Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Ja detta är skumt. Har för första gången upptäckt att jag har nåt klägg på sensorn. Har kollat runt och ingen har våtrengöring för APS just nu. Har kollat Fotokungen, Scandinavian, Cyber, Kameradoktorn, Photax , Atphototech,kjell, conrad, kaffebrus och Rajala. De flesta verkar ha haft, men nu är det slut... Är det för många som lyckats mixtra sönder sina kameror när de leker själva så butikerna gjort någon överenskommelse? Men Pentax SP-belagda sensor är jag inte det minsta orolig för att skada den, men utan rätt utrustning är det ju risk man får ränder.
Duger den här, har själv aldrig testat den men: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=106001
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ja detta är skumt. Har för första gången upptäckt att jag har nåt klägg på sensorn. Har kollat runt och ingen har våtrengöring för APS just nu. Har kollat Fotokungen, Scandinavian, Cyber, Kameradoktorn, Photax , Atphototech,kjell, conrad, kaffebrus och Rajala. De flesta verkar ha haft, men nu är det slut... Är det för många som lyckats mixtra sönder sina kameror när de leker själva så butikerna gjort någon överenskommelse? Men Pentax SP-belagda sensor är jag inte det minsta orolig för att skada den, men utan rätt utrustning är det ju risk man får ränder.
Jag har inte fått några ränder eller andra problem med min hemslöjdade metod (se ovan). Jag har använt den 5-6 gånger, både på APS och FF.
 

quarc

Aktiv medlem
Då var det gjort, sensorn rengjord. Min rädsla för att det skulle kunna bli ränder var helt obefogad, hela operationen tog 30 sekunder, men gick så bra att jag svabbade av resten av sensorn också, inte bara problemområdet. Kan inte se minsta fläck på sensorn vare sig i skugga eller reflektion, och dammvarning resp bild tagen med F32 visar inte en prick. Nedan beskriver jag hur jag gjorde, men allt sker på egen risk. Jag vet att folk lyckats klanta till det med detta så ge er inte på det om ni inte vet vad ni gör, samt är beredda på att det kan gå åt skogen. Jag köpte en extra K-5 innan jag gjorde rent min gamla. Tänk också på att jag gjorde detta på en K-5 som har SP-beläggning på sensorn, samma som på nyare objektiv. Nästan lika hårt som diamant, så man får jobba hårt om man skall lyckas repa det. Jag kommer inte ihåg när Pentax började med det på sensorn, och andra märken har det inte. VIssa sensorer har olja och skit i kanterna på sensorn, så där kan man säkert kladda till det rejält.

1) Jag tog fram mitt största och stabilaste stativ och monterade kameran på det. Höjden var så att jag sittandes på en stol får jobba lite uppåt, sensorn alltså aningen vinklad neråt.

2) Jag köpte en flaska Isopropylalkohol på apoteket för något år sedan som jag använde (i princip oanvänd)

3) Jag köpte organiska tops på ICA. Grön låda som det står Cotton Buds på.

4) Jag hällde lite av spriten i kapsylen (helst borde man naturligtvis använda en separat liten burk, men ville kunna lita på att spriten inte löste ut några konstiga ämnen.

5) Fällde upp spegeln, vred stativet så att ljuset (himlen) reflekterades så jag tydligt kunde se klegget som på något vis hamnat i ena kanten.

6) Doppade toppen av en tops i kapsylen (obs inte hela topsen, man vill inte att det skall droppa om den).

7) Drog med den blöta topsen över klegget (som försvann direkt).

8) Efterdrog med den andra sidan av topsen för att suga upp resterna av spriten.

9) Efter 5 sekunder hade all sprit dunstat och sensorn var redo för test.

10) VId test hittade jag en liten prick mitt på sensorn som jag haft ganska länge, men inte brytt mig om. SÅ jag riggade kameran igen och svabbade även den delen av sensorn.

11) Ny test. Kamerans dammtest + F32 lång slutartid mot vit vägg (rörandes kameran). Helt perfekt i båda fallen.

12) Nu skall kameran få stå en stund utan objektiv så att alla spritångor lämnar huset.

/PA
 

binkel

Aktiv medlem
Ludd risk?

Lämnade inte topsen ludd på sensorn ? Jag gjorde ett snabbt test på min mobil med lite sprit på skärmen blev grymt ren men tittade på den med lupp och såg at topsen lämant små lud rester som antagligen skulle synas på en sensor? kanske var en dålig variant av topps. ?
 

Splanky

Aktiv medlem
Visble Dust, spatlar samt vätska, (otroligt dryg)
En gång i månaden på alla hus eller vid behov.
Fungerar otroligt bra!
Viktigt är att blåsa bort allt damm först med bälg.

