Annons

Autoläge vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Problemet med en låsning med M är när du fotar på arenor i kvällsljus med olika ljus konstant kör du M är du rökt du hinner aldrig ändra. Kör du tex AV med bracketing med en kamera som matar 9 bilder per sekund då sitter bilden.



M är bra vid vissa få tillfällen oftast med blixtljus inblandat annars är halvautomatiska lägen oftast klart bättre. Jag fotade på analoga tiden med tex Pentax 6x7 o Hasselblad o körde allt manuellt att påstå att det är bättre än halvautomatiska lägen är bara tramsigt.

Finns auto iso i M-läget på alla senare systemkameror. Dessutom kan visst enligt många, Sony och Nikon köra näst intill ISO-löst .Bara mata på på bas-iso.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men då blir ju M läget lika automatiskt som Av och Tv eftersom kameran räknar ut den tredje variabeln
Nästan. Du har kontroll över 2 parametrar. Det som jag faktiskt endast räknar till den sanna exponeringen. Resten är förstärkning.
i Gröna läget har man 0 kontroll
i P mer
i Av, och Tv ännu mer kontroll
och i M fullständig kontroll.

Enbart i M-läget kan du välja att stänga av kamerans automatik angående exponeringsval som styr andra parametrar som inte är låsta av användaren. Dvs fotografen.
Men som sagt, ISO är egentligen inget med den sanna exponeringen att göra.

Du kan lika väl skita i ISO för de som använder Sony sensorer. Canon likaså, men tyvärr blir kvaliten sämre att förstärka i post än att förstärka i kameran.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Nästan. Du har kontroll över 2 parametrar. Det som jag faktiskt endast räknar till den sanna exponeringen. Resten är förstärkning.
i Gröna läget har man 0 kontroll
i P mer
i Av, och Tv ännu mer kontroll
och i M fullständig kontroll.

Enbart i M-läget kan du välja att stänga av kamerans automatik angående exponeringsval som styr andra parametrar som inte är låsta av användaren. Dvs fotografen.
Men som sagt, ISO är egentligen inget med den sanna exponeringen att göra.

Du kan lika väl skita i ISO för de som använder Sony sensorer. Canon likaså, men tyvärr blir kvaliten sämre att förstärka i post än att förstärka i kameran.

/Stefan
Om du kör av så har du valt bländare själva tiden till den föreslår kamerans ljusmätare den får du checka av alt köra bracketing. Kör du manuellt måste du dels sätta tiden o bländare o kolla att det stämmer mot vad ljusmätaren i kameran anger. På vilket sätt har du mer kontroll då? Det är fortfarande samma ljusmätare som indikerar vad som skar vara (rätt) exponering skillnaden i manuellt är att du måste ratta in både tid o bländare.

Med av ställer du in bländare ljusmätaren anger för kameran vilken tid den ska välja du som fotograf får antingen checka att den anger rätt precis som i manuellt läge.
Att tro att,man kan fixa till i post processingen är amatör tankar skit in blir skit ut. Om du felexponersr en bild med tex under expoemringen ökar bruset o du slänger bort crispet du skulle fått på den färdiga bilden.

Oavsett manuellt eller av eller tv så är det samma ljusmätare som sätter värdet skillnaden är att du får ställa in mer själv i manuella läget du får inte ett dugg med kontroll bara mer att ställa in.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om du kör av så har du valt bländare själva tiden till den föreslår kamerans ljusmätare den får du checka av alt köra bracketing. Kör du manuellt måste du dels sätta tiden o bländare o kolla att det stämmer mot vad ljusmätaren i kameran anger. På vilket sätt har du mer kontroll då? Det är fortfarande samma ljusmätare som indikerar vad som skar vara (rätt) exponering skillnaden i manuellt är att du måste ratta in både tid o bländare.

Med av ställer du in bländare ljusmätaren anger för kameran vilken tid den ska välja du som fotograf får antingen checka att den anger rätt precis som i manuellt läge.
Att tro att,man kan fixa till i post processingen är amatör tankar skit in blir skit ut. Om du felexponersr en bild med tex under expoemringen ökar bruset o du slänger bort crispet du skulle fått på den färdiga bilden.

