Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder ser annorlunda ut i andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Bearbetar min bilder i Photoshop CS6 på en Dell P2715Q och har ett problem.
Kör med proof colors/monitor rgb/sRGB.
När jag sparat ner bilderna som jpeg så ser och klickar på bilden och kollar på dem i tex windows bildvisare så ser det ut precis som det gör i photoshop.
Men om jag trycker på knappen som gör att det blir helskärm så får bilderna en mycket blekare utseende, samma sak när jag kollar på mobiler eller i andra bildvisare.
Dell skärmen jag har är kalibrerad och har delta världen under 2, mobilens skärm har ungefär samma delta världen uppmätt så jag tror inte detta har något med kalibreringen att göra utan snarare med någon inställning/profil i photoshop. När man sparar bilden i jpeg så är ADOBE RGB 1998 förvalt, dock går det ej att kryssa i use Proof Setup.

Frågan är varför windows bildvisare återger samma färger så länge man inte klickar på helskärm/bildspel knappen?



Någon kunnig som vet hur man löser detta?
 

alfin

Aktiv medlem
Varför du proofar med monitor RGB begriper jag inte. Då stänger du av färghanteringen. Vill du softproofa med sRGB eller Adobe RGB väljer du istället de färgrymderna under Proof setup>Custom.

Windows 10 bildvisare är inte färghanterad överhuvudtaget. Windows 7 bildvisare är färghanterad i enbildsläge, men när du trycker på knappen som visar helskärm är det lika med slideshow läge och det är inte färghanterat.
 
ANNONS