Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

back button fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

jarandov

Medlem
Hej,

jag skulle vilja lära mig att använda back button fokus på min Canon 5D Mark III. Hur man definierar en knapp för detta på baksidan av kameran har jag hittat på you tube. Det som jag inte förstå riktigt är hur man använder tekniken sedan för att få den bästa fokusen. Om jag måste hela tiden hålla knappen för back button fokus nedtryckt eller om jag skall hålla det till jag får fokus och sedan släppenden så autofokus automatisk följer objektets rörelse utan att jag håller knappen.

Alla tips är välkomna. Tack i förhand.

/ Jaroslav
 

apersson850

Aktiv medlem
Att fokusera med tummen gör mest skillnad när man använder Servo AF (alltså autofokus som hela tiden uppdateras och följer motivet).
Då kan man styra om detta följande ska pågå hela tiden eller ej, oberoende av om man tar bilder samtidigt eller ej. Ligger AF på avtryckaren kan man inte hindra autofokus från att uppdatera fokus när man tar bilder.

Tänk en löpare som springer bakom några buskar, till exempel. Så länge det är fri sikt till löparen håller du tummen intryckt och tar bilder. När han är bakom busken släpper du tummen, men kan ändå ta bilder. I och med att busken är oskarp med löparen fortfarande ligger i fokus kan bilderna bli vettiga, trots att busken ligger i vägen. Det får förutsättas att busken är någorlunda gles, förstås.

När man ska fotografera rörliga motiv vill man ofta börja följa motivet innan man tar bilder. Då är det lättare att hålla en knapp (AF-ON) helt nedtryckt än avtryckaren halvvägs. Får man en knuff av någon är det lätt att man börjar ta bilder när man inte ska, om man bara använder avtryckaren.

Tumfokus med Servo AF kan också enkelt användas för att simulera One Shot AF. Tryck på tummen, fokusera och släpp. Nu ligger fokus kvar på det du ställde in mot, även om du riktar om kameran. Samtidigt kan du övergå till kontinuerlig fokusering bara genom att trycka på knappen.

Detta kan man göra med dagens Canon-kameror genom att programmera en knapp till att växla mellan One Shot och Servo AF också, men det är inte alla modeller som har stöd för det.
 

jarandov

Medlem
Hej Anders,

tack så jätte mycket för ditt snabba svar. Det var precis jag letade efter. Jag skall på safari och är ute efter uppsättning för just det ändamålet. Så om jag förstår det rätt när jag släpper AF-On knappen så fryser jag fokus. Precis på samma sätt när man trycker avtryckaren halvvägs.
Vad det gäller att byta mellan one-shot och servo AF så har jag programmerat skärpedjupskontroll knappen. Men det känns lite konstigt. Ha du bättre ide om hur jag skall anpassa knappar?

MVH / Jaroslav
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej Anders,

tack så jätte mycket för ditt snabba svar. Det var precis jag letade efter. Jag skall på safari och är ute efter uppsättning för just det ändamålet. Så om jag förstår det rätt när jag släpper AF-On knappen så fryser jag fokus. Precis på samma sätt när man trycker avtryckaren halvvägs.
Vad det gäller att byta mellan one-shot och servo AF så har jag programmerat skärpedjupskontroll knappen. Men det känns lite konstigt. Ha du bättre ide om hur jag skall anpassa knappar?

MVH / Jaroslav
Hela poängen med tumfokus är att du inte ska behöva ändra inställning mellan Servo och One shot. Du simulerar One shot genom att släppa fokusknappen när fokus är satt, likaså simulerar Servo genom att fortsätta hålla in fokusknappen.

En annan fördel är om man använder focus-recompose metoden. Med fokus på avtryckaren måste man sikta på motivet fokusera på nytt mellan varje bild. Med tumfokus fokuserar man på motivet en gång, släpper fokusknappen för att "låsa" fokus, komponerar sedan om och kan ta flera bilder i följd utan att behöva sikta på motivet, eftersom man helt enkelt kan strunta i att fokusera om mellan varje bild (förutsatt att motivet står stilla). Jag kan bara tala för mig själv, men jag vande mig vid tumfokus på bara någon dag, och nu sitter det i handlederna!
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Kör också skärpedjupskontrollknappen för att byta mellan one shot och servo. Gillar det ! Använd den autofokusmetod du mest har bruk för så när du håller in skärpedjupknappen byter du till den autofokusmetod du använder minst. Ett annat tips är att ha tumfokusen på stjärnknappen istället, sitter precis bredvid knappen för de olika AF inställningarna, mycket praktiskt ! Pröva dig fram och lycka till. Mvh Martin
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Annan variant

Själv tycker jag det är bättre att köra tvärtom. AF på avtryckaren och en av knapparna för tummen som låser AF . På de flesta bilderna vid rörliga föremål använder jag då för det mesta bara pekfingret utom när jag ska simulera one-shot då jag tar tummen till hjälp. Det är en smaksak vilket som man tycker är bäst. Men jag använder för det mesta servo och kikar med vänster öga så det är skönt att slippa tummen för det mesta.
 

