Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att ta bort

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Varje gång man går in på en privat annons om något till salu står en text med röd bakgrund som varning. Den början med meningen "Bluffare har den senaste veckan (150413) registrerat ett antal fejkkonton..."

Det skapar bara en känsla av att fotosidan inte sköts ordentligt, när ju texten handlar om något från 2013 och uttrycks med "den senaste veckan". Att i stället ha en text om att t.ex aldrig betala in pengar på någons konto i förväg, utan att använda ett "säkert" sätt att göra affär på distans som bland annat Payson.se eller Paypal (som jag själv använt ett flertal gånger), är säkert bra att ha, men inte den text som finns där nu..

Jacob Boman
 

eskil23

Aktiv medlem
150413 betyder väl ändå mitten av april 2015 i den civiliserade delen av världen?
 

PMD

Aktiv medlem
Bäst, och minst förvirrande nu så här i början av seklet, är att alltid skriva ut hela årtalet (med fyra siffror).
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Endast i Sverige såvitt jag vet. Men det kanske är den civiliserade världen?
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_8601

Från sidan:

"Detta innebär i praktiken att ISO 8601 är nationell standard i alla dessa länder. Däremot kan den faktiska tillämpningen skilja sig åt, beroende på enskilda människors kunskap om och vilja att följa standarder av detta slag."

Är inte just att följa i detta avseende ett tecken på civiliserat beteende?

Mvh,
/Ola
 

Leaflet

Aktiv medlem
Kanske lite OT i den här tråden men rent allmänt vad gäller köp och sälj. Skulle det inte vara bra med ett "betygssystem" där säljare och köpare kan recensera sin motpart. Precis som det är på många andra stora säljmarknader, ex Tradera. Där ser man ju även historik.

Ingen patentlösning för alla situationer men det kanske skulle öka tryggheten något. Det bara slog mig nu precis som jag i dagarna sålt ett kamerahus till en mycket "seriös" köpare där allt gick som på räls :)
 

jac38

Aktiv medlem
Kanske lite OT i den här tråden men rent allmänt vad gäller köp och sälj. Skulle det inte vara bra med ett "betygssystem" där säljare och köpare kan recensera sin motpart. Precis som det är på många andra stora säljmarknader, ex Tradera. Där ser man ju även historik.

Ingen patentlösning för alla situationer men det kanske skulle öka tryggheten något. Det bara slog mig nu precis som jag i dagarna sålt ett kamerahus till en mycket "seriös" köpare där allt gick som på räls :)
Jaha där ser man, då får jag be om ursäkt.

Angående betygssystem så litar jag på medlemmar som varit det från några år tillbaka och längre. Jag tänker som i att om dom tex låtit folk betala in pengar på sitt konto och sen aldrig skickat något hade dom med största sannolikhet inte varit medlemmar fortfarande. Även de som har en historik av tidigare gjorda affärer, för det kan man ju se, tänker jag liknade om. Att de som luras gör det genom att vara nyligen registrerade och/eller inte gjort speciellt många affärer förut. Även de som inte lagt upp egna bilder eller skrivit på forum, väcker mina misstankar.

Rent allmänt vill jag tro på folks bästa och att de flesta är ärliga. Sen får man ju ha lite sunt förnuft om det blir stora belopp, då ligger det i både säljarens och köparen intresse att använda en mellanhand som Payson eller betala med de garantier som PayPal erbjuder.

Till slut så brukar talesättet stämma att "Låter det för bra för att vara sant, så är det antagligen det också"....

Jacob
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns inget som säger att det är bättre att handla från en som har varit medlem här länge, sålt och köpt prylar än vad det är att handla från någon annan.
 

reboot81

Aktiv medlem
"Just nu är det väldigt mycket fejkannonser." (150610).
"Bluffare har den senaste veckan (150413) registrerat ett antal fejkkonton."
"Bluffare har idag (140825) kontaktat säljare via epost-adressen "

Bra information om man tänker resa tillbaka i tiden.

Är det inte alltid problem med bedragare online? Dags att ta bort dessa varningar nu tycker jag.
 
ANNONS