Annons

C-inställningar EOS 5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tar den absoluta merparten av mina bilder i AV-läge, RAW, AdobeRGB, serietagning och fokus med tummen.

Jag skulle på ett enkelt sätt kunna växla över till en annan inställning och det är där jag fått för mig att C-inställningarna skulle kunna vara användbara. Jag vill ha en inställning för svartvitt fotande enligt följande:

RAW + största jpg (För att se svartvitt resultat i displayen. Vid redigeringen kan jag sen använda jpg-bilden direkt eller konvertera RAWbilden till sv-v som jag vill)

Inställningar för jpg-bilden: Något ökad kontrast, något ökad skärpa. I övrigt ingen skillnad mot inställningarna i AV-läget.

Fortfarande tumfokus och serietagning etc.

Jag får det inte att funka! Har jag missuppfattat hur C-lägena kan/ska användas? Jag rattar in C1, ställer in det som jag vill ha det, växlar tillbaka till AV och när jag sen går tillbaka till C1 är det helt andra inställningar. Har jag missuppfattat C-lägena, eller vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du måste gå in i menyerna för att lagra dina inställningar. Sedan funkar det som du beskriver. minns inte exakt var i menyerna, men det är inte svårt att hitta.


Edit: I min gamla 1D mk 3 heter menyvalet C. Fn inst registr/Tillämpa


Petter...
 

apersson850

Aktiv medlem
Precis. Så måste man börja. Notera att du ska stå i det läge som du vill använda (Tv, Av etc.) när du sparar till C1 eller C2 eller nåt. Då får du med dig exponeringsmetoden (typ Av) till C-läget. Sedan kan du när du har rattat in C-läget ändra i stort sett vad som helst, utom just exponeringsmetoden (det kräver ju ett vridande på ratten, och då är du inte i C-läget längre).

Senare modeller låter dig också sätta C-lägena i automatisk uppdatering, vilket innebär att om du ändrar något när du står i C-läget, så finns den ändringen kvar nästa gång. Föredrar du att alltid få tillbaka den ursprungliga C-lägesinställningen när du väljer C-läget, ska du stänga av den uppdateringen.
 

AFJ

Aktiv medlem
En fråga som är relaterad.

Jag använder inte C-läget så ofta, idén gillar jag men jag tyckte aldrig det funkade så bra i praktien. En sak som jag minns som irriterande är att inställningarna "hoppar tillbaka" när kameran går ner i "sleep" läge.

Ex:
Jag har lagrat Av, ISO 200 och AI Servo på ett customläge. När jag sedan fotar så ändrar jag till ISO 800. När kameran sedan "släcker ner" och jag väcker upp den så har ISO gått tillbaka till 200.

Har detta ändrats på senare modeller? (mina erfarenheter är från 7D och 5Dmk3)

Eller minns jag helt fel?
 

Graylingman

Aktiv medlem
En sak som jag minns som irriterande är att inställningarna "hoppar tillbaka" när kameran går ner i "sleep" läge.

Ex:
Jag har lagrat Av, ISO 200 och AI Servo på ett customläge. När jag sedan fotar så ändrar jag till ISO 800. När kameran sedan "släcker ner" och jag väcker upp den så har ISO gått tillbaka till 200.

Har detta ändrats på senare modeller? (mina erfarenheter är från 7D och 5Dmk3)

Eller minns jag helt fel?
Stämmer! Fortfarande irriterande!
 

apersson850

Aktiv medlem
Numera kan man alltså välja hur det ska vara. Men om man ställer in att ändrade inställningar ska behållas, då gäller det även om man lämnat C-läget och kommer tillbaka dit senare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Numera kan man alltså välja hur det ska vara. Men om man ställer in att ändrade inställningar ska behållas, då gäller det även om man lämnat C-läget och kommer tillbaka dit senare.
Det låter inte riktigt bra. Om jag stänger av kameran och lägger ifrån mig kameran i en vecka och sedan rattar in C-läget igen så vill jag att den går tillbaka till min grundinställning.

Om kameran däremot "bara" går ner i "sleep-läget" och jag väcker upp den någon minut senare så vill jag sannolikt återvända till det jag hade senast.

Så tänker i alla fall min hjärna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det låter inte riktigt bra. Om jag stänger av kameran och lägger ifrån mig kameran i en vecka och sedan rattar in C-läget igen så vill jag att den går tillbaka till min grundinställning.

Om kameran däremot "bara" går ner i "sleep-läget" och jag väcker upp den någon minut senare så vill jag sannolikt återvända till det jag hade senast.

Så tänker i alla fall min hjärna.
Använd M-läget istället i så fall eller spara om C-läget på samma position eller på annan position.
Jag vill definitivt att den återgår till det jag sparade sist så man inte glömmer ifall man ändrat den. Är det konstant ändring av rattarna så går jag över till M för just den situationen jag är i.
Är väl en vana hur man gör.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Säg att jag vill ställa in AF centrum zon, AI Servo, högsta bild per sekund, Av, f8, ISO 400. Detta skulle ge mig en en bra grundsetup varje gång jag vill ut och fota fågel.

När jag sedan går ut och fotar så ser jag att det är lite mörkare ute än normalt, så jag höjer ISO till ISO 1600. Fotar på, tar en en liten paus och snackar med polarn, rycker upp kameran när det kommer en fågel förbi - och vips har kameran varit nere och sovit lite och ISO är tillbaka till 400. Det är detta som jag ogillar.

Om jag förstår rätt så kan man på senare modeller ställa in så att ISO 1600 ligger kvar - men då ligger det kvar även nästan vecka när jag går ut och solen lyser.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, så är det.
Personligen tycker jag att de skulle ha tre lägen på den funktionen.
  • Uppdatera aldrig implicit.
  • Uppdatera implicit, men glöm uppdateringen om man tar kameran ur det aktuella C-läget.
  • Uppdatera implicit och låt uppdateringen lagras på vanligt sätt.
Alternativet i mitten finns inte idag.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ytterligare en fundering. Mitt C1-läge funkar nu som ett manuellt läge, M. Hur 17 gör jag för att få det att funka med bländarprioritet, alltså AV?
Känner mig helt puckad [emoji53]
 

AFJ

Aktiv medlem
Ytterligare en fundering. Mitt C1-läge funkar nu som ett manuellt läge, M. Hur 17 gör jag för att få det att funka med bländarprioritet, alltså AV?
Känner mig helt puckad [emoji53]
Du får väl "börja om". Sätt kameran i Av-läget, gör alla inställningar som du vill ha. Gå in i menyn, egen kamerainställning och lagra på C-plats som du önskar.

Eller finns det något annat vis?
 

AFJ

Aktiv medlem
PS. Ser att min 5Dmk3 har den nya funktionen med auto-uppdatering. Inser att jag nog inte använt C-lägena på 5:an, bara på gamla 7:an.
 

apersson850

Aktiv medlem
Klubben för inbördes Anders-beundran? :)

Vi borde träffas och beundra varandra i verkligheten någon gång. Tänk vilka problem vi skulle lösa. Eller skapa.

Ber allra ödmjukast om ursäkt för denna totala snedsegling i denna tråd.
 
ANNONS