Annons

Trådar som spårar ur.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
I tråd efter tråd, t.ex. i nu aktuella "Autoläge vs Manuellt" ställer en "amatör" en enkel fråga som "vad är skillnaden mellan..och ...?" Först kommer några ofta hyfsat relevanta svar på lagom nivå men sedan utvecklas det till en oändlig kamp mellan olika åsikter på en mer eller mindre vetenskaplig nivå, inte sällan om något helt annat än ursprungsfrågan, som helt går förbi frågeställaren som förmodligen avregistrerat sitt medlemskap på fotosidan redan eller åtminstone slutat följa diskussionen. I andra forum brukar trådar låsas när de går överstyr.

De stickspår som de utdragna diskussionerna hamnar på är ofta intressanta men borde startas om i en ny tråd med relevant rubrik eftersom den ursprungliga rubriken inte hör ihop med innehållet längre.
Bara några tankar...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker det ska modereras otroligt mycket hårdare. Macforumet 99.se rensar stenhårt i trådarna.
Det är dock ett ganska stort jobb kan jag tänka mig då många trådar samtidigt kan sticka iväg.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Modererande här på FS är minst sagt katastrof. Mer eller mindre varje tråd spårar ur mellan tredje till femte inlägget. Det beror naturligtvis i första hand på att personer inte klarar av att hålla sig till ämnet. Men så blir det när det när det inte modereras. Ytterst sällas jag läser diskussionstrådar, det går ju helt enkelt inte.
 

afe

Aktiv medlem
Använd funktionen "Rapportera" när ni tycker något spårar ur. På så sätt får alla moderatorer möjlighet att kolla och agera.

Kan också tillägga att vi ibland modererar i tysthet, vilket gör att det inte syns att inlägg tagits bort. Vi strövar efter att hålla en nivå som gör så många som möjligt nöjda.
 

Mwd

Aktiv medlem
Nä, vem orkar en starta en tråd??
Har gjort det några ggr och fått just som du beskriver...folk som inte klarar att läsa första inlägget och förhålla sig till det.?? Skitjobbigt.

Funderar på att starta en just nu men drar mig för det.
Vet hur det kommer att bli.

Sedan har jag fått många bra svar också.

// Mats W
 

knobloch

Aktiv medlem
Ok, ser att mitt förra inlägg och svaret på det modererades bort. En fråga då som åtminstone jag tycker är relevant i denna tråd:

Måste alla inlägg i trådarna vara rent sakliga svar på trådskaparens fråga eller finns det utrymme för ex.vis lite humor ibland? Jag förstår att man inte vill att trådarna skräpas ner med alltför många inlägg som inte har med ämnet att göra, men någonstans borde det finnas lite utrymme för enstaka OT-inlägg. Känns som att det blir ett ganska sterilt och kallt forum om det modereras alltför hårt.

Sen angående mitt förra inlägg som jag tycker var ganska harmlöst och som jag personligen inte anser vara ett typexempel på vad som får trådar att spåra ur, det är väl inte riktigt sådana inlägg som är ett problem? Det är väl snarare den här oändliga kampen mellan olika åsikter som TS nämner som är det stora problemet?

Sen kan jag även tycka att svaret som kom avseende mitt inlägg var mer av ett typexempel på vad som får trådar att spåra ur än mitt harmlösa skämt, då jag tycker att det bidrog till en tråkig stämning medan mitt inlägg var tänkt att lätta upp stämningen lite. :)

Men det är bara vad jag tycker..
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Fotosidan är ett mycket bra forum. Kolla bara "medlem sedan". En orsak till sakligheten i detta forum är att medlemmarna skriver med sina namn. Forumvärdarna behöver inte moderera med hård handske för här uppträder medlemmarna värdigt mot andra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nä, vem orkar en starta en tråd??

Har gjort det några ggr och fått just som du beskriver...folk som inte klarar att läsa första inlägget och förhålla sig till det.?? Skitjobbigt.
Jag tror att de trådar som spårar ur (dvs snart handlar om något helt annat) oftast är trådar där trådstartaren är helt frånvarande efter sitt första inlägg. Om man startar en tråd och inläggen börjar handla om något helt annat kan man ju själv gå in och påpeka att man faktiskt bara vill ha ett vettigt svar på sin ursprungliga fråga.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag tycker det ska modereras otroligt mycket hårdare. Macforumet 99.se rensar stenhårt i trådarna.
Det är dock ett ganska stort jobb kan jag tänka mig då många trådar samtidigt kan sticka iväg.

Macforumet har jag ingen erfarenhet av men jag har många års erfarenhet från ett annat forum. Precis som du skriver så är det ett stort jobb att hålla ordning på ett forum. Men det löser man bäst genom att hålla en hög nivå på trådarna. Efter ett tag så inser folk att det inte är något idé att 'slänga' iväg en massa tramsinlägg som inte för diskussionen framåt och enligt trådskaparens frågeställning.

