Annons

UV-filter på?

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Hej, har en fråga när det gäller UV-filter. Kan man alltid ha det på?

Jag har själv alltid UV-filter på, mest för att UV-strålningen men också för att det skyddar linser.. det kanske är fel jag vet inte?

Blir det "sämre" bilder om man alltid har det på??
 

Gården

Aktiv medlem
Oj,oj,oj det finns massor av sådana här trådar ! Sök lite och du ska finna,

Starta inte ett nytt krig som handlar om UV vs Icke UV !
 

Makten

Aktiv medlem
Blir det "sämre" bilder om man alltid har det på??
Ja, om det är en digitalkamera du använder. Filtret fyller då endast funktion som fysiskt skydd. Allt annat kommer att bli sämre, om än ofta i omärkbar mån. Det beror på hur bra filtret är och under vilka ljusförhållanden du fotograferar.
Har du en kamera med film så är UV-filter nog en bra idé vid solsken, men det beror säkert på vilken film som används (vilket jag har noll koll på).

Själv använder jag UV-filter endast vid regn eller andra tillfällen då det finns risk att kludda ner frontlinsen i onödan.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Själv använder jag UV-filter endast vid regn eller andra tillfällen då det finns risk att kludda ner frontlinsen i onödan.
Ja, det verkar vara den förhärskande åsikten när det gäller digitalare. Men värdet av ett "genomskinligt linslock" skall inte underskattas. Själv är jag en del på sjön, och ett "lagom dyrt" UV-filter kan man torka av med T-shirten (om den är torr) - inte att rekommendera på AR-behandlingen...

Att kludda ner frontlinsen är alltid "i onödan", så börjar man frukta sådant, så skruva på ett UV-fileter, för sinnesrons skull. Men annars är det alldeles riktigt, allt glas som inte är meskickat från optiktillverkaren är av ondo.
 
ANNONS