Annons

Vinjetterar Canons 70-200 f/4 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majo75

Aktiv medlem
Har märkt att mitt Canon 70-200 f/4 IS vinetterar ganska kraftigt på min 5D. Framförallt vid full bländaröppning och är borta först vid bländare 8. Har sökt efter information om det men inte hittat något som antyder detta. Har därför börjat bli lite misstänksam. Hur är det med era 70-200 objektiv, vinjetterar dem?

Med vänlig hälsning
Magnus
 

Majo75

Aktiv medlem
Tackar för ditt svar, gav ju lite antydan i alla fall. Tycker nog att mitt vinjetterar lite för mycket i så fall. Ska se om jag kan ladda upp några bilder...
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Samma sak som händer med 24-105 f/4 IS kanske.
Den vinjetterar enligt utsagor på FF och det försvinner inte förrän vid bländare 11 tror jag det sades.

Ser vi ett mönster här?
 

Majo75

Aktiv medlem
Ja, ni får ju ta bilderna med en nypa salt, de är ju testmässigt inte de bästa kanske :)
Bilderna är tagna med blixt som är slagen i taket och de är tagna mot en ljus grå vägg.
70 mm f4:
 

Bilagor

Palletheking

Aktiv medlem
Ta inte med blixt i taket om du vill göra ett vignetteringstest. Jag skulle köra utan blixt på en jämnt belyst yta. En klarblå himmel tycker jag ger viss fingervisning om graden av vignettering.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Först blev jag besviken när jag såg vignetteringen på bländare 5,6. Men den tycks dock inte vara sämre på bländare 4. Tyckte ändå att det såg rätt bra ut. gluggen klipper en aning men ändå rätt långt ut i hörnen, vilket gör problemet lättare att åtgärda. Själv har jag en 1,3 X sensor och en 70-200 4,0 IS. Jag upplever ingen vignettering.
 

apersson850

Aktiv medlem
Alla objektiv är mörkare i hörnen. Det går inte att komma ifrån, även om det kan bli mer eller mindre.
Om det sen är störande är en annan sak. För en del objektiv kan DPP räkna baklänges och ta bort vinjetteringen sen.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
PT-Lens

Att minska effekten av vinjettering är ju sällan något problem, man kanske inte blir av med den helt men bra mycket kan man göra. Ett litet, och billigt!, program som fixar till vinjettering, distortion och aberration är PT-Lens. Det kan köpas här http://epaperpress.com/ptlens/ och läser EXIF datan och gör justeringarna per automatik anpassat till objektivet, brännvidd, bländare och kamera. Enklare än så kan det knappast bli.

Sedan kan ju jag tycka att en vinjettering ofta tillför bilden något, men såklart inte alltid.

Jonas
 

Majo75

Aktiv medlem
Tackar så mycket för era svar. Jag inser nu att alla mina objektiv vinjetterar och påtagligt mycket mer på full bländaöppning, vilket i och för sig inte är någon nyhet för mig. Har inte tidigare tänkt på det och gjorde några högst ovetenskapliga test eftersom jag upplevde vinjetteringen som mer påtaglig än tidigare och undrade om det var fel på mitt objektiv men det verkar det ju inte vara.
Visst är det snyggt med vinjettering på en del bilder, Jonas, det håller jag med om och det går lätt att få bort det i datorn om man vill.

Tack för hjälpen!
Magnus
 

apersson850

Aktiv medlem
Det gratis medföljande Digital Photo Professional kan också "trolla" bort vinjetteringen från vissa objektiv, under förutsättning att man använder RAW.
 
ANNONS