Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Jäpp, det köper jag, alltid bättre att ha ett så bra original som möjligt, men jag vill inte sitta inlåst och efterbearbeta. Ännu ,-) således 2 skolor som har lika rätt.

-J!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är man ute efter street och skitigt med så lite efterarbete som möjligt så är kanske ettr inte första valet. Jag kör aldrig ettr på familje/vardagsbilder odyl. Men bröllop o porträtt så är ettr direkt som gäller. För astroscape så kör jag en variant på EER/ETTL (om man utgår ifrån histogrammet sett)
 

PMD

Aktiv medlem
Det var manuellt så det förslår. Hur många idag tar sin bild först efter att ha rekat platsen tillräckligt länge för att veta hur ljuset faller på motivet vid olika tillfällen på dagen, för att sen välja en tidpunkt som ger bäst ljus?
 

PMD

Aktiv medlem
Jäpp, det köper jag, alltid bättre att ha ett så bra original som möjligt, men jag vill inte sitta inlåst och efterbearbeta. Ännu ,-) således 2 skolor som har lika rätt.
Jo, men så är det ju med allting. Man kan alltid välja att använda en metod som ger sämre teknisk kvalitet för att man vill uppnå något annat.

ETTR använder man om man vlll ha en optimal utgångspunkt för efterbehandling, och jag tror inte att det är någon som rekommenderar det för "snabb" fotografering (t.ex.). Det passar ju inte så bra ihop med exponeringsautomatik i allmänhet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jo, men så är det ju med allting. Man kan alltid välja att använda en metod som ger sämre teknisk kvalitet för att man vill uppnå något annat.

ETTR använder man om man vlll ha en optimal utgångspunkt för efterbehandling, och jag tror inte att det är någon som rekommenderar det för "snabb" fotografering (t.ex.). Det passar ju inte så bra ihop med exponeringsautomatik i allmänhet.
Vaddå? Det går väl utmärk. Av, Tv eller P. Ta en bild. Titta på histogrammet. Ratta på kompensationshjulet. Ta en bild. Kolla på Histogrammet.ok, eller ta en ny bild.

Just här gör väl auto eller manuell exakt ingen skillnad alls?


Petter...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag använder mkt Av, Tv och matrismätning av ljuset och använder exponeringskompensationen ut efter situationen. Efter flera års regelbundet fotande så kommer man lära sig hur man fotar i varje situation och viktigt är även att lära känna kameran och dess begränsningar ihop med objektivet. Många tänker inte på vinjetteringen som kan ge uppåt 4 eV kompensation i efterhand ifall man vill korrigera detta.
M-läget använder jag bara vid mycket kontrollerade förhållanden där snabbhet och smidighet inte råder samt ljus som inte växlar beroende vinklar eller andra omständigheter. (Finns såklart undantag)
Jag brukar inte behöva kontrollera histogrammet eller liveview för att köra ETTR. Det sitter i ryggraden. Men det sagt så händer det att man utvärderat dåligt och bränner ut delar av sin bild. Men oftast är det små ytor och kan fixa i PS.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Vaddå? Det går väl utmärk. Av, Tv eller P. Ta en bild. Titta på histogrammet. Ratta på kompensationshjulet. Ta en bild. Kolla på Histogrammet.ok, eller ta en ny bild.

Just här gör väl auto eller manuell exakt ingen skillnad alls?
Det kan då mycket väl hända att kamera t.ex. väljer en slutartid som är alldeles för lång för att man ska få en skarp bild. Visst går det att fotografera ETTR även med exponeringsautomatik, men det går nog smidigast med manuella exponeringsinställningar. Oavsett exponeringsinställningsmetod kan man förstås råka ut för att det inte går att ta en bild med ETTR utan stativ, men då är väl automatiken av tveksamt värde.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det är slutartiden om är viktigast väljer du ju Tv, och då får du skylla dig själv om slutartiden blir för lång. Även om du väljer Av eller P så ser du på displayen vad det blir för slutartid, så du har full koll även i dessa metoder. Passar inte föreslagna värden får man vidtaga åtgärder, precis som i läge M.
Om de däremot passar behöver man inte göra något alls, till skillnad från M.

Manuellt läge har sina klara företräden, men det är överskattat som den universellt bästa lösningen på alla problem.
 

snap01

Aktiv medlem
om jag kör tex resefoto så kör jag nästan jämnt bländarstyrning för att kunna välja stor bländare för tex porträtt/mat eller liten bländare för landskapsmotiv osv. Alltså jag väljer det som jag behöver ändra på i detta fall bländare. Hade jag tex fotat något som kräver snabba tider allt från flygbilder surfing etc då väljer jag tidsstyrning. Från den inställningen oavsett bländare/tid justerar jag exponeringen med exponeringskompensation.

Däremot när jag fotar interiör kör jag alltid manuellt visst jag utgår från en bländare jag vill ha men sedan går det betydligt enklare att justera tiden bara att vrida på hjulet nedanför avtrycket än att hålla på med exponeringskompensationen för då dels trycka ner en knapp uppe på kameran o sedan vrida på hjulet på baksidan på kameran sedan när jag även använder upplättningsblixt så får du oftast inte samma värde om du kör med automatik så även om du ändrat så kanske det inte blir rätt ändå.

