Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor om att fotografera klockor

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseHbg

Ny medlem
Hej,

Som lite hobbypyssel tänkte jag sälja lite av mina begagnade klockor på Tradera. Och som pensionär har jag alla möjligheter att lägga onödigt mycket tid på att fotografera klockorna...

Jag är total novis på det här med att fotografera. Och eftersom jag är fattigpensionär har jag inte råd med några avancerade prylar. Det jag har att tillgå i kameraväg är en iPhone 5. Och ett stativ.

Jag hade tänkt köpa en liten ministudio (se bild). Kostar ju bara några hundralappar.
Men är det en bra idé? Finns det andra sätt som är bättre (för en amatör som jag)?

Det där med extralinser till iPhone, är det något att satsa på? Om ja, några tips?

Och finns det typiska amatörmissar jag ska undvika?

Ha det gott!
/Bosse
 

Bilagor

Fredrik183

Aktiv medlem
En amatörmiss du redan nu verkar undvika är att direkt köpa på sig en massa dyr utrustning. Det är bilderna och bildskapandet som är det roliga. Sin utrustning måste man lära känna, så det underlättar ju om även den är ett intresse. Detta oavsett om det är en iPhone, eller något mer avancerat i fotoväg.

Jag skulle vilja mena att iPhonen kan vara ett utmärkt redskap för detta. Genom den lilla bildsensorn får du ett stort skärpedjup och kanske slipper hålla på att fokusstacka bilderna för att få knivskärpa överallt i dem.

Prova med det du har, ge dig inte på en gång, analysera om du inte direkt får det resultat du vill ha och prova igen. Till slut kanske du har dina eftersträvade bilder med den utrustning du redan nu har.

Vad du behöver styrs av din uppfinningsrikedom och vilka slags bilder du vill ha. Börja med att fundera ut hur bilderna skall vara/se ut. Jag tror att förvånansvärt mycket av detta ligger i ljussättningen, och denna kan man göra med i sin tur förvånansvärt enkla medel, bara man är uppfinningsrik och beredd att experimentera tills man hittar rätt.

Kolla hur bilder fotograferade med ministudio ser ut, är det sådana bilder du vill ha är det ju antingen bara att skaffa en ministudio, eller att improvisera en med sådant man kanske redan har hemma.

Vad extralinser framför allt gör är att förändra kamerans bildvinkel, vilket i sin tur förändrar perspektivet. Igen, vilket perspektiv vill du ha? Därifrån vet du om du behöver någon extralins. Men mitt råd är att börja med din iPhone som den är, och sedan komplettera om du verkligen känner att det är något annat du vill åstadkomma än det du kan med befintlig kamera. Ofta ser gräset så att säga grönare ut på andra sidan, bara man hade den och den grejen :)

Tillgång till olika brännvidder för att experimentera med perspektivet är förstås inte alls dumt, men det som enskilt mest kommer att förbättra dina bilder är investering i fotografiskt kunnande för din egen del. En klyscha, men det är fotografen som tar bilderna, aldrig så bra utrustning klarar inte detta.

Ett intresse, tid, en iPhone och ett stativ låter utmärkt!
 

BosseHbg

Ny medlem
Pep talk när det är som bäst!

Tack, jag kör på. Och återkommer om det inte riktigt vill sig!

/Bosse
 
ANNONS