Annons

Bildkvaliteer vid export från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hej!

Kan ni hjälpa mig reda ut begreppen kring export av en bild från LR till JPG för publicering på exv FB.

Nar jag exporterar en bild från LR så kan jag välja

Kvalitet på en skala från 0 till 100

Bredd och höjd exv 800 x 800 pixlar

upplösning exv 240 pixlar per tum

Vad gör alla dessa olika parametrar med bilden?

Det jag vill kunna göra är att ladda upp bilder på FB som för ögat ser skarpa och fina ut men om man laddar ned dem från FB och tänker använda dem till något annat, dvs låna/sno bilden så skall kvalitén vara så dålig att man exv inte kan göra bilden större, (alltså längre o högre) för då blir den pixlig, man kan inte beskära bilden så mycket för det som blir kvar bli pixligt och ja ni förstår, användningsområdet för bilden skall vara mer begränsat än vad det är idag med de bilder jag laddar upp som jag hittills alltid laddat upp i högsta möjliga valbara kvalitet. Samtidigt vill jag ju inte ladda upp bilder som har dålig teknisk kvalitet eller är pixliga när man ser dem på FB då skall de se fina ut. Förstår att detta är en balansgång men önskar lite tips på lämpliga inställningar till att börja med.
Tack.
 

Bilagor

Leaflet

Aktiv medlem
Jag brukar köra på 60 % för allt jag laddar upp till sociala media (observera att skalan i LR är lite "skum", det är tretton streck på den. Det beror på att det är exakt samma algoritm som finns i Photoshop, dvs 12 "steg")

Sedan brukar jag välja lång sida 800-1200px beroende på var jag lägger upp den.

Pixlar per inch kan du strunta i. Det har bara betydelse vid utskrift.
 

reboot81

Aktiv medlem
Facebook sparar om din bild, går inte att komma undan. Max storlek är 2048px x 2048px.
Själv kör jag kvalitet 60-75% och 2048 på den längsta sidan.

Du kan inte "skydda" dig mot bildstöld på något sätt, det du lägger upp kan alltid laddas ner.

Ev kan du visa att du har dålig smak och skiter i dina åskådare genom att slänga på en vattenstämpel över hela bilden. *ironi*
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack för input.

Att man inte kan skydda sig mot bildstöld från FB helt uppenbart men min tanke är att göra stöldgodset mindre användbart än vad jag gör idag.

Det här med vattenstämpel har jag funderat på och det känns frestande men jag vill ändå undvika det för det är både + och - med vattenstämpel. Kanske fler - än + vilket är en helt annan diskussion och en helt annan tråd. :)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nu har jag själv testat att ladda upp ett flertal bilder till FB med olika inställningar.

Jag har hela tiden använt kvalitet 100 på den första inställningen och sen har jag på storlek istället för pixlar använt procent som man lätt kan byta till. Jag tyckte det var enklare att testa sig fram på det sättet.

Min slutsats är att på FB syns bara en marginell skillnad mellan bilder som är exporterade med 100% och 20%

Gör jag dem i 100 % blir det 8-0 Mb stora och gör jag dem i 20% blir de ca 500 kb stora

sen provade jag att gå ännu lägre och kom fram till att på 20, 19, 18 och 17 % så är blir bilderna lika stora på FB alltså bredd o höjd som om jag exporterar dem på 100% och kvalitetsförlusten är förvånansvärt liten.

Från 17% och nedåt så blir den uppladdade bilden på FB allt mindre och mindre, alltså höjd/bredd.

Så i fortsättningen när jag laddar upp bilder som jag misstänker kan bli snodda så kommer jag att välja 16-18 % vid exportering så vet jag att det man ser på skärmen ser bra ut men den som vill ladda ned bilden bara har begränsad användning av den eftersom den inte tål att göras så mycket med.

Det var egentligen detta jag ville komma fram till vilket jag nu har gjort, kanske onödigt att starta en tråd för det innan jag provat själv men det kanske kan komma till användning för någon annan som har samma intresse i frågan som jag själv.

jag vet att risken nu är att folk snor mina bilder ändå och att de kommer att användas och visas i en sämre kvalitet än de egentligen har

risken är också att färre personer nu kommer att sno bilderna och att mina bilder därför får en sämre spridning, dvs färre personer har chansen att ställa frågan -Snygg bild vem har tagit den?

chansen finns också att fler personer hör av sig och frågar om de kan få bilderna mer högupplösta och att jag då har chansen att säga ja visst var så god eller ja visst du får köpa hur många bilder du vill av mig!

"Hur man än vänder sig om har man rumpan bak" och den här frågan är inte alldeles enkel heller tycker jag.
Jag skall iaf testa detta nu och se om det blir någon skillnad.
:)
 
ANNONS