Det behövs också ganska många Moderatorer. Hur många som finns på FS vet jag inte men det känns som det skulle behövas en handfull ytterligare, för det skrivs ju väldigt mycket här.
 

Photocon

Aktiv medlem
I tråd efter tråd, t.ex. i nu aktuella "Autoläge vs Manuellt" ställer en "amatör" en enkel fråga som "vad är skillnaden mellan..och ...?" Först kommer några ofta hyfsat relevanta svar på lagom nivå men sedan utvecklas det till en oändlig kamp mellan olika åsikter på en mer eller mindre vetenskaplig nivå, inte sällan om något helt annat än ursprungsfrågan, som helt går förbi frågeställaren som förmodligen avregistrerat sitt medlemskap på fotosidan redan eller åtminstone slutat följa diskussionen. I andra forum brukar trådar låsas när de går överstyr.

De stickspår som de utdragna diskussionerna hamnar på är ofta intressanta men borde startas om i en ny tråd med relevant rubrik eftersom den ursprungliga rubriken inte hör ihop med innehållet längre.
Bara några tankar...
Exemplet du tar upp tycker jag är bra därför att det är typiskt. Många sådana trådar där en nybörjare frågar om råd urartar ofta till rena "proffsresonemang" på nördnivå efter några seriösa inlägg.

Och det är ju inte meningen. Men personligen anser jag att det vad gäller många nybörjare att rekommendera en grundläggande fotohandbok. Finns många som tar upp väldigt många av de grundläggande basfakta som behövs för att gå vidare och utvecklas i sitt fotograferande, Sedan blir det lättare för frågeställaren att hänga med i olika resonemang, förkortningar etc.

Vad gäller stickspåren i övrigt är de nog ofrånkomliga i exempelvis tekniktrådar eftersom det ofta handlar om jämförelser. Så länge stickspåren är rimligen on topic bör de hållas kvar i tråden. Annars riskerar det att bli ett helt nystan av trådar som blir oöverskådliga fast de i grunden behandlar samma ämne.

Men FS upplåter ju faktiskt utrymme till rena diskussionstrådar också. Dessa är friare. När det gäller rena faktatrådar eller där TS önskar svar på ett problem eller rådgivning så håller jag med dig.

Å andra sidan går ju allt det här åt 2 håll. Moderatorer och forumvärdar har ett ansvar, men det har också vi som skriver inläggen. Och jag är själv inte guds bästa barn i det avseendet. Man blir ibland lite för ivrig eller omständlig när man ska bemöta en kommentar.

Personligen tycker jag dock att om exempelvis alla FS-medlemmar skulle be om mer moderering så är det sak samma som att tala om att vi inte klarar av diskussioner på hyfsad nivå.

//Lennart
 

Supablue

Medlem
Nu vet inte jag vilka verktyg moderatorerna har att använda sig av och den här idén kanske redan har implementerats.. Men, skulle man kunna använda sig av ett varningssystem? Att vid en viss gräns av oaktsamhet mot forumreglerna så åläggs man en "mute"-funktion vilket gör att under en begränsad tidsperiod kan man bara läsa men ej svara i trådar?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Exemplet du tar upp tycker jag är bra därför att det är typiskt. Många sådana trådar där en nybörjare frågar om råd urartar ofta till rena "proffsresonemang" på nördnivå efter några seriösa inlägg.
Jag håller faktiskt inte riktigt med om att den tråden är ett bra exempel eller trådskaparens allmänna åsikt att "tråd efter tråd spårar ur".

Tråden kring autoexponering vs manuell (som tagits upp som exempel) är snarare exempel på ett annat fenomen: Det är vad jag skulle kalla en övergiven tråd, eftersom trådskaparen ställde en fråga - som för övrigt faktiskt fick en hel rad både konkreta och sakliga svar - jag tog en titt och skulle nog hävda att de första 35-40 inläggen med något enstaka undantag är ganska direkta svar just på trådskaparens fråga.

Men eftersom trådskaparen efter 30-40 inlägg som besvarade ursprungsfrågan eller bemötte tidigare svar (men som i huvudsak höll sig till ämnet) inte ställde en enda motfråga, inte svarade på någonting och ämnet tydligen intresserade hyfsat många ... Tja, då letade sig diskussionen istället gradvis vidare och hamnade efter ett tag en bit (men inte så speciellt långt) från ursprungsfrågan.

Det var helt enkelt vad man skulle kunna kalla ett ganska normalt samtal.

