Annons

Fotoskrivare Epson 890 eller 1290?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på vilken av dessa skrivare man ska köpa, jag har en budget på ca: 8000kr. Vet nån vilken av dessa två som ger bäst resultat? Eller om det finns någon annan som är mer värd att köpa ?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
890 är väl samma som 1290 förutom att 1290 kan skriva A3.
1290 kostar 4995:-, så då har du 3005 spänn kvar till bläck o papper.
 

Sniket

Aktiv medlem
Kräsen på papper?vaddå tar den endast imot kravmärkta ?;)

Jag läste i senaste nummret av M3, där fick 1290 betyget 5/10 "inget för fotografen"
 

Sniket

Aktiv medlem
Till er som har 1290, skulle ni kunna gissa på hur många fulltäckta a4 och a3 man kan skriva ut på laddning patroner.
 

Misster

Aktiv medlem
Kräsen på papper tillsåvida att man kan glömma allt annat än Epson -papper. Har inte provat ALLA märken ännu...
Bläckåtgången ser ut att vara helt ok.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag läste i senaste nummret av M3, där fick 1290 betyget 5/10 "inget för fotografen"
M3, vad är det? Måste vara de blindas riksförbunds tidning med blindskrift, för 1290 är en av de bästa skrivarna som finns för en rimlig kostnad. Alla tester jag har sett har varit positiva.
Jag har en 1290 och är mycket nöjd med den.

Angående papper, det finns ett par märken till som funkar, Lyson t.ex. Kolla med Molanders och YFO, de har koll på sånt.
 

utström

Aktiv medlem
Men, 890 är väl en fyrfärgsskrivare med pigmenterat bläck medans 1290 är en sexfärgsskrivare utan pigmenterat bläck? Eller, är det bara jag som har drömt mardrömmar?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, mardrömmar. När du är vaken tänker du på Epson 5500, inte 890 ;)

890 är lillebror till 1290, skillnaden är pappersformatet.
 

pruzze

Medlem
Epson 810 eller 890

En liknande fråga; ska man ha Epson 810 eller 890??? Enligt specifikationerna så är de *väldigt* lika. Samma utskriftskvalité, samma pappershantering. 810:ar verkar vara lite snabbare, men 890:an är lite tystare. 810:an är väl en nyare modell och dessutom billigare.

Jag förstår inte varför Epson har två så extremt lika modeller. Nu har jag haft beslutsångest en månad, istället för att köpa...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har för mig att den enda skillnaden är att den billigare inte klarar rullpapper.

Rullpapper är kul :)
 

Malla

Aktiv medlem
Spår vid utskrift

Intressant att epsonskrivare kom upp, jag har en 1290 och använder jag epson blanka papper så ser jag spår efter dom små hjulen som matar fram pappret, väldigt irriterande, man ser det om man tittar väldigt noga och håller pappret under ljuset och vinklar det. Kanske inte en stor grej, men har man sett det en gång så ser man alltid detta. Jag har en "vanlig" epsonskrivare som jag fick utbytt pga detta och blev lovad av epson att en fotoskrivare minsann inte har detta problemet, vilket är detsamma. Är det någon mer som har upptäckt detta och tycker ni isåfall att det är acceptabelt, att det inte är bättre på denna typ av skrivare, använder man matt papper så syns inte detta.
 

jansta

Aktiv medlem
Vilken skrivare!

Hej jag hade samma fråga som dig tidigare. Epson är den man hör mest om och som har sålts mest men det är inte samma som bäst.

Visst finns det en del som är nöjda med sin Epson men jag har sett att det är problem för flera av mina kollegor. De vanligaste problemen är att den drar mycket bläck ( en kallade den för A-lagare) och att den är svår att kalibrera mot skärmen. De färger du ser på skärmen stämmer inte med utskriften.

Jag köpte på rekomendation en Canon S 800 den har fungerat jättebra. Snål på bläcket, 6 separata färger, snygga utskrifter, bra justeringsmöjligheter. Kostar 5000 och den är värd det!

Jag är mycket nöjd.

Jan
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
den är svår att kalibrera mot skärmen. De färger du ser på skärmen stämmer inte med utskriften.
Jag har inga problem med att få min skärm att stämma mot min Epson. Inte heller de fotografer jag känner som kör Epson. Dina kollegor gör fel.

Så här gör du, grovt sett:
Kalibrera skärmen; ställ färgvärden; gör din profil (ICM eller ICC). Spara. Gör en utskrift; kalibrera din skärm manuellt med utskriften som referens. Spara din profil.
Voila!
Sen att du kan lägga in olika profiler i Epsons egen programvara är en annan sak, men det kan man säkert med en Canon också.
 

R_Aalto

Aktiv medlem
Om du vet att du har behov av att skriva ut A3 så är ju valet givet. Vi använder båda modellerna och det är ingen tvekan om att 1290'an ger bättre utskrifter.

Håller med om att den drar mycket bläck och kan vara knepig att kalibrera, men orkar man bara läsa manualen så fixar man det.

På plussidan så är det helt klart att en presentation för kund i utfallande A3 på arkivbeständigt papper har en hög "impfaktor".

Faktum är att jag gjorde 10 affisher till en av våra kunder i samband med en kampanj och efteråt så blev det huggsexa bland de anställda som ville ta bilderna med sig hem...

Så jag tjände in skrivare och nästan en årsförbrukning av både papper och färgpatroner på ett jobb.



Tack för det Epson!

Rolle
 

Sniket

Aktiv medlem
valet är ju nästan givet, fick se fyra utskrifter i veckan... attans vilken mysig skrivare!

tack för svaren!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kanon skrivare

Sniket skrev:
valet är ju nästan givet, fick se fyra utskrifter i veckan... attans vilken mysig skrivare!

tack för svaren!
:)
Jag har haft en Epson 1270 i cirka 1 år. Utkrifterna är kanon speciellt om man använder QImage från DDI Software.
Till det behövs också rätt ICC profil till skrivaren.
Skaffar du Qimage och går med i deras användar forum för du mängder med tips om hur du får bättre utskrifter.

Att både Epson och andra nästan säljer skrivarna till självkostnadspris och tar hutlöst betalt för färgpatroner och papper är en annan femma.
:cool:
 

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har en 1290 som ger mycket fina utskrifter. Jag använder Olmec papper, det fungerar mycket bra. Några spår av hjulen har jag inte sett. Det enda problemet jag haft är att det vid några tillfällen blivit en bläckplump i sista kanten på papperet, jag tror det var när bläckpatronen var på väg att ta slut.

Angående papper, så klarar den A3+, jag har för mig att de är 483 mm långa, d.v.s. drygt 6 cm längre än A3.
 

Pentapix

Aktiv medlem
Papper

Herregud......prova Tetenals papper, har fått ut riktigt granna bilder på dom. Akvarell, canvas, där finns mycket att hämta.
 

micro

Aktiv medlem
Har haft epson 1270 (föregångare till 1290) ett par år jag med, och måste hålla med om att den är super. Och jag skulle inte tro att 1290 är sämre så det är bara att köpa.

Angående bläckförbrukningen så håller jag till viss del med. Men har ni provat skriva ut fast programmet varnar att bläcket börjar ta slut?
Det går att skriva ut många papper till innan det börjar synas att bläcket är slut. MVh Micke
 
ANNONS