Annons

Nikon D90 vs Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinyox76

Medlem
Ska köpa mig min första systemkamera tänkte jag! Trött på kompakten :)

Nu står valet mellan Nikon D90 och Canon 50D.

Är fullt medveten om att Canon 50D inte har någon filmmöjlighet alls.
Skulle gärna vilja ha hjälp av val med objektiv till dessa båda oxå.

Det jag kommer att fotografera är, Djur, bilar, porträtt, landskap. Samt har fått smak för det här med makrofotografi. Blommor o insekter i närbild :)
Budgeten är ca 11000 :-

Är tacksam för alla svar
 

taz_k

Aktiv medlem
Det verkar vara ganska blandad fotografering du skall ägna dig åt och då lär båda vara riktigt bra kameror. Tittar man budgeten skulle jag satsa på en begagnad Nikon D90 + Sigma 18-50/2.8 alt. Tamron 17-50/2.8. Det bör bli 5-7kkr för D90 och sedan ca 4kkr för objektiv.

Inget ont om 50D men jag gissar att den är dyrare och om du vill hålla budget riskerar du få göra avkall på objektivet. Därför tycker jag att det är ett sämre val.
 

Tinyox76

Medlem
Det verkar vara ganska blandad fotografering du skall ägna dig åt och då lär båda vara riktigt bra kameror. Tittar man budgeten skulle jag satsa på en begagnad Nikon D90 + Sigma 18-50/2.8 alt. Tamron 17-50/2.8. Det bör bli 5-7kkr för D90 och sedan ca 4kkr för objektiv.

Inget ont om 50D men jag gissar att den är dyrare och om du vill hålla budget riskerar du få göra avkall på objektivet. Därför tycker jag att det är ett sämre val.

Jo det blir ganska blandat. Men det som kommer att dominera är nog Hunden o makro :).. behöver en kamera som hinner med i svängarna när hunden rör sig :) Den lär ju dock följa med när det är dags för fisket oxå :)

Begagnat kommer jag inte att köpa. Vill ha nytt :)
 

PeLy

Medlem
Hej

Jag stod i samma sits som du för ett par veckor sedan. För mig blev det en 50D med ett 18-55 mm kit-objektiv för 7995 på rajala pro shop. Själva huset kan du få för 6995, vilket är billigare än D90n.
D90n kan filma, men det var jag inte ut efter.
Mitt råd är att du känner på husen. 50D har ett större hus och jag tycker att det ligger bättre i handen. 50D ligger ju senare i produktcykeln också. Jag skulle tro att denna modell fasas ut de närmsta månaderna, därav den kraftiga prissänkningen.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jo det blir ganska blandat. Men det som kommer att dominera är nog Hunden o makro :).. behöver en kamera som hinner med i svängarna när hunden rör sig :) Den lär ju dock följa med när det är dags för fisket oxå :)

Begagnat kommer jag inte att köpa. Vill ha nytt :)
Då bör du nog öka budgeten något. Jag skulle inte satsa på nytt hus och sedan inte ha plats i budgeten för ett vettigt objektiv.
 

taz_k

Aktiv medlem
Hej

Jag stod i samma sits som du för ett par veckor sedan. För mig blev det en 50D med ett 18-55 mm kit-objektiv för 7995 på rajala pro shop. Själva huset kan du få för 6995, vilket är billigare än D90n.
D90n kan filma, men det var jag inte ut efter.
Mitt råd är att du känner på husen. 50D har ett större hus och jag tycker att det ligger bättre i handen. 50D ligger ju senare i produktcykeln också. Jag skulle tro att denna modell fasas ut de närmsta månaderna, därav den kraftiga prissänkningen.
Verkligen billigare än jag trodde. Då låter det mer attraktivt.
 

Tinyox76

Medlem
Verkligen billigare än jag trodde. Då låter det mer attraktivt.
Ja det här är vad jag funderade på om jag ska ha en Canon 50D

CANON EOS 50D + 18-55 IS 7999 Kr st
CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS 2390 Kr st
SANDISK SDHC 4GB EXTREME 399Kr st
Lowepro Nova 160 AW, Brun 495 Kr

Totalt pris 11283kr

Vad tror ni om det.. eller skulle man kunna tänka sig o byta ut 55-200 mot ett SIGMA 70-300/4-5.6 DG MACRO för 2290?
 

PeLy

Medlem
Ja det här är vad jag funderade på om jag ska ha en Canon 50D

CANON EOS 50D + 18-55 IS 7999 Kr st
CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS 2390 Kr st
SANDISK SDHC 4GB EXTREME 399Kr st
Lowepro Nova 160 AW, Brun 495 Kr

Totalt pris 11283kr

Vad tror ni om det.. eller skulle man kunna tänka sig o byta ut 55-200 mot ett SIGMA 70-300/4-5.6 DG MACRO för 2290?
Positivt:
Du får ett härligt kvalitetshus med massor av möjligheter.
Du täcker in brännvidder från 18-250/300 mm
Du kommer rätt billigt undan. (nåja...)