Jag har snarare sett en annan trend senaste åren att trådar där i synnerhet nybörjare ställer konkreta frågor och sedan fortsätter att delta faktiskt numera i huvudsak håller sig till ämnet och att de flesta verkar ha en ambition att svara trådskaparen. Så länge trådskaparen visar ett intresse brukar det fungera mycket bra.

[Edit: kortade mitt inlägg rejält :) ]
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag tror att de trådar som spårar ur (dvs snart handlar om något helt annat) oftast är trådar där trådstartaren är helt frånvarande efter sitt första inlägg. Om man startar en tråd och inläggen börjar handla om något helt annat kan man ju själv gå in och påpeka att man faktiskt bara vill ha ett vettigt svar på sin ursprungliga fråga.
Håller med. Det finns ett otal exempel på trådar där TS undrar över något men sedan bara försvinner ut i tomma intet. Och tråden kan fortsätta med att leva "ett eget liv" för att så småningom spåra ur och gå helt OT.

Jag kanske är gammalmodig men här tycker jag nog att TS har ett visst ansvar. Startar man en diskussion genom att undra över något och/eller ställer konkreta frågor så får man, iaf vanligtvis, många kloka svar. Alltså medlemmar som delar med sig av kunskaper, kanske hjälper till med lite research, tipsar om länkar m.m., dvs engagerar sig och tar sig tid att försöka hjälpa TS.

För mig känns det ganska självklart att man på något återkopplar till de som svarat. Är det en konkret fråga som fått konkreta svar så är det ju lämpligt att TS "avslutar" tråden. Är det mer av en "diskussionstråd" så bör den kanske modereras lite tuffare.
 

TBone

Aktiv medlem
Men vad är problemet *egentligen*? Ska forumet vara en strikt wiki eller en diskussionsplats?

Se tex på tråden "Nikon 80-200 vs 70-200". Om man ska vara strikt finns det inte ett enda inlägg i den tråden som håller sig helt till frågan. Ska alla inlägg där anmälas? Eller är det OK att ta upp andra objektiv i relation till frågan?

Om man ser på tråden som föranledde just denna tråd så är ju diskussionen om ETTR relevant, det handlar om vad man kan och inte kan använda automatik till (eller inte) och varför det ena eller det skulle vara att föredra.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag tror att de trådar som spårar ur (dvs snart handlar om något helt annat) oftast är trådar där trådstartaren är helt frånvarande efter sitt första inlägg. Om man startar en tråd och inläggen börjar handla om något helt annat kan man ju själv gå in och påpeka att man faktiskt bara vill ha ett vettigt svar på sin ursprungliga fråga.
Håller inte med alls.

Tolkar jag dig rätt så antyder du att det är trådskaparens fel att trådarna spårar ur? Dessutom så tycker du att trådskaparen själv skall hålla ordning på att alla kommentarer håller sig till ämnet. Det fungerar ju naturligtvis inte, det är ju precis sådant här som Moderatorerna skall ansvara för.

Jag förstår mycket väl att ´nybörjare' överger sina trådar ganska omgående. Med lite tur så har de fått några vettiga svar bland de första inläggen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dessutom ska man inte blunda för det faktum att rätt svar på en fråga i stil med:

"När jag ska släcka en eld, ska jag då hälla på bensin eller fotogen?"

faktiskt är:

"Om du ska släcka en brasa ska du hälla på vatten istället. Fast jag rekommenderar att du tar vattenslangen och sprutar från lite avstånd hellre än att hälla med hink."

Det är många frågor här som ställs så att om man skulle ge ett strikt svar på vad frågeställaren frågar om, då blir det bara värre. Bensin eller fotogen?
 

iSolen.se

Guest
Det är fullständigt normalt att diskussioner börjar ta upp närliggande ämnen som kan vara väl så intressanta, konstigt vore väl annars.

Att hålla sig till ämnet exakt som TS formulerade kan tom vara skadligt och beröva TS från relevanta svar, speciellt som TS första inlägg kanske med all rätta bör ifrågasättas. Samtidigt får det inte gå som i "uppgradering till dyr nikonutrusningstråden" som slutade med att TS gav upp sitt många år gamla medlemskap efter rätt hård ton i tråden.

Jag fick idag till min stora förvåning en varning idag för att jag nämnde modereringen i en tråd där tom admin hade skrivit OT inlägg. Rätt ofarligt inlägg men nämnde moderering.

Samtidigt har jag fått stå ut med och bevittnat rätt häftiga personangrepp som fått passera. Lärdomen är alltså att det är värre att nämna moderering än personangrepp.

Det är inte lätt att moderera. Hur fotosidan ligger till? Rätt hård ton här generellt jämfört med de få forum jag följer på andra håll, är det därför man ser mer av modereringen?

