Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera samt objektiv till produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Signejakobsson

Ny medlem
Jag har en gammal (ca 10 år) Canon EOS 500D som kamerahus samt objektiv från Tamaron 18-270 mm.

Jag har en webbshop och måste således ta bilder på produkterna för att lägga upp. Nu funderar jag över om det är dags att köpa ett nytt kamerahus eller ett nytt objektiv.

Vilken kamera och/ eller objektiv ska man satsa på? Är själv ren amatör och kan inte mycket om kameror, men vill ju såklart få produkterna att se bra ut, just nu fungerar det inte alls som jag vill...

Vill påpeka ännu en gång, att jag är Amatör och kan inte mycket om fotografering. Speciellt inte produktfotografering, att ta rörliga foton och foton på annat går oftast mycket bra. Det är just produktfotograferingen som är kruxet...

tack på förhand
Signe Jakobsson
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag har en gammal (ca 10 år) Canon EOS 500D som kamerahus samt objektiv från Tamaron 18-270 mm.

Jag har en webbshop och måste således ta bilder på produkterna för att lägga upp. Nu funderar jag över om det är dags att köpa ett nytt kamerahus eller ett nytt objektiv.

Vilken kamera och/ eller objektiv ska man satsa på? Är själv ren amatör och kan inte mycket om kameror, men vill ju såklart få produkterna att se bra ut, just nu fungerar det inte alls som jag vill...

Vill påpeka ännu en gång, att jag är Amatör och kan inte mycket om fotografering. Speciellt inte produktfotografering, att ta rörliga foton och foton på annat går oftast mycket bra. Det är just produktfotograferingen som är kruxet...

tack på förhand
Signe Jakobsson
Hej!

Det handlar mycket om teknik. Personligen skulle jag satsa på en en mindre systemkamera som panasonic gx80 med 12-35mm och ev ett fast som 42.5mm f 1.2. Och sedan behöver du ljus samt ev ett ljustält, en reflektor.

Vad är det för produkter? Stora el små. Kläder där färgerna är extra viktiga etc. När jag fotar något för försäljning på tradera exempelvis använder jag mest dagsljus och ett 60mm makro på fullformats kamera. Men då kan man vara lite kreativ när man säljer privat på tradera tycker jag. Ska du sälja kläder exempelvis i en webbshop är det viktigt att färgerna stämmer samt att bilderna ser lika ut tycker jag. Och inte minst att perspektivet är verklighetstroget. Stort område det här som jag inte kan så mycket om men några reflektioner iaf.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har en gammal (ca 10 år) Canon EOS 500D som kamerahus samt objektiv från Tamaron 18-270 mm.

Jag har en webbshop och måste således ta bilder på produkterna för att lägga upp. Nu funderar jag över om det är dags att köpa ett nytt kamerahus eller ett nytt objektiv.

Vilken kamera och/ eller objektiv ska man satsa på? Är själv ren amatör och kan inte mycket om kameror, men vill ju såklart få produkterna att se bra ut, just nu fungerar det inte alls som jag vill...

Vill påpeka ännu en gång, att jag är Amatör och kan inte mycket om fotografering. Speciellt inte produktfotografering, att ta rörliga foton och foton på annat går oftast mycket bra. Det är just produktfotograferingen som är kruxet...

tack på förhand
Signe Jakobsson
Om produktbilder är målet räcker din kamera till. Ingen anledning att bränna pengar för den sakens skull.

http://www.expressen.se/kvallsposten/flera-bilar-misstanks-ha-blivit-beskjutna/
https://www.youtube.com/watch?v=ORMatNiIXhc
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en webbshop och måste således ta bilder på produkterna för att lägga upp. Nu funderar jag över om det är dags att köpa ett nytt kamerahus eller ett nytt objektiv.
Vad är det du tycker inte blir bra med din nuvarande utrustning? Svaret på den frågan kan ge en fingervisning om vad som kanske är det bästa alternativet för att du ska kunna få bättre bilder.
 

nivas

Aktiv medlem
Det jag tror du kommer att vinna mest på är att tänka på hur dina produkter ska belysas vid forograferingen.
- Dagsljus/Naturligt ljus?
- Blixtar
- Belysning

Utan att egentligen veta, så tror jag att du kommer att ha mest nytta av någon slags blixtar.
Jag körde produktfotograferingen för min gamla arbetsgivare med en 500D, EF-S 18-55 och ett startset med två Elinchrom-blixtar (D-lite 2). Bakgrunden var ett vitt lakan. Marknadsavdelningen verkar vara nöjd, för mina bilder finns fortfarande kvar på företagets hemsida.

När du har fått ordning på ljuset så kan du börja fundera på att eventuellt byta objektiv till något lite skarpare.
 
ANNONS