Annons

Hjälp angående arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

djtail

Medlem
Hjälp angående flödet i arbete.

Med tanke på att vi lever på 2000-talet borde det finnas en lösning på båda mina förfrågningar, men har inte hittat någon.

1. När jag fotar ute i fält så använder jag en platta som kunderna hela tiden kan följa fotograferingen. Det jag önskar är att kund kan flagga bilderna i fält och att det följer med vid import till Lr. Trodde hela syftet med lanseringen av lightroom mobile var detta. Men icke, har inte ens stöd för läsning av raw eller sd läsare. Kanske saknar plugin?

2. Skulle vilja enkelt och smidigt kunna lägga upp web galleri från lr, där även flaggning/kommentarer kan göras som sedan kommer in i Lr.


ska även tilläggas att ja ska köpa ny platta/data, så finns det lösningar på android/mac/windows så spelar det ingen roll.
 

Drogen

Aktiv medlem
Funktionerna finns väl i LR och LR mobile? Det jag inte har riktig koll på är möjligheterna att automatisera och i så fall med vilken hastighet allt går. En idé (som inte är testad) är att ha en smart samling, som hämtar in live från fotografering till dator, synkad med Mobile. Samlingen är sedan tillgänglig som webalbum och kan taggas, "likeas" och kommenteras. Vet inte om det funkar men kan vara värt ett försök.
 

Careri

Medlem
Hjälp angående flödet i arbete.

Med tanke på att vi lever på 2000-talet borde det finnas en lösning på båda mina förfrågningar, men har inte hittat någon.

1. När jag fotar ute i fält så använder jag en platta som kunderna hela tiden kan följa fotograferingen. Det jag önskar är att kund kan flagga bilderna i fält och att det följer med vid import till Lr. Trodde hela syftet med lanseringen av lightroom mobile var detta. Men icke, har inte ens stöd för läsning av raw eller sd läsare. Kanske saknar plugin?

2. Skulle vilja enkelt och smidigt kunna lägga upp web galleri från lr, där även flaggning/kommentarer kan göras som sedan kommer in i Lr.


ska även tilläggas att ja ska köpa ny platta/data, så finns det lösningar på android/mac/windows så spelar det ingen roll.
Köp en Surface Pro. Eftersom den är mer som en dator än en renodlad surfplatta så kan du installera Lightroom:s fullversion i den. :)

Nu när 3:an har kommit har Elgiganten riktigt bra priser på 2:an.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta/MSSURFP2128GB/surface-pro-2-10-6-surfplatta-wi-fi-128-gb?gclid=CKT2y5eOksYCFcXacgodDZwAIw
Köp till ett tangentbord som samtidigt fungerar som skärmskydd så är den komplett.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/tillbehor-surfplatta/MSTCOVERBL/microsoft-touch-cover-tangentbord-svart

När du drar ut i fält kopierar du över den stationäras databas och tar in nya bilder och redigerar i denna så slipper du exportera/importera/synka när du kommer hem.
 

Drogen

Aktiv medlem
Om man synkar en samling i Lightroom på datorn så skapas väl visningsex på mobil/platta? Samlingen går sedan att dela som ett webbalbum med en länk. det går även att tagga och kommentera. Det går dock ganska långsamt och inget som funkar så bra att skjuta live medan någon följer förloppet på plattan. Att synka och utföra vissa åtgärder automatiskt borde dock funka. Kanske t.o.m. att dela ut länken så man kan följa samlingen på en egen mobil enhet allt eftersom samlingen uppdateras.
 
ANNONS