Annons

skillnaden mellan 28-105 DC och 28-105 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Ska fixa fram en kamera till min syster och funderar på att skaffa en beg EOS 300 eller ny EOS 3000 N och till det ska det givetvis vara ett objektiv.
De klassiska paketobjektiven verkar inte många höja till skyarna. Har fått för mig att 28-105 ska vara bättre än 28-80 el. 28-90.
Då budgeten är ytterst begränsad lämnar jag objektiv som 28-135 IS USM ut som jag nog funderar på att skaffa själv senare...
Nu till min fundering, är prisskillnaden motiverad
då objektivet mest kommer att användas för semesterfotgrafering?
Har fattat att det är annorlunda focusmotor i objektiven.


Per-Olof Nordin
 

Jeppe

Aktiv medlem
28-105/3.5-4.5 USM är ett av Canons mellanklassobjektiv. Vilket innebär att det är br i såväl byggkvalité som i den optiska kvalitén. Du har även en ring-usm motor vilket innebär att du kan efterjustera fokus utan att koppla om AF-switchen på gluggen. Men detta kanske inte är något som din syster kommer att syssla med.

28-105/4-5.6 USM är då ett lågprisalternativ, med något sämre kvalité i materialet. Inte så mycket sämre rent optiskt (något lite). Eftersom Canon har satt en asfärisk lins i objektivet. Frontringen roterar inte heller på denna modell, vilket kan vara bra att veta. Den har en något långsammare usm (micro-usm) som inte tillåter FTM (manuell fokusering om switchen står på AF)

För semesterfotografering kommer denna att fungera bra. Jag förmodar att vi talar om negativ film och 10x15 kopior..

Angående kameravalet så tycker jag att du ABSOLUT ska välja bort EOS3000... finns ingen anledning att köpa det huset..
 

pola

Aktiv medlem
Angående kamera huset håller jag nog med dig, så en annons här på fotosidan på EOS300 huset för 1500 kr i A skick. Har dock ingen referens är det bra pris? eller går det att få tag i nya med garanti för likande pris?
Gällande objektivet har det ingen betydelse om man kan fokusera manuelt med Af läget påslaget eller inte. det är mer en kostnadsfråga.
kamerapaketet bör vara i prisklassen 300-3500.

Per-Olof Nordin
 

Jeppe

Aktiv medlem
1500:- är ett bra pris för en 300 i A (nyskick...) Du hittar den knappast billigare.. Tom gamla EOS 500N (i princip samma grundkoncept) kostar 1500:- begagnad..

Eftersom gluggen kostar 2-2500:- så kostar det ändå 4000:-... glöm inte motljusskydd (EW-63B)

Cyberphoto har ett paket med 300v och 28-105/4-5.6 (ej usm) för 4400:-
 

pola

Aktiv medlem
Med det priset ska det nog gå att pressa med paketpriset...
ett nytt 28-105/4-5.6 USM går väl under 2000kr?
man kan väl alltid kolla efter bättre beg gluggar.


Per-Olof Nordin
 

pola

Aktiv medlem
Ska prata lite med syrran...

2000 - 2500 kr verkar okey.
billigare objektiv?
duger 28-80 vilken som helst?

Per-Olof Nordin
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Egentligen är ett 50/1.8 det optimala objektivet..Mycket skarpt och kostar inte mer än 1200:- nytt. Angående 28-80 så är de gamla versionerna faktiskt något bättre än de nya.
 

pola

Aktiv medlem
har sjalv Ef 50/1.8 och ska snart borja anvanda det i storre skala. Dock ar en zoom "bestalld" av hon, och det ar inte sa mycket att gora...
varfor ar de gamla battre?


Per-Olof Nordin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Därför att det tenderar att byggas billigare och billigare hela tiden... Det nya 28-90 ska tydligen vara under all kritik..

Ett som är riktigt bra är gamla 35-80/4-5.6 III
Visserligen ingen USM men bra rent optiskt.

Fast det viktiga med dessa billiga standardzoomar är att blända ned..alltså se till att lära din syster att använda Av-läget och ha kameran inställd på f8 eller mindre så ofta det går ;)
 

pola

Aktiv medlem
var kan man få tag i 35-80 som du förslog?
någon annan billig zoom, pirat eller canon för ca
1500?

Per-Olof Nordin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Alldeles för dyrt...

Scandinavianphoto har ett 28-80/3.5-5.6 USM för 800:- Det är ett hyffsat pris..
 

pola

Aktiv medlem
Låter RIKTIGT bra!
ska övertyga syrran...

Fick ett tips av Anders om en EOS 500 med Ef 28-80 USM för 1600 vad tycks?
Är det inbyggt blixt i den?



Per-Olof Nordin
 
Senast ändrad:

pola

Aktiv medlem
bra översikt men fann inte EOS 500.
Nå fråga var är det ett bra pris?, jag tycker iaf det.
är det iövrigt en bra nybörjarkamera?


Per-Olof Nordin
 

pola

Aktiv medlem
Tack för länken!

Verkar vara en hyfsad kamera...
utan att låta ohyfsad skulle jag vilja ha ett utlåtande om kamera paketet :

EOS 500 + EF 28-80 USM
SVENSK MANUAL :) och orginal kartong

utropspriset ligger på 1600kr och det är ca 5h kvar.

Per-Olof Nordin
 

pola

Aktiv medlem
Tack för alla svar och speciellt tack till Anders för tipset jag fick på mailen.

Ska bara säga att det blev en EOS 500 med ett EF 28-80 USM

Per-Olof Nordin
 
ANNONS