Annons

Gruppbild med EN blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZandraJ

Medlem
Hej, jag hade behövt eran hjälp här.. Jag är absolut ingen proffsfotograf, jag fotar bara för att det är roligt, men vill självklart utvecklas sakta men säkert :) Jag fotar oftast porträtt och halv/helkroppsbilder på EN person, men nu är det såhär att jag ska fota mina kompisar+mig själv. Vi blir en grupp på totalt 6 personer och jag funderar över ljussättning..

Jag kommer ta bilden utomhus i dagsljus i en trappa (med kameran riktad uppåt) och min utrustning är en Canon eos m, speedlite 430ex ii, Canon 50mm/f.1,8, fjärrkontroll (då jag också är med på bilden) samt ett kamerastativ och en ettl-kabel mellan blixt å kameran. Ska inom en snar framtid köpa mig en reflexskärm, ev. en softbox och ett blixtstativ, så om någon har tips på softbox+reflexskärm i lämplig storlek för mina ändamål (porträtt, helkropp och grupp) och ett billigt blixtstativ så är det välkommet :)

Bilden kommer jag ta även om det blir utan ljussättning. Jag har redan tagit en bild, men ska ta om bilden på samma ställe då alla inte var nöjda. Hade kunnat ladda upp den här så det kanske blir lättare å ge tips? Men jag tänkte först höra om det ens möjligt att ljussätta en gruppbild med endast en blixt+softbox/reflexskärm eller om det bara är att glömma det. Vore kul om någon hade tips så den ev. kan bli bättre med den lilla utrustning jag har/ska köpa :)
 

Kiboko

Aktiv medlem
Det går.

Men nu vet jag vet inte styrkan på din blixt, så om den räcker vet jag inte.
Mycket handlar om placeringen. Är solen direkt inblandad? Se till att ha solen bakom gruppen, eller placera gruppen i skugga. Din blixt kommer inte hjälpa mycket om solen lyser i ansiktet på gruppen eller delar av gruppen.

Jag skulle exponerat så bilden blir ok utan blixt och ha blixten monterad på kameran enbart som upplättning, och för att få lite glimt i ögonen. Och är det en grupp skulle jag inte blanda in softbox eller reflexskärm.

/jonas
 

Leifson

Aktiv medlem
Du kan räkna ut ungefär vilket ledtal din blixt behöver genom att multiplicera fotoavståndet med tänkt bländare. (Detta vid ISO 100) https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal
Eller om man tar det "baklänges":
Din blixt verkar ha LED-tal 43.
Om vi utgår från ditt 50mm objektiv och antar att du får plats med hela gruppen i bilden om kamera står 10m ifrån, så blir teoretisk bländare 4,3.
Om denna bländare ger ett tillräckligt skärpedjup som inkluderar alla i gruppen, så är din blixt okej.
Om du dessutom följer Kiboko's råd så används blixten bara som upplättning och behöver då inte lysa med "full styrka", så jag tror att det kommer att funka bra med din blixt.
Det bästa är om du har möjlighet att testa på plats i förväg.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ett paraply sprider ljuset ganska väl. Om du anänder silversidan utan tyg, behåller du mycket av blixens styrka.

Ett paraply med stativ är den mest mångsidiga belysningsutrustningen, så jag skulle föreslå det framför softbox och reflektorer.

Om du inte köper något särskilt märke, kan du få ett paraply och ett stativ för omkring 500 kr på postorder.
 

ZandraJ

Medlem
Du kan räkna ut ungefär vilket ledtal din blixt behöver genom att multiplicera fotoavståndet med tänkt bländare. (Detta vid ISO 100) https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal
Eller om man tar det "baklänges":
Din blixt verkar ha LED-tal 43.
Om vi utgår från ditt 50mm objektiv och antar att du får plats med hela gruppen i bilden om kamera står 10m ifrån, så blir teoretisk bländare 4,3.
Om denna bländare ger ett tillräckligt skärpedjup som inkluderar alla i gruppen, så är din blixt okej.
Om du dessutom följer Kiboko's råd så används blixten bara som upplättning och behöver då inte lysa med "full styrka", så jag tror att det kommer att funka bra med din blixt.
Det bästa är om du har möjlighet att testa på plats i förväg.
Jag vet väldigt lite om blixtinställningar såsom ledtal, ridåer osv, jag chansar och provar mig alltid fram då jag fotar med blixt. Har inte haft blixten så länge, men ska försöka hitta nånstans där man kan läsa enkla förklaringar om blixtinställningar så jag kan få kontroll över den och slippa chansa så mycket :) Jag vet i nuläget knappt vad alla knappar är till för haha. Ska kolla in länken du skickade, tack! Jag konmer testa med upplättningsblixt först, och blir det dåligt så blir det plan B, alltså att jag kör helt utan blixt.
 

ZandraJ

Medlem
Det går.

Men nu vet jag vet inte styrkan på din blixt, så om den räcker vet jag inte.
Mycket handlar om placeringen. Är solen direkt inblandad? Se till att ha solen bakom gruppen, eller placera gruppen i skugga. Din blixt kommer inte hjälpa mycket om solen lyser i ansiktet på gruppen eller delar av gruppen.

Jag skulle exponerat så bilden blir ok utan blixt och ha blixten monterad på kameran enbart som upplättning, och för att få lite glimt i ögonen. Och är det en grupp skulle jag inte blanda in softbox eller reflexskärm.