AWid

Aktiv medlem
............ Jag skall på safari och är ute efter uppsättning för just det ändamålet............
Många bra tips ovan och här kommer ett från mig med lite annan infallsvinkel:)
Innan du åker på din safari så träna, träna och träna på din nya fokuseringsmetod. Det är bökigt med tumfokus i början. Man dribblar lätt bort sig själv och bilderna blir därmed oskarpa. Men när man väl kommit in i arbetssättet så vill man inte byta tillbaka. Tumfokusmetoden bör du ha i ryggmärgen innan du börjar se lejon och elefanter i sökaren:). Har du flera hus så kör med samma metod på alla.
Ett annat tips är att byta tillbaka till "avtryckarfokus" om du lånar ut kameran. Jag har missat det några gånger med fatala konsekvenser:)
Själv har jag Nikon och ändrar aldrig mellan AF-S och AF-C. AF-C är alltid på (dvs Servo AF på Canonspråk). Släpper du knappen har du ju automatiskt One shot som flera beskrivit på bra sätt i tidigare inlägg. Det finns hur många "tutorials" som helst på Youtube som den_här t ex.
Anders W
 

iSolen.se

Guest
Själv tycker jag det är bättre att köra tvärtom. AF på avtryckaren och en av knapparna för tummen som låser AF . På de flesta bilderna vid rörliga föremål använder jag då för det mesta bara pekfingret utom när jag ska simulera one-shot då jag tar tummen till hjälp. Det är en smaksak vilket som man tycker är bäst. Men jag använder för det mesta servo och kikar med vänster öga så det är skönt att slippa tummen för det mesta.
Hur gör du när du ska hämta ljuset samtidigt som du låser fokus? Två fingrar? Eller togglande AE-L?
 

jarandov

Medlem
Hej Martin,

vad är det för vinst att använda tumfokusen på stjärnknappen istället? Du menar att använda den istället för AF-ON knappen men stjärnknappen ger mig samma funktion eller ???

/ Jaroslav
 

apersson850

Aktiv medlem
Ingen alls. Det är för gamla die-hards som minns de kameramodeller som inte hade någon AF-ON (infördes med 40D och 1D Mark III 2007). Där var man tvungen att köra tumfokus med *.

Dagens modeller har dock ofta möjligheten att köra olika sorters tumfokus på AF-ON och *. Det använder jag en del. T. ex. fokusera i mitten med AF-ON och med en punkt högre upp med *.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Ja du får samma funktion. Vinsten för mig är att jag tycker AF-on knappen ligger lite dumt till. Ligger som i en "grop", gillar inte upphöjningen man har till höger. Stjärnknappen ligger på en "topp", känns mer naturligt för mig. Dessutom som jag sa tidigare så är grannen till stjärnknappen knappen där du byter mellan de olika AF metoderna, så noll chans för feltryckning ! Mvh Martin
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En annan fördel med tumfokus är då msn använder handskar. Det kan vara svårt att känna av läget för halvt nedtryck då och man tar bild då man endast vill fokusera först med suddiga bilder som följd. Med tumfokus och fokusfunktion avaktiverat från avtryckaren kan man trycka ner avtryckaren hela vägen då man fokuserat färdigt och vill ta en bild.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Själv tycker jag det är bättre att köra tvärtom. AF på avtryckaren och en av knapparna för tummen som låser AF . På de flesta bilderna vid rörliga föremål använder jag då för det mesta bara pekfingret utom när jag ska simulera one-shot då jag tar tummen till hjälp. Det är en smaksak vilket som man tycker är bäst. Men jag använder för det mesta servo och kikar med vänster öga så det är skönt att slippa tummen för det mesta.
Ett problem med den lösningen för mig som sportfotograf är att jag ibland vill förfokusera på en viss punkt, t ex ett krön där man inväntar en skidåkare. Medan jag inväntar åkaren kan jag släppa alla knappar men sen snabbt trycka på avtryckaren, utan att någon inställning ändras, när åkaren kommer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vinsten för mig är att jag tycker AF-on knappen ligger lite dumt till.
Det där är ett påstående som man inte kan betrakta som generellt. Det finns modeller, oftast de mindre husen, där AF-ON sitter sämre till. På min 1DX är den exakt där man har tummen ändå, men för att använda * måste man flytta tummen en bit.
 

jarandov

Medlem
Ja du får samma funktion. Vinsten för mig är att jag tycker AF-on knappen ligger lite dumt till. Ligger som i en "grop", gillar inte upphöjningen man har till höger. Stjärnknappen ligger på en "topp", känns mer naturligt för mig. Dessutom som jag sa tidigare så är grannen till stjärnknappen knappen där du byter mellan de olika AF metoderna, så noll chans för feltryckning ! Mvh Martin

Hej Martin,

perfekt information. Jag visste inte att jag byta fokus uppsättning bara med att definiera två knappar för det. Har testat det nu och det är strålande. Jag satte case 1 på AF-Om med bara punktfokusering och case 5 på strjärnknappen med zon fokus.
Tack så mycket för alla tips. Jag använder forum första gången och är överväldigad.

/ Jaroslav
 

apersson850

Aktiv medlem
På de "bättre" och "nyare" modellerna kan man hänga upp halva kamerainställningspaketet på om en knapp är intryckt eller ej. Eller en hel del av AF-inställningarna (detta fungerar även på lite äldre kameror).
 

jarandov

Medlem
På de "bättre" och "nyare" modellerna kan man hänga upp halva kamerainställningspaketet på om en knapp är intryckt eller ej. Eller en hel del av AF-inställningarna (detta fungerar även på lite äldre kameror).
Anders, kan du utveckla "om en knapp är intryckt eller ej." lite mer.
 
ANNONS