Oavsett manuellt eller av eller tv så är det samma ljusmätare som sätter värdet skillnaden är att du får ställa in mer själv i manuella läget du får inte ett dugg med kontroll bara mer att ställa in.
Bara om du litar på exponeringsmätaren ja. Körde inte du Nikon, Ove? Underexponera ständigt då ;)
Köra bracketing med 9 bilder i sekunden är väl minst lika påfrestande i post än att öka ett par steg. Såvida man inte kör JPG förstås.
Jag förespråkar inte att köra ISO-löst eller fixa resten i post. Men för att få er att förstå at man har mer kontroll ju fler parametrar man bestämmer över är lika svårt som att få en gammal hund att sitta :)
Att man har mer kontroll betyder också heller inte snabbare vilket ni försöker få in i diskussionen.
Manuell har för mig har alltid betytt längre tid. Auto kör jag knappt, isåfall hellre P för det ger mig snabbast utgångsläge för att justera ISO, exp kompensation, AF-piunkter etc.
Vet jag att skörpedjupet är viktgast är kameran alltid satt på Av, är slurartiden viktigt så är såklart Tv mitt första handsval. Jag förlitar mig ofta på ljusmätningen i kameran och mig själv. Dvs jag vet oftast när innan jag exponerat ifall jag ska direkt underexponera eller överexponera. Samarbete mellan maskin o människa. På kvällstid finns inget annat att förlita på än sig själv. (för mig dvs)

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du har kontrollen så betyder det att du kan ändra. Vet inte när den definitionen ändrades.
Du blandar ihop kontrollera och styra. Kanske för att engelskans Control motsvarar svenskans styrning.

Sen hur mycket man kan ändra just i läget grön ruta med en Canon beror på vilken kamera det är och hur gammal den är. På mer ambitiösa modeller har möjligheterna ökat på senare år.
Men även i läge P kan du kontrollera hur exponeringen blir, och om du inte gillar den kan du styra den till andra kombinationer av tid/bländare och/eller ändra exponeringen innan bilden tas. Om du vill.

Men som sagt, slumpmässigt är valet av tid och bländare inte alls, inte ens i gröna rutan. Det är noga bestämt utifrån den ljusnivå mätaren ser. Det blir likadant varje gång du gör samma sak.

För den som står vid sidan är det däremot närmast slumpmässigt hur du väljer att kombinera tid och bländare vid ett visst ljusförhållande. Det är inte alls säkert att du gör likadant två gånger i rad.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du blandar ihop kontrollera och styra. Kanske för att engelskans Control motsvarar svenskans styrning.

Sen hur mycket man kan ändra just i läget grön ruta med en Canon beror på vilken kamera det är och hur gammal den är. På mer ambitiösa modeller har möjligheterna ökat på senare år.
Men även i läge P kan du kontrollera hur exponeringen blir, och om du inte gillar den kan du styra den till andra kombinationer av tid/bländare och/eller ändra exponeringen innan bilden tas. Om du vill.

Men som sagt, slumpmässigt är valet av tid och bländare inte alls, inte ens i gröna rutan. Det är noga bestämt utifrån den ljusnivå mätaren ser. Det blir likadant varje gång du gör samma sak.

För den som står vid sidan är det däremot närmast slumpmässigt hur du väljer att kombinera tid och bländare vid ett visst ljusförhållande. Det är inte alls säkert att du gör likadant två gånger i rad.
Nä jag blandar inte ihop begreppen. Jag menar full kontroll, dvs man bestämmer alla paramterarna själv. Ljusmätningen är nåt NI blandar in. Bry er inte om ljusmätning. Den förvillar i vad om är kontroll och inte kontroll. Tror ni blint på ljusmätning? Då är ni styrda av den.

Klart det inte är helt slumpmässigt. KAmeran är ingen slumpgenerator. Det är en avancerad algoritm som någon programmerat. Tror även vissa kameror är motivigenkännande och blandr in någon form av databas över vanmliga inställningar.

Visst är det säkert kameraberoende. Ni skumläser va? Jag har oftast skrivit dit vilken kamera jag avser. KAn ju inte upprepa mig hela tiden.. döööh

P, och Tv och Av är ju inget jag diskuterat djupare på för jag avsåg hela tiden Gröna läget, vilket jag ofta skrivit.
Vilken kamera i gröna läget kan man ändra på exponeringen? Dvs överskrida kamerans rekommendation vad som är rätt exonering?
 

snap01

Aktiv medlem
Nä jag blandar inte ihop begreppen. Jag menar full kontroll, dvs man bestämmer alla paramterarna själv. Ljusmätningen är nåt NI blandar in. Bry er inte om ljusmätning. Den förvillar i vad om är kontroll och inte kontroll. Tror ni blint på ljusmätning? Då är ni styrda av den.

Klart det inte är helt slumpmässigt. KAmeran är ingen slumpgenerator. Det är en avancerad algoritm som någon programmerat. Tror även vissa kameror är motivigenkännande och blandr in någon form av databas över vanmliga inställningar.

