Annons

Köpa Sony A7 II eller Olympus OM-D E-M5 Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunoE

Medlem
OK en absurd jämförelse kanske...
Men läget är att jag har en jag har en Olympus OM-D E-M5 Mark I med en hel den objektiv (8st) och blixtar. Så klart kan man alltid ha fler och bättre objektiv men jag är rätt nöjd med kombinationen.

Saken är den att jag börjat filma mer och Mark 1:an är inget vidare på att fokusera på rörliga objekt. Jag har kombinerat en GoPro med film från kameran och klipper ihop. Då kan jag "gömma" missar i fokus i klippningen men ibland får man vara väldigt kreativ!

Anledning till att jag valt Olympusen från början är att jag ofta bär med kameran och vill därför ha den liten. Nu uppfyller inte riktigt A7:an detta krav, men nästan! Med lite gluggar i väskan blir det större, men när man bara kameran med ett normalobjektiv (en kombo jag använder väldigt ofta) är det fullt ok.

Båda kamerorna har bildstabilisering vilket är bra för filmning men också för att jag ofta fotar inomhus i dåliga ljusförhållanden.

A7 II med FE 28-70/3,5-5,6 20 000
Sony FE 55/1,8 10 000
(Minimum vad jag klarar mig på vad gäller objektiv)

Olympus OM-D E-M5 Mark II med AF 12-40/2,8 19000
(detta zoom är bättre på att följa fokusen på rörliga objekt och dessutom väldigt trevligt så byter jag kan jag inte låta bli att köpa till detta...)


Hade jag "börjat från början" utan att ha en massa objektiv till Olympusen hade jag valt Sonyn.

Vad tycker ni? Investera rejält med pengar i Sonyn men ändå kommer jag behöva båda kamerorna på foto safaris innan jag köpt på mig tillräckligt med gluggar. Eller en liten investering och jag har en "full" utrustning med två hus som jag lätt får plats med i en väska?
 

Lintz

Medlem
Om du är nöjd med Olympus storleken på sensor och inte känner att du vill ha fördelarna och nackdelarna med 35mm så skulle jag vara kvar i m43 formatet. Kanske kolla på någon av Panasonics hus som ger bättre video lägen? Så som Gh4 och G7 båda vilket har 4k inspelning internt. Vad det gäller video så är autofokusen lika dålig om inte sämre på Sony A7 kamerorna vilket gör att de flesta som filmar alltid använder sig av manuell focus.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Olympus OM-D E-M5 med minst lika många objektiv som du och tänker inte sluta med det. :)

En m4/3-kamera med en handfull objektiv är mycket trevligare på en resa än en småbildskamera med "motsvarande" objektiv. Ska jag bära på en kameraväska någon längre period så väljer jag alltid m4/3-kameran.

Jag har också ett ganska omfattande Canon EOS-system med ännu fler objektiv. Inget av EOS-husen är dock en digital småbildskamera så det lockar förstås att skaffa en sådan. En av Sonys A7-kameror vore nog ett bra val. Det kommer ju alltid nya modeller och nu är det Sony A7R II som ör mest frestande i och med att den tycks ha en utmärkt bra fasdetekterande autofokus som fungerar tillsammans med EF-objektiv. Mindre frestande är dock priset.

Om du satsar på att bygga vidare på ditt m4/3-system så passar nog E-M1 bättre än E-M5 mkII eftersom den förra antagligen är bättre på att hålla fokus på saker som rör sig.
 
ANNONS