Annons

Skall uggradera min PC för bildbehandling- råd ???

Produkter
(logga in för att koppla)

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Jag har en Inet byggd VOX i7 2.9 GHz 64 bitars win7 Professional som bas idag.

Upplever att allteftersom jag uppgraderat bildbehandlingsprogrammen så går det långsammare o långsammare. Jag kör LR 6, ,Adobe Elements 13 och Perfect Photo Suite 9,5 samt de vanliga Nikonprogrammen View NX-2 o Capture NX-2. I övrigt inga speciellt tunga applikationer. Inga spel eller liknande finns i min dator, och kommer heller aldrig att finnas där.

Nu är jag sugen på att byta moderkortet till ett Asus med Intels X99 chipset, en CPU Core i7 5820K och antingen 16 eller 32 GB DDR4 minnen på 2400GHz.

Kommer detta att funka bra för bildbehandling, och kommer jag att klara mig ett par år utan större uppgraderingar ? Min nuvarande burk har tuffat o gått i ca 4 år utan problem, men som sagt det börjar gå tyngre nu........, så jag vill ha ett par relativt problemfria år vad beträffar datorkapacitet.

Någon som kan vägleda mig ? Klarar denna konfigurationen bildbehandlingen på ett bra sätt ? Eller kan det vara så att det är "overkill" ? Kanske skall jag nöja mig med ett annat chipset o CPU, t.ex i7 4790 ?

Jag är jättetacksam för alla råd o synpunkter eftersom jag inte är så gammal inom fotografi, men utanför DET är jag gammal...... :)

Mvh // Lennart
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag ser ingenting i programmen för bildbehandling som skulle göra en dator slö, och den du har borde nog vara rätt pigg. Jag misstänker att problemet ligger i operativsystemet.
 

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Det skulle alltså bero på Win 7 pro, jag får ju win 10 pro, när det släpps, vilket enligt microsofts mail skulle vara 29:e juli .

Skulle det rent av vara en lösning då menar du ? Nu inbillar jag mig kanske inte att jag får första dagen....., men då skulle de ju släppa programmet, så det kan ju inte vara såååå långt borta .

Då skulle jag alltså inte behöva lägga ut ca 10´ på ny delar till den "gamle" ?

DET hade ju varit ganska bra, det finns ju alltid roliga fotoprylar att köpa istället..... :))

Mvh//Lennart
 

McLyd

Ny medlem
En viktig detalj vad gäller framför allt Lightroom är ju vilken skärm du kör, dvs vilken upplösning du jobbar med. Jag har upplevt en stor skillnad genom att gå från Full HD (1080p) via 2560x1440 (1440p) till nu skärm med 4k-upplösning, det visar verkligen hur dåligt optimerat LR fortfarande är vad gäller grafiken. Nya Lightroom CC förbättrade några detaljer men det känns ännu som att det finns en flaskhals på vägen och den är både cpu- och grafikrelaterad så att uppgradera från din nuvarande i7 till en nyare i7 tror jag ärligt talat inte kommer att göra så stor skillnad att det är värt pengarna.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Det är svårt att avgöra när det inte framgår vilka prylar du har idag, skriv gärna ut allt relevant som processormodell, moderkort, minne, grafikkort, lagringsmedia. Om du har en >4 år gammal dator så ja, det är absolut så att ny processor + nytt (mer) minne gör skillnad, hur mycket går inte att säga utan att veta vad du har nu.
 

martinot

Aktiv medlem
Lr är bra (mitt eget favoritprogram), men har dessvärre blivit långsammare för varje ny version. Detta gäller på både min Mac och PC.

Corie i7 (helst fyrkärning) med minst 8 GB RAM (helst 16) och så snabb SSD som möjligt är det som gäller.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror inte att du vinner ngt nämnvärt.
Det är väldigt dyrt att uppgradera moderkort i förhållande till vad du får o dessutom vet du inte vilken effekt det verkligen ger.
Har du en SSD som systemdisk? DET hjälper till i förhållande till snurrdisk.
Hur mycket minne har datorn?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke....ställ den här frågan på Sweclockers istället. Inget ont om Fotosidan men när det gäller datorer så blandas det väldigt högt och lågt.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Det har redan nämnts, men jag betonar :)

SSD är det som gäller som systemdisk,
men även som den disk där du ska ha dina bildbehandlingsprogram på!

Jag upplevde en enorm skillnad när jag för några år sedan skaffade en SSD och installerade mina program på.

Jag har sen dess skaffat ett par SSD som jag kör i tandem, s.k. RAID-konfiguration för att ytterligare snabba upp det hela, och som grädde på moset använder jag en RAM-disk som scratchdisk (virtuellt minne) för Photoshop Elements.

Jag använder även SSD till att lagra de bilder jag för tillfället arbetar med, då öppnas de blixtsnabbt.

Till permanent lagring använder jag vanliga hårddiskar, det duger fint.