Så jag kör manuellt för interiör på både blixt o exponering då får du exakt samma värde som du ställt in ingen risk att kamerans automatik mäter annorlunda om du tex kör AV med exponeringskompensation o sedan kör blixt utöver det.

Jag har kört AV för interiör men det tar längre tid att ändra exponeringen då o kräver fler knapptryck för att göra det samt kamerans automatik mäter inte ljuset exakt likadant om du tar flera bilder i följd i vissa fall.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om det är slutartiden om är viktigast väljer du ju Tv, och då får du skylla dig själv om slutartiden blir för lång. Även om du väljer Av eller P så ser du på displayen vad det blir för slutartid, så du har full koll även i dessa metoder. Passar inte föreslagna värden får man vidtaga åtgärder, precis som i läge M.
Om de däremot passar behöver man inte göra något alls, till skillnad från M.

Manuellt läge har sina klara företräden, men det är överskattat som den universellt bästa lösningen på alla problem.
Håller med och undrar om inte ditt tänk är det vanligaste sättet att tänka och agera, när man blivit bekväm med sin kamera, bra skrivet, och precis att man ser vad inställning ger i en given foto situation. vilket leder till frågan om att kalla det för automatik, det tycker inte riktigt jag ( tänker lite på hur Per svarade om automatik )- om man tänker på hur ofta man valt fel bländare eller tid och får göra om, man kan vara darrhänt av vandring eller tagit någon öl för mycket eller flyttar sig snabbt för att man ser något intressant. Med det menar jag att man ställer inte bara in bländare och fotar på, nog får man tänka sig för hur man ställer in, många objektiv ger bäst vid f/5,6 f/8,0 jag brukar börja där med mina få objektiv.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör nästan uteslutande bländarförval, och ser i sökaren om det ger en slutartid som fungerar för motivet. Manuellt kör jag nästan bara med om jag har konstant ljus och vill att bilderna ska få samma exponering av en eller annan anledning (som t.ex. att sätta ihop dem till panorama eller annat).

Jag bryr mig inte ett skvatt om vilken bländare som blir skarpast (oftast) :)
..
 

Bilagor

gunnargren

Aktiv medlem
Jag kör som Adde, nästan uteslutande bländarförval och kompenserar med ISO för att få tillräckligt kort slutartid för motivet. Använder M när jag fotar med studioblixtar, använder Tv nån enstaka gång som tex vid panoreringar och ibland när jag fotar sport. Men även vid sport så använder jag oftast Av och kompenserar slutartiden med ISO:eek:t
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det kan då mycket väl hända att kamera t.ex. väljer en slutartid som är alldeles för lång för att man ska få en skarp bild. Visst går det att fotografera ETTR även med exponeringsautomatik, men det går nog smidigast med manuella exponeringsinställningar....
.
Som flera andra redan påpekat, och detta också flera gånger tidigare i tråden: att fota med automatik betyer inte att man kan låta bli att bry sig om vilka värden kameran väljer att ställa in. Skillnaden är att man med automatiken låter kameran göra jobbet och endast om man inte är nöjd med vald tid och/eller bländare så rattar man. Med manuellt så måste man ratta annars kan det bli helt bort i tok.

Hittills i tråden har jag bara funnit två rationella skäl för manuellt, och det är om man vill ha samma inställning under en hel session eller om man fotar med blixt.

Petter...
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det bråttom så skäms inte jag för att snabbt skruva till gröna rutan i bland, och förvånas ofta över hur bra det blir.


//Bengt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Gröna rutan får man ju 90% "bra" bilder på allt. Men kanske inte just det resultatet man får man vill uppnå.
Om grön rutan ger den tid och bländare man ville ha så blir det väl 100% rätt.
Och om man medvetet använder gröna rutan men växlar över till P, Av eller Tv vid behov och därigenom får de värden på bländare och tid man vill ha så blir det också 100% rätt.

På vilket sätt ger manuella läget bättre värden på bländare och tid?

Petter...
 

Bengf

Aktiv medlem
Dom flesta bilder skulle jag tro mobiltelefonerna är pappa till, försa om det fins någon statistik över hur dessa användare gör vad gäller inställningar av kamerafunktioner, förekommer det ETTR eller manuella inställningar, många bilder kan se häpnadsväckande bra ut, trots pytte sensor och mini objektiv.



//Bengt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Gröna rutan får man ju 90% "bra" bilder på allt. Men kanske inte just det resultatet man får man vill uppnå.
Det värsta med gröna rutan är att man inte kan stänga av den automatiska blixten.
Min kamera har en del personliga inställningar. Bland annat tumfokus. Nästan alltid kör jag bländarförval men när barnen ska låna kameran vrider jag över till gröna rutan. Inte för exponeringens skull, men för att det är snabbaste sättet att bypassa tumfokus. Men himla irriterande mef blixten som vill hoppa upp så fort det är lite halvskumt. Tycker till och med barnen.

Petter...
 
ANNONS