Annons

back button fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det där är ett påstående som man inte kan betrakta som generellt. Det finns modeller, oftast de mindre husen, där AF-ON sitter sämre till. På min 1DX är den exakt där man har tummen ändå, men för att använda * måste man flytta tummen en bit.
Jag körde alltid tumfokus på min 7D, desutom som jag lärt av Anders två olika punkter för af-on respektive stjärnan. Gillar det verkligen.
Men när jag köpte en begagnad 1D iii fick jag inte till ergonomin för af-on. Jag får spänna mig på något konstigt vis för att hålla knappen intryckt. Dessutom går det inte att ha en annan punkt på stjärnan. Så jag gav upp och har övergått till pekfingerfokus. 1D iii är underbart ergonomisk om jag bortser från af-on.
Nu ska jag prova med stjärna istället. För jag saknar tumfokus-arbetssättet.

Petter...
 

apersson850

Aktiv medlem
Anders, kan du utveckla "om en knapp är intryckt eller ej." lite mer.
Det finns möjlighet att programmera så att en hel del av kamerans inställningar ändras bara för att man trycker in en knapp. Du kan gå från M till Av med en viss bländare, ändra en del AF-inställningar etc. bara genom att trycka på en knapp. Så snart du släpper knappen är du tillbaka där du började igen.

Smidigt om man i tät följd fotograferar saker som kräver annorlunda inställningar. Mycket snabbare än att snurra över till ett C-läge, exempelvis.
 
ANNONS