... för övrigt så tror jag absolut inte att det beror på ditt operativsystem; det skulle bara en Mac-användare skriva ;-)
 
Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
Du kommer inte få ett jättelyft med en ny CPU. Skaffa i första hand mer minne och en snabb SSD. Bara SSD:n kommer göra underverk för prestandan.
 

pt96hni

Aktiv medlem

Astroscapist

Aktiv medlem
Ur Bildbehandlingssynpunkt lär SSD inte göra din dator snabbare.
Operativsystemet reagerar snabbare, program installerade på en sån kommer starta snabbare och ladda previews i ex LR går klart snabbare. Men annars när du bildbehandlar lär du inte märka nåt. De som bytt till SSD känner såklart av farten i SSDn pga uppstarten, men framför allt är det nyinstalletionen av OS som gjort underverk.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Eller köpa en ny dator... Kan bli lika kostsamt som uppgradera.
Köra den gamla som backup...
Hur menar du? Om han uppgraderar behöver han inte nytt chassi och nätagg, kablage, fläktar, etc. Hur kan det bli billigare?!

Vidare, en SSD gör viss skillnad men som någon skrev nyss så är det inte nåt magiskt trick för att få LR att rulla snabbare. Visserligen inte helt ny text men denna är länkad från Adobe (enda officiella kommentaren jag hittar om SSD-prestanda i LR):

http://www.computer-darkroom.com/blog/will-an-ssd-improve-adobe-lightroom-performance/

Att lägga LR på SSD gör att det startar snabbare, inget mer. Cache och OS däremot gynnas av SSD:n. Men som tidigare nämnts, med ett gammalt moderkort är det inte säkert att man får ut full kräm av en ny disk.

Glöm inte kolla vilken GPU du har och om den stöds av LR, borde definitivt kunna göra skillnad men jag har förvisso inte sett några benchmarks på hur mycket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Precis som du skriver... trafons effekt räckte inte. kablar passade inte. fästena passar inte i chassit
osv

köper du nytt vet du att det passar och lirar tillsammans.
Billigast, nej säkert inte men mest problemfritt.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Precis som du skriver... trafons effekt räckte inte. kablar passade inte. fästena passar inte i chassit
osv

köper du nytt vet du att det passar och lirar tillsammans.
Billigast, nej säkert inte men mest problemfritt.
Nej det är ett högst otroligt scenario att knappt något funkar. Finns oftast massor med fästen i lådan och varför skulle det krävas mer kräm ur nätagget om han inte går upp på en gaming-gpu..? Nej tyvärr men den gubben går inte.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ur Bildbehandlingssynpunkt lär SSD inte göra din dator snabbare.
...
När jag bytte till SSD på min MBP.
Så blev Lightroom betydligt snabbare.

Rent generllelt när det gäller just Lightroom.
Så mycket RAM som möjligt.
SSD (När ram-minnet inte räcker till för beräkningar så blir det en massa läsningar/skrivningar till hårddisken).
Med den allra nyaste versionerna av LR så har du nytta av att ha ett nyare grafikkort av rätt modell.

Gällande LR och flerkärninga processorer finns mer läsningar här:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-CPU-Multi-threading-Performance-649/
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag bytte till SSD på min MBP.
Så blev Lightroom betydligt snabbare.

Rent generllelt när det gäller just Lightroom.
Så mycket RAM som möjligt.
SSD (När ram-minnet inte räcker till för beräkningar så blir det en massa läsningar/skrivningar till hårddisken).
Med den allra nyaste versionerna av LR så har du nytta av att ha ett nyare grafikkort av rätt modell.

Gällande LR och flerkärninga processorer finns mer läsningar här:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-CPU-Multi-threading-Performance-649/
Man bör inte byta inte till SSD hårddisk pga att man har minnesbrist. Självklart kompenserar OS för minnesbristen genom cache och visst går det snabbare med att ha cachen på SSD. Men har man minesbrist och frågar om uppgradering av en dator för att göra bildbehandlingen snabbare bör man nog först lösa första problemet än att tackla bieffekten av grundproblemet. Såklart bli en dator snabbare genom att göra båda saker.

/Stefan
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Windows är och har alltid varit ett operativsystem som mår bra av att installeras om efter 3-4 år, allt blir sååå mycket snabbare efter en ominstallation.
Men annars så tycker jag en ny komplett dator är bästa lösningen inte billigast som nämnts tidigare men smidigast om man nu inte gillar att meka datorer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med den allra nyaste versionerna av LR så har du nytta av att ha ett nyare grafikkort av rätt modell.
Beror på vad du vill ska gå fortare, Adobe:
https://forums.adobe.com/thread/1828580
Summary:
1. GPU support is currently available in Develop only.

2. Most (but not all) Develop controls benefit from GPU acceleration.

3. Using the GPU involves some overhead (there's no free lunch). This may make some operations take longer, such as image-to-image switching or zooming to 1:1. Newer GPUs and computer systems minimize this overhead.

4. The GPU performance improvement in Develop is more noticeable on higher-resolution displays such as 4K. The bigger the display, the bigger the win.

5. Prefer newer GPUs (faster models within the last 3 years). Lightroom may technically work on older GPUs (4 to 5 years old) but likely will not benefit much. At least 1 GB of GPU memory. 2 GB is better.

6. We're currently investigating using GPUs and other technologies to improve performance in Develop and other areas of the app going forward.
 
ANNONS