Negativt
Objektiven är inte särskilt ljusstarka. Kommer fungera bra i dagsljus, men sämre i mörkare förhållanden.
Objektiven har enklare optik - ok för oss som är nybörjare, men inte för de mer kräsna.
Sigman har makrofunktion, men du får inget "riktigt" makro, dvs förstoringsgraden är inte som ett riktigt makroobjektiv. Men det kan du ju köpa senare.


Titta runt på prisjakt eller pricerunner vad gäller objektiven. Jag såg att Dustin säljer Sigman för 1690 kronor. Och som sagt, ta dig till en butik och kläm på husen innan du bestämmer dig.

Lycka till!
 

Tinyox76

Medlem
Positivt:
Du får ett härligt kvalitetshus med massor av möjligheter.
Du täcker in brännvidder från 18-250/300 mm
Du kommer rätt billigt undan. (nåja...)

Negativt
Objektiven är inte särskilt ljusstarka. Kommer fungera bra i dagsljus, men sämre i mörkare förhållanden.
Objektiven har enklare optik - ok för oss som är nybörjare, men inte för de mer kräsna.
Sigman har makrofunktion, men du får inget "riktigt" makro, dvs förstoringsgraden är inte som ett riktigt makroobjektiv. Men det kan du ju köpa senare.


Titta runt på prisjakt eller pricerunner vad gäller objektiven. Jag såg att Dustin säljer Sigman för 1690 kronor. Och som sagt, ta dig till en butik och kläm på husen innan du bestämmer dig.

Lycka till!


Det här är en veritabel djungel för en nybörjare som jag... Jag har ju fastnat lite för den snabba bildsekvenstagningen hos Canon 50D men samtidigt hade det kanske varit roligt med möjligheten att filma med en Nikon D90. När vi sen kommer till objektiven tror jag snart att jag börjar gråta.. Jag har ingen aning om vad jag ska välja nu efter att ha läst tråden om dyraobjektiv vs billiga kamerahus.
HJÄLP!!!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Båda husen är bra, d90 ger bättre bilder ut från kameran och har ett större dynamiskt omfång än vad Canon har, i lågljussituationer är de tämligen likvärdiga.
Vad det gäller objektiv så har Canon sin 17-55/2,8is som är mycket bra, Nikon har sin 16-85, båda gluggarna är trevliga men kostar .
Du kommer att vara nöjd med vilken kamera du än väljer.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Det är svårt det här ! Var själv i samma sits som du ,Canonhuset är lite bättre byggt och snabbare seriebildstagning men D90 kändes för mig "bättre i handen" plus att Nikon hade just dom objektiv jag ville ha till,l AFS 35/1,8 och 70-300VR.Det är alltid lättare att ge råd om sina egna grejer så därför kan det ofta bli att alla här har olika synpunkter och man blir ännu mer förvirrad i sittt val.Men både Canon och Nikon har bra objektiv och hus så valet är svårt.Tycker du ska känna och klämma och kolla vilka objektiv du vill ha.Båda två husen är snabba och lätt-jobbade och andas kvalite.Om du väljer Canon så köp Canon 55-250mm objektivet som du var inne på,Sigma 70-300 är inget vidare bra och saknar dessutom bildstabilisering ! Lycka till i ditt val !
 

Tinyox76

Medlem
Det är svårt det här ! Var själv i samma sits som du ,Canonhuset är lite bättre byggt och snabbare seriebildstagning men D90 kändes för mig "bättre i handen" plus att Nikon hade just dom objektiv jag ville ha till,l AFS 35/1,8 och 70-300VR.Det är alltid lättare att ge råd om sina egna grejer så därför kan det ofta bli att alla här har olika synpunkter och man blir ännu mer förvirrad i sittt val.Men både Canon och Nikon har bra objektiv och hus så valet är svårt.Tycker du ska känna och klämma och kolla vilka objektiv du vill ha.Båda två husen är snabba och lätt-jobbade och andas kvalite.Om du väljer Canon så köp Canon 55-250mm objektivet som du var inne på,Sigma 70-300 är inget vidare bra och saknar dessutom bildstabilisering ! Lycka till i ditt val !
Ha ha, det är ju det som är mitt problem! :) Jag vet inte vad jag behöver!
Det kommer att bli en hel del naturfoto, macro för det är kul och naturligtvis lite porträtt o dl. Därför jag försöker att få med 2 objektiv för jag har svårt att tänka mig att det finns nåt som täcker allt :)

I valet mellan kamerahus så spelar det eg ingen roll.. som sagt det är lite snabbare bildsekvenstagning på Canon men sen har d90'n video som kan vara kul.
Tror ni det hjälper att man är prylbög oxå???
HA HA HA =)
 

Gnutte

Aktiv medlem
Ja det här är vad jag funderade på om jag ska ha en Canon 50D

CANON EOS 50D + 18-55 IS 7999 Kr st
CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS 2390 Kr st
SANDISK SDHC 4GB EXTREME 399Kr st
Lowepro Nova 160 AW, Brun 495 Kr

Totalt pris 11283kr

Vad tror ni om det.. eller skulle man kunna tänka sig o byta ut 55-200 mot ett SIGMA 70-300/4-5.6 DG MACRO för 2290?