Hoppas denna tråd ligger rätt nu, att prata om modering måste göras i rätt tråd.

Edit: Ovan inlägg är inne på samma tanke.
 

afe

Aktiv medlem
Jag fick idag till min stora förvåning en varning idag för att jag nämnde modereringen i en tråd där tom admin hade skrivit OT inlägg. Rätt ofarligt inlägg men nämnde moderering..
Jag vill bara påpeka att mitt OT-inlägg i den tråden var som svar på ditt inlägg. Jag har modererat bort båda inläggen.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det spårar ur här också eller hur...;-)

Jag har kämpat på trabatsakuten.nu sedan regalskeppet Wasa.
Där är det av någon anledning inte lika många sidospår utan det är konkreta svar på frågan "hur gör jag linoljekitt", "vem har ritat min båt" och det kommer allmänna svar upp till kemistprofessornivå.
Ämnet underhålla träbåt kan kanske vara mer stringent än att "varför har Canon har annorlunda hudfärger än Zenith B?" - antingen lagar jag båten rätt eller inte, man kan bara nita på ett sätt, etc.

Vi har haft samma (nybörjarfrågor) och de besvaras tålmodigt. Likaledes kul är att personangrepp eller "spela allan" sällan förekommit på trabatsakuten.nu. På andra forum (t ex marinan) är det en helt annan ton ibland.
OK, 199x var det litet hett, så en mycket kunnig man hoppade av - och återkom fortsättningsvis under kvinnonamn. (vi minns Jessica - köpa utrustning för 65 000:- för att plåta hästar, hade det varit Janne+ sport hade det nog låtit annorlunda?)
Att kräva moderatur är att belägga frivilliga(?) med konstant övervakning, de gör ett bra jobb redan.
Utspårning från enkel fråga till redogörelse för alla metoder som kan användas är kanske inte bra, men det breddar. ETTR känner jag nu till och i just denna tråd kommenterar jag det inte.

-J!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Håller inte med alls.

Tolkar jag dig rätt så antyder du att det är trådskaparens fel att trådarna spårar ur? Dessutom så tycker du att trådskaparen själv skall hålla ordning på att alla kommentarer håller sig till ämnet. Det fungerar ju naturligtvis inte, det är ju precis sådant här som Moderatorerna skall ansvara för.
Och jag tycker du gör en snäv och hårddragen tolkning av det Erland skrev.

Det han skrev (och som jag håller med om) är att det i forumtrådar, precis som i vilket samtal som helst, är upp till alla som deltar i ett samtal att också vara med och forma det. Om man inte längre deltar, ja, då är man inte med och formar det och samtalet kanske tar sig nya vägar. Det behöver faktiskt inte innebära att det är något fel på samtalet.

Som jag ser det skall moderatorer bara (behöva) gripa in när deltagarna i ett samtal misslyckas med att hålla det på en bra nivå. I övrigt tycker jag faktiskt att det skall få vara frihet under ansvar.

Jag förstår mycket väl att ´nybörjare' överger sina trådar ganska omgående. Med lite tur så har de fått några vettiga svar bland de första inläggen.
Jag tycker väl till att börja med att det kan höra till normal artighet att ge någon form av feedback till de som svarat på ursprungsfrågan. Vilket många aldrig gör.

Och om någon lämnar tråden har jag svårt att se det som ett problem att andra fortsätter samtalet även om det kanske sedan gradvis glider iväg lite från ursprungsfrågan.

- - -

Visst är de irriterande när forumtrådar tas över av några få personer som slänger käft om samma frågor som de brukar ryka ihop om i alla möjliga trådar (oavsett ursprungsämne). Eller när konkreta frågor blir obesvarade och de som svarar diskuterar saker som ligger helt eller delvis vid sidan av grundfrågan. Men de avarterna tycker jag moderatorerna är ganska bra på att hejda numera.

Det är en helt annan sak än att en tråd där trådskaparen inte längre deltar lever vidare och gradvis letar sig vidare till saker som inte är direkta svar till ursprungsfrågan. Som tråden om "Auto vs manuellt" som jag tycker är ett exempel på den saken. Det har i alla fall jag svårt att se som ett problem.

En allmän observation: Jag har varit med i diverse forum (och liknande) sedan slutet av 90-talet och skulle jag göra en lista över de 100 inlägg jag lärt mig och fått ut mest av, så har nog den alldeles övervägande majoriteten av dem varit mer lite off-topic ... Samma gäller muntliga samtal i alla former. Ofta handlar det just om att en konkret fråga lett vidare till ett allmänt samtal om det ämnet. Som att en konkret fråga om automatisk vs manuell exponering först blir besvarad, och sedan leder vidare till en mer allmän diskussion om olika sätt att exponera bilder.
 
ANNONS