...).
York i sig självt kan vara ganska svårfotograferat, om än attans trevligt.
Men därifrån kan du ju ta dig vidare in till
Yorkshire dales. (Cf. bild på min FS sida.) Där uppe på en moor finner du även Englands högst belägna pub. Mycket rustik och trevlig - brasa i öppna spisen att torka kläderna på!)
Tja, det var mina tips - tycker att en sådan tur skulle bjuda på en stor variation av grejer. Du har allt från slott och ruiner till natur, från historisk industri till goths. Från kustmiljöer med fisk och fågel till stenmurar med bönder och får. Från öppet hav och vågor till inland med dis och dimma.
Men ta med waterproofs!
Är det någon speciell typ av foto du är intresserad av kan du gärna kontakta mig så ska jag kolla upp med infödingar med fotoerfarenhet i min omgivning.
Mvh
/Gitte
 

Nikonfan

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Black & White photography samt Practical photography (tror jag den heter) brukar i varje nummer ha med bra fotograferingsplatser i England.
Photography Monthly som kommer nån vecka efter Practical varje månad brukar ha det samma.
Bägge väldigt bra guider, värt att kika på!
 

macgunde

Aktiv medlem
Måste säga att ni alla har gett mig jättebra tips :).

Kollar runt lite, ska ju även skriva ett arbete om det jag gör och lämna in så kanske måste jag begränsa mig till ett specifikt ställe där jag även kan skriva en historia om platsen.

Helst skulle jag åka till alla platser ni skrivit ;)
--
Daniel
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Tja, förutom mitt förra (lite långa) inlägg ang. just Whitby kan jag bara tillägga att det bästa sättet att ta sig dit (ifall du inte kör bil) torde vara med tåg till York och sedan buss.

North Yorkshire Moors Railway går mellan Pickering och Grosmont (det senare är NÄSTAN vid Whitby). Området som tåget tuffar igenom, speciellt stationen Goathland, är känd från en lite corny tv-serie som heter 'Heartbeat', 'Hjärtat på rätta stället', eller nå't liknande, på svenska... Om du har råkat se den kan det ge dig en uppfattning av naturen på the moors.

Kolla in websidan: http://www.whitby-uk.com/
Där står det en hel del om Drakula, Kapten Cook osv.

Cheerio
/Gitte
 

pl_Johan

Aktiv medlem
Northumberlan

Hallå där!

Var i England i somras och jobbad i London och avslutade min vistelse med ett par fotodagar i Northumberland. Det är på gränsen mellan Skottland och England. Områden kring Hadrianus mur är mycket vackra. Där finns några rejäla kullar, "berg", med vandringsleder som är bra för fotografer. Kolla in "Practical Photography" och "Photography Monthly" från i somras. Finns några riktigt fina reportage om Hadrianus Mur. En serie om trevliga ställen har de även, tror nya tips varje utgåva. Dessa med stora sporthändelser, speciella naturplatser, naturfenomen för årstiden och så vidare...
Det är dessutom inte långt till Lake District, som andra rekommenderat!

Lycka till!
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Hadrianus mur (Hadrian's Wall) är fin, MEN
den här tiden är det både mörkt och kallt! Det är dessutom ett jädrans blåshål där uppe.
Inte utan anledning att romarna sa: 'Enough is enough' (på latin, förstås) och avstod från att gå längre norrut! (På museer finner man soldaternas brev från mamma i Rom: 'Bifogar varma sockor. Glöm inte yllebyxorna!')
Men för all del - vackert kan det vara. Att ha bil är dock ett måste. Det blir ju mörkt kl. 6 - och vart går man då - genomblöt och kall och lerig?
Jag hoppas du har bestämt dig för Whitby - och ser fram emot bilder av skrämmande goths kikande fram bakom gravarna uppe vid kyrkogården!
Där finns det många fina pubar - och affären som säljer Englands bästa fish&chips!
Mvh
/Gitte
 
ANNONS