Paketet ser trevligt ut till att börja med, sen kan du uppgradera när du vill. Mmm 50D använder CF kort men du kanske skrev fel? Nej jag tycker du ska köa på Canon 55-250, köper du svenskt så finns det fortfarande möjlighet att lämna inte för finjustering om det skulle fokusera fel. Det kan du glömma med Sigmat om du vill t,ex att intervision ska justera in Sigmat mot ditt hus.
 

Tinyox76

Medlem
Paketet ser trevligt ut till att börja med, sen kan du uppgradera när du vill. Mmm 50D använder CF kort men du kanske skrev fel? Nej jag tycker du ska köa på Canon 55-250, köper du svenskt så finns det fortfarande möjlighet att lämna inte för finjustering om det skulle fokusera fel. Det kan du glömma med Sigmat om du vill t,ex att intervision ska justera in Sigmat mot ditt hus.
Hmm Kanske man skulle satsa på ett Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM ist o bara ha ett objektiv till o börja med? O hur funkar det att ta riktiga närbilder med? Typ blommor, insekter o dl?
 

Gnutte

Aktiv medlem
Hmm Kanske man skulle satsa på ett Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM ist o bara ha ett objektiv till o börja med? O hur funkar det att ta riktiga närbilder med? Typ blommor, insekter o dl?
Macro kan jag tyvärr inget om. Nja jag skulle välja bort 17-85 & antingen köpa ett Tamron 17-50 2,8 eller Sigma 18-50 2,8 om du vill börja med ett objektiv alt komplettera med ett 50mm 1,8. Tele kan du vänta med om du inte måste ha ett sådant.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Hmmm vågar man köpa härifrån?

NIKON D90 + OBJEKRIV AF-S VR DX 18-55 + OBJEKTIV AF-S VR DX 55-200

Det verkar vara ett kanonpris isf :)

http://www.pixmania.se/se/se/4182580/art/nikon/d90-objekriv-af-s-vr-dx-1.htmll
Ännu mer kanonpris: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=2490

Men, ja, man vågar handla från Pixmania.

Det viktiga tycker jag är att använda kreditkort vid nätaffärer där man inte kan förvissa sig om att firman är helt OK.. Då kan man stoppa betalningen om man inte fått någon vara. Direktdragna bankkort är ungefär samma sak som att betala i förskott. Det skall man veta, och så får man avgöra själv vad man vågar. Jg vågade på den här holländska firman, och det fungerade utmärkt, i mitt fall.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att om du vill fota makro så bör du titta på ett makroobjektiv. De har tyvärr ganska dålig AF-hastighet (inget att fota springande hundar med kanske), men det behövs ofta om du vill ha bra förstoring av föremålet du fotar. Ett förslag är Tamron 90/2.8.

Tyvärr är skärpedjupet så kort vid makrofoto att det ofta behövs stativ (eller blixt, eller både och).

Mycket att fundera på alltså. Lycka till!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Varför inte dela upp investeringen i två delar?

Köp en 50D+18-55IS eller en D90+18-55VR först och komplettera när du känner efter vad du behöver. Rabatten på objektiv nr två är inte alls lika stor i paketen, som det första paketobjektivet.

Vilken kamera du köper spelar nog inte så stor roll, det är mycket välkonstruerade prylar bägge två. Och den optiska kvalitén i objektiven lär nog inte hindra dig än på ett tag. Paketgluggarna är klart bättre än sitt rykte på den punkten.

Alltså: köp hus plus enkel paketglugg först, den får du nästan på köpet. Känn efter vad du behöver komplettera med och köp det sedan.

Per.
 

Tinyox76

Medlem
Tack allihopa för era kommentarer och förslag!

Nu har jag bestämt mig o lagt en beställning på en Nikon D90 med ett 18-55 + ett 55-250. Sandisk Extreme III 8g och en Lowepro Slingshot 200AW. :)

Hoppas att jag inte blir missnöjd men jag tror att det blir bra till o börja med. När jag är mer varm i kläderna och vet vad jag kommer att fotografera mest så får jag anpassa mig o köpa fasta objektiv:)

Återkommer med utlåtande så fort jag fått grejorna :)
 
ANNONS