Annons

Skyddspappret syns i negativet 120 film?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Framkallade precis en Portra iso160, 120-film. I negativen syns markeringarna från skyddspappret i negativet som här t.ex negativ numrena? Filmen har inte utgånget datum. Ni som har erfarenhet, vad är det? :) Länk

Plus vad är det för färgskiftning i högra hörnet? Alla negativ har ungefär samma fel. Strecket till vänster genom hela bilden är min skanner som gör.
 

oet

Aktiv medlem
Framkallade precis en Portra iso160, 120-film. I negativen syns markeringarna från skyddspappret i negativet som här t.ex negativ numrena? Filmen har inte utgånget datum. Ni som har erfarenhet, vad är det? :) Länk

Plus vad är det för färgskiftning i högra hörnet? Alla negativ har ungefär samma fel. Strecket till vänster genom hela bilden är min skanner som gör.
Har läst om det tidigare men om svartvit film

https://www.photo.net/discuss/threads/important-info-for-users-of-kodak-120-size-film-please-read.474523/

Kodaks svar verkar ha varit att det förvarats olämpligt på vägen ifrån fabriken typ i en för varm lastbil.
 

trax

Aktiv medlem
Hmm, ja det är ju så det ser ut.
Har ju haft exakt samma problem tidigare med lomograthy film som siffrorna syntes i negativet men trodde mer att det berodde på att det är en skitfilm 🤢.

Min portra film är ur samma 5 pack som jag fotat med tidigare men den har legat i mörk källaren i typ 1,5år.
Nu slog det mig att den kan ha varit med på flera utlandsresor utan att blivit använd men blivit varm i väskan?
 
ANNONS