Visst är det säkert kameraberoende. Ni skumläser va? Jag har oftast skrivit dit vilken kamera jag avser. KAn ju inte upprepa mig hela tiden.. döööh

P, och Tv och Av är ju inget jag diskuterat djupare på för jag avsåg hela tiden Gröna läget, vilket jag ofta skrivit.
Vilken kamera i gröna läget kan man ändra på exponeringen? Dvs överskrida kamerans rekommendation vad som är rätt exonering?


nja du talar nog emot dig själv. Du hävdar att du har mer kontroll i manuellt läge mot tex AV vilket är rent tramsigt det enda som skiljer är att du får ställa in både bländare o tid mot vad kameran ljusmätare anger kör du AV så har du ställt in bländaren själv o kamerans ljusmätare ställer in tiden.

gör ett enkelt test så kanske du förstår.
tag upp dim kamera valfritt märke säg att vi ska använda f8 ställ in objektivet på f8 sätt kameran på av läs av tiden på min kamera stod det då f8 och 1/15

sedan manuellt
sätt kameren på f8 titta på ljusmätaren i kameran vrid tidsratten till den står i mitten där kamerans ljusmätare säger är rätt tid på min stod det då 1/15

så vad kan vi dra för slutsats du får vrida på tidsratten manuellt i M läget det tar längre tid men värdet är det samma o varför det?

SAMMA LJUSMÄTARE I KAMERAN.



Om vi pratar gröna läget så ställer kameran in allt själv behöver inte bli fel för det men oftast är den anpassad för att ligga på f 5,6 när ljuset räcker till o den säger ifrån om din expo tid blir för lång för handhållet. Inte bästa läget om man vill köra full öppning för porträtt eller liten bländare för så stort skärpedjup dom möjligt.

Jag har kört analogt helt manuellt i många år på yrkesbasis o i dom flesta fall är AV,TV klart bättre snabbare o minst lika säkert att det blir rätt exponerat pga att kameran har samma LJUSMÄTARE oavsett om du kör manuellt eller Halvautomat.

Dom gånger jag tycker manuellt funkar bra är vid
långsam fotografering med stativ där man tar tid på sig med avtonat gråfilter osv då är det bra att låsa värdet så det inte ändras när man sätter filtret framför kameran.

När jag jobbar med interiör o kör blixtar då tycker jag att det går fortare pga jag behöver bara ändra på en ratt om jag kör M.
kör jag AV så behöver jag ett knapptryck samt vrida på en ratt. Eftersom jag oftast tar tex en bild utan blixt för fönstret o sedan en upplättning för rummet med blixtar så är manuellt bättre för mig där anser jag för mitt sätt att jobba.


Men om vi ser till vanlig plåtning ute resefoto eller sport eller reportage så är AV eller TV nästan alltid snabbare o minst lika säkert att det blir lika rätt som med manuell mätning pga ljusmätaren är samma i både fallen.
 

snap01

Aktiv medlem
Nä jag blandar inte ihop begreppen. Jag menar full kontroll, dvs man bestämmer alla paramterarna själv. Ljusmätningen är nåt NI blandar in. Bry er inte om ljusmätning. Den förvillar i vad om är kontroll och inte kontroll. Tror ni blint på ljusmätning? Då är ni styrda av den.

Klart det inte är helt slumpmässigt. KAmeran är ingen slumpgenerator. Det är en avancerad algoritm som någon programmerat. Tror även vissa kameror är motivigenkännande och blandr in någon form av databas över vanmliga inställningar.

Visst är det säkert kameraberoende. Ni skumläser va? Jag har oftast skrivit dit vilken kamera jag avser. KAn ju inte upprepa mig hela tiden.. döööh

P, och Tv och Av är ju inget jag diskuterat djupare på för jag avsåg hela tiden Gröna läget, vilket jag ofta skrivit.
Vilken kamera i gröna läget kan man ändra på exponeringen? Dvs överskrida kamerans rekommendation vad som är rätt exonering?


vad tror du dina siffror i kameran visar i manuellt läge kommer ifrån?

tror du att det är en ljusmätare i kameran som mätt upp dom o visar hur bilden ska exponeras?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sätter jag 1/50s och F2.8 så skiter jag nog blanka fan i vad ljusmätaren säger. 1/50s är vad jag säkert kunde handhålla i kombination vad jag kunde acceptera i rörelseoskärpa och F2.8 är minsta godtagbara skärpedjupet. ISO sätter jag kanske ISO1600 i kyrkan.
Dessa parametrar är av mig bestämda och vid tillfället jag bestämt mig ha dom verkar ge mig den ljushet i bilderna jag vill uppnå för bästa möjglia utgångspunkt för mig.