/jonas
Vi kommer fota på kvällen/e.m så antingen kommer det vara kvällssol eller mulet då vi fotar. Om det är sol så kommer solen vara bakom oss, och pga att det är kväll/eftermiddag så ligger solen ganska lågt. Här uppe i norr är det ju ljust 24/7 på sommaren så då funkar det fint att fota även kvällstid :) Det som var synd med bilden jag tog tidigare är att dom personer som hade kepsar på sig fick en ganska mörk skugga över ögonen. Så frågan är hur jag ska rikta blixten så att det ser bra ut. Kameran står ju på marken nedanför trappan och är riktad uppåt mot oss, då måste jag såklart även rikta blixten nerifrån och upp va? Vi sitter i en ganska smal trappa så bilden blir väldigt lodrätt.. Ok då kommer jag skippa softbox och reflexskärm, men paraply kanske man kan testa som worley nämnde, det lät ju inte dyrt att prova :)
 

ZandraJ

Medlem
Ett paraply sprider ljuset ganska väl. Om du anänder silversidan utan tyg, behåller du mycket av blixens styrka.

Ett paraply med stativ är den mest mångsidiga belysningsutrustningen, så jag skulle föreslå det framför softbox och reflektorer.

Om du inte köper något särskilt märke, kan du få ett paraply och ett stativ för omkring 500 kr på postorder.
Tusen tack!! Det ska jag kolla på. Någon speciell storlek på paraplyet du kan rekommendera? Eller något annat man ska tänka på när man köper ett paraply?
 

Worley

Avslutat medlemskap
De flesta paraplyerna ligger nog omkring 80-100 cm och det funkar bra. Inget särskilt att tänka på utom att insidan bör vara silver.

Sedan finns det ju varanter med genomskinligt tyg som kan vara bra för en softbox-effekt men det är extra.
 

ZandraJ

Medlem
Borde gå utmärkt med en blixt som lättar upp skuggorna. Här ett exempel med ett gruppfoto i motljus. Ofta brukar jag ställa exponeringskompensationen för blixten till -1 EV för att inte blixtljuset skall dominera. Men det går ju snabbt att granska en bild och justera exponeringen.

http://www.foto261.se/Innebandy/innebandy2014/Lagfoton/140813-Falcons-styrelse-exp/index.html#sst-net-falcons-styrelse-lagfoto-1.jpg

Lycka till med gruppfotot!
Tack! Då har jag något att utgå från när det gäller blixten, så får jag prova mig fram och utgå från -1 :) Jättebra bild föresten! Jag bifogar en blurrad bild (mina vänner vill inte vara med på forum) på våran uppställning ifall nån har något tips hur man kan rikta blixten osv, eller har några andra tips :) På denna bild är det skuggor under hakorna, näsorna och under kepsarna så det är dom skuggorna jag hade velat lätta upp :)
 

Bilagor

Leifson

Aktiv medlem
Har inte haft blixten så länge, men ska försöka hitta nånstans där man kan läsa enkla förklaringar om blixtinställningar så jag kan få kontroll över den och slippa chansa så mycket :)
Finns massor på Youtube att kolla på, sök tex på "fill in flash photography on camera" så hittar du ett antal
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Finns massor på Youtube att kolla på, sök tex på "fill in flash photography on camera" så hittar du ett antal
Kan rekomendera Lastolites paparply set för Hotshoe, jag har 2 sådana och en softbox och det räcker för de flesta situationer :) Jättebra. Kostar inte multum och är hyffsad kvalite, har förut beställt från kaffebrus etc och kvaliten har varit riktigt dållig tycker jag, så det kan jag inte rekomendera.'
/Martin.
 

hne

Aktiv medlem
Jag vet väldigt lite om blixtinställningar såsom ledtal, ridåer osv, jag chansar och provar mig alltid fram då jag fotar med blixt. Har inte haft blixten så länge, men ska försöka hitta nånstans där man kan läsa enkla förklaringar om blixtinställningar så jag kan få kontroll över den och slippa chansa så mycket :) Jag vet i nuläget knappt vad alla knappar är till för haha.
http://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101.html
 

ZandraJ

Medlem
Länken ovan verkar super! Tack :)
Någon som har förslag på vad för paraply jag ska välja? Finns ju så många olika varianter. Svart paraply med silver, guld eller vit inne? Eller vitt transparant som man skjuter igenom ljuset? Eller någon annan sort? Blir ju galen av alla olika sorter haha.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Länken ovan verkar super! Tack :)
Någon som har förslag på vad för paraply jag ska välja? Finns ju så många olika varianter. Svart paraply med silver, guld eller vit inne? Eller vitt transparant som man skjuter igenom ljuset? Eller någon annan sort? Blir ju galen av alla olika sorter haha.
Jag skulle valt ett sådant med svart och inuti finns det så du kan ta av och paraplyet blir vitt. På så vis får du det bästa av 2 världar och kan välja. Som sagt, lastolite på Aifo har många bra varianter som har bra kvalite.
/Mvh Martin.
 

ZandraJ

Medlem
Jag skulle valt ett sådant med svart och inuti finns det så du kan ta av och paraplyet blir vitt. På så vis får du det bästa av 2 världar och kan välja. Som sagt, lastolite på Aifo har många bra varianter som har bra kvalite.
/Mvh Martin.
Jag har kollat där nu och hittade med hjälp av supersnabb kundservice rätt på en gång, komplett kit, inte så fasligt dyrt och med stativ å allt! TusenTack för tipset 👍🏻
 
ANNONS