Lätt som en plätt :)
 

quarc

Aktiv medlem
Lämnade inte topsen ludd på sensorn ? Jag gjorde ett snabbt test på min mobil med lite sprit på skärmen blev grymt ren men tittade på den med lupp och såg at topsen lämant små lud rester som antagligen skulle synas på en sensor? kanske var en dålig variant av topps. ?
Jag har pixelpeepat och inte sett något. Fick i alla fall bort det stora problemet, och har jag något nu så syns det inte :) Men tops är nog inte idealiskt, men eftersom det var omstädigt att få tag på riktiga grejer testade jag. och det gick bra för mig.
 

snabb kamera

Aktiv medlem
Sabbade min kamera häromdagen av samma anledning.

Ja, det finns ju alltid risker med att göra ren kamerans sensor själv så att säga:

själv gjorde jag MISSTAGET att försöka få bort lite svarta fläckar på min sensor, i mitt fall genom att använda lite isopropyl från Kjell & Company.

Hur som helst så ser jag tyvärr ut att ha förstört kameran på köpet efter nämnda rengöring.

Är nämligen så att slutaren inte löser ut längre, och det står " kamerafel " med stora bokstäver på skärmen.

Ja, där ser man riskerna med att göra rent grejorna själv som sagt!

För något har ju helt klart hänt med kameran, och det kan ju dessvärre bära iväg rätt rejält ekonomiskt i kamerareparationskostnader istället är jag rädd för.

Men, men:

förvisso byter man ju ändå upp sig förr eller senare, det vill säga köper en bättre utrustning på sikt, så det kanske är dags där nu trots allt.

Dock har jag ju tyvärr varken tänkt mig det riktigt än, eller har ekonomin för att heller göra det i dagsläget.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om sensorrengöring finns det otaliga trådar av DIY, länkar och do and don`t etc. Själv känner jag mig inte så sugen på att "chansa" med vare sig professionella produkter, eller hemsnickrade dito, utan jag tror det är bättre att lämna in kameran för att få det professionellt (?) utfört, och jag vill därmed ställa frågan om någon känner till något ställe i Göteborg, där man kan lämna in kameran för sensorrengöring ?

Det bör i sammanhanget nämnas att jag har försökt blåsa bort de fläckar som syns i bilden, men lyckas tyvärr inte att få bort dom, även om det har blivit en förbättring jämfört med hur det såg ut innan.

Det ser ut så här i dagsläget, kanske inte så mycket att bekymra sig om, ännu ? Om man fotograferar detaljrika motiv, så spelar det sannolikt inte så stor roll ;-).

OBS ! Det vita som syns på bilden är moln ;-).

f/22:
 

Bilagor

Senast ändrad:

sears

Aktiv medlem
Hm, jag kanske får konsultera Scandinavian i ärendet. Tack för info.
Använder man rätt grejer så är det inte svårt eller risk att något går fel.
Tycker du ska fundera på att lära dig själv. Det kommer du ha nytta av i både tid och otid.

Har sjäv alltid med ett kit av detta i väskan.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008360970/vsgo/aps-c-16mm-sensorrengoeringskit

Kolla den här instruktionsvideon på 3 minuter. Lärde mig i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=FEQuFvTGP04
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Använder man rätt grejer så är det inte svårt eller risk att något går fel.
Tycker du ska fundera på att lära dig själv. Det kommer du ha nytta av i både tid och otid.
Naturligtvis vore det bästa om man lärde sig utföra "ingreppet" själv, men efter att ha läst lite i div. trådar (och det är många), känns det ändå säkrast att överlåta det till någon som kan det. Sensorn är tydligen väldigt känslig och lätt att förstöra vilket innebär väldiga kostnader för att ersätta den.


F ö så tittade jag på klippet du länkade till och som sagt, det ser ut att vara en väldigt enkel operation.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Läste i Kamera & bild att rengöring med swabbar ger en hinna på sensorn. Stämmer det? Hade inte tänkt på det tidigare men när jag kollar med förstoringsglas tycker jag det ser ut så på min sensor. Har använt swabbar och sensorclean från Visible dust. Är det bättre att använda de där klibbiga sakerna som Pentax har?
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Läste i Kamera & bild att rengöring med swabbar ger en hinna på sensorn. Stämmer det? Hade inte tänkt på det tidigare men när jag kollar med förstoringsglas tycker jag det ser ut så på min sensor. Har använt swabbar och sensorclean från Visible dust. Är det bättre att använda de där klibbiga sakerna som Pentax har?
Pentax gel stick funkar hur bra som helst. Behöver aldrig använda svabbar längre. Ett råd är att du även köper en sensorlupp med förstoring o belysning i. Då ser du var dammet sitter o du ser allt. Det enda gel sticken inte biter på är om du får olja på sensorn.
Jag har kört med pentax gel stick i flera år nu det enda jag gör är att jag blåser med en liten bälg innan, kollar med sensorluppen om det sitter kvar något. Då tar jag gelsticken det tar typ 30 sekunder att göra rent sensorn.
 
ANNONS