Kommer ett huvud i vägen så kommer exponeringsmätaren avvika från ett värde då huvudet inte var med. Jag kommer få bra exponering på huvudmotivet ändå. Kommer en helkropp med helvit dress kommer kameran få helt annat värde än utan och kommer en svartklädd person så avviker den åt andra hållet.
Fortfarande kommer jag få bra exponering på huvudmotivet.
Kände jag för att personen i svartklädd person var syftet helt plötsigt behöver jag inte funder så mkt utan bestämmer antingen bländare eller slutartid för att matcha bättre. För den vitklädde kommer jag nog justera åt andra hållet. Sedan går jag säkert tillbaka till ursprungsvärdena.
Jag har full kontroll. I de andra lägena kommer kameran justera t mig vare sig jag vill eller inte.
Vill jag köra auto-iso gör jag det, men då går exponeringsmätaren in och ger mig mindre kontroll.
Vill jag ännu mindre kontroll går jag över till Av eller Tv. Och då kanske jag antingen måste för sämre rörelseoskärpa eller ett skärpedjup jag inte önskade. Nåt av dessa val måste jag göra eftersom jag överlmnar uppgiften till kameran. Dvs ger upp ännu mer kontroll.
Vill jag vara ännu latare så går jag över till P-läget där jag låter kameran helt och håller styra bländare och slutartid, dvs jag ger up ännu mer av valmöjlighetena till kamerans fördel.

Och förstår ni inte mitt tänk så får det vara så. Nui får ju bra bilder altihop och jag med så nåt gör vi alla rätt.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
vad tror du dina siffror i kameran visar i manuellt läge kommer ifrån?



tror du att det är en ljusmätare i kameran som mätt upp dom o visar hur bilden ska exponeras?


Mjae, jag tittar aldrig på mätaren på kvällstid. Den visar alltid fel då ;')
Finns histogram också samt erfarenhet.



Som sagt, sluta skumläsa, jag förespråkar inte attt köra M. Det gör jag sällan, bara på kvällstid och vissa speciella situationer. ex kyrka, sport, konsert, odyl



/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Sätter jag 1/50s och F2.8 så skiter jag nog blanka fan i vad ljusmätaren säger. 1/50s är vad jag säkert kunde handhålla i kombination vad jag kunde acceptera i rörelseoskärpa och F2.8 är minsta godtagbara skärpedjupet. ISO sätter jag kanske ISO1600 i kyrkan.
Dessa parametrar är av mig bestämda och vid tillfället jag bestämt mig ha dom verkar ge mig den ljushet i bilderna jag vill uppnå för bästa möjglia utgångspunkt för mig.

Kommer ett huvud i vägen så kommer exponeringsmätaren avvika från ett värde då huvudet inte var med. Jag kommer få bra exponering på huvudmotivet ändå. Kommer en helkropp med helvit dress kommer kameran få helt annat värde än utan och kommer en svartklädd person så avviker den åt andra hållet.
Fortfarande kommer jag få bra exponering på huvudmotivet.
Kände jag för att personen i svartklädd person var syftet helt plötsigt behöver jag inte funder så mkt utan bestämmer antingen bländare eller slutartid för att matcha bättre. För den vitklädde kommer jag nog justera åt andra hållet. Sedan går jag säkert tillbaka till ursprungsvärdena.
Jag har full kontroll. I de andra lägena kommer kameran justera t mig vare sig jag vill eller inte.
Vill jag köra auto-iso gör jag det, men då går exponeringsmätaren in och ger mig mindre kontroll.
Vill jag ännu mindre kontroll går jag över till Av eller Tv. Och då kanske jag antingen måste för sämre rörelseoskärpa eller ett skärpedjup jag inte önskade. Nåt av dessa val måste jag göra eftersom jag överlmnar uppgiften till kameran. Dvs ger upp ännu mer kontroll.
Vill jag vara ännu latare så går jag över till P-läget där jag låter kameran helt och håller styra bländare och slutartid, dvs jag ger up ännu mer av valmöjlighetena till kamerans fördel.

Och förstår ni inte mitt tänk så får det vara så. Nui får ju bra bilder altihop och jag med så nåt gör vi alla rätt.

/Stefan
Ok så när du kör ditt manuella läge så,sätter du tid bländare på vad du anser det ska vara ? Så om ljusmätaren i kameran visar att bilden är underexponerad 3 steg o slutresultatet blir då en svart bild så spelar det ingen roll?
Jag tror du skulle få ett lyft för dina bilder i gröna läget än ditt sätt att höfta exponeringsvärdet.
 

x-country

Aktiv medlem
Som Mellanmjölk

Hyper-program is the sh*t!

Kameran väljer automatiskt slutