Annons

Bildkvalite på facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna fråga men jag provar här.
Vilken storlek ska man ha på bilderna för att dom ska få så bra kvalite på Facebook som möjligt?
Tycker att oavsätt vilken storlek jag lägger upp så blir bildkvaliten sjukt dålig.

/Jakob
 

Graylingman

Aktiv medlem
Läste nånstans att bilderna ska vara 604 pixlar breda för att bli så bra som möjligt. Har inte gjort några tester så jag vet om det stämmer...
 

reflux

Aktiv medlem
Max 960 pixlar, spara som JPEG med minimal kompression eller som PNG. Facebook komprimerar alltid om bilderna (och det rejält hårt) så man vill definitivt ladda upp dem så oförstörda som möjligt.

Omskalningen som sker till höger och vänster slipper man dock inte undan, men maxstorleken för bildvisning är som sagt 960 pixlar.
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Max 960 pixlar, spara som JPEG med minimal kompression eller som PNG. Facebook komprimerar alltid om bilderna (och det rejält hårt) så man vill definitivt ladda upp dem så oförstörda som möjligt.

Omskalningen som sker till höger och vänster slipper man dock inte undan, men maxstorleken för bildvisning är som sagt 960 pixlar.
Ok så om jag skalar ner min bild eller beskär den till 960 så ska den se ut som när jag tittar på den i datorn som vanligt?
 

reflux

Aktiv medlem
Ok så om jag skalar ner min bild eller beskär den till 960 så ska den se ut som när jag tittar på den i datorn som vanligt?
Njaäe. Bilden komprimeras ALLTID om, alltså motsvarande att öppna en JPEG och spara ner den till JPEG igen med högre kompressionsgrad/lägre kvalitet. Men det skalas inte om och där sker annars det största kvalitetstappet eftersom Facebooks rutiner för nedskalning är riktigt usla.
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Jag känner det samma som trådskaparen. Bildkvaliteten på FB är inte det vassaste. Kände dock inte till innan att det går att få till bättre kvalitet. Men samtidigt så använder jag inte FB som det enda sättet att visa upp min portfolio, utan den ska funka mer som ett passage till den riktiga hemsidan. Men jag kan tänka mig att det kan vara olika för vissa.

//CZ

www.zayaphotography.com

http://www.facebook.com/CarlosZayaPhotography
 

blaufish

Aktiv medlem
Har ni sett att i många bilduploaddialoger kan man välja "High Quality"? Det höjer avsevärt kvalitén även om det inte blir tiptop.

Tyvärr verkar vanligt visade bilder så som profilfoton och bannern överst på ens timeline inte gå att spara i hög kvalité.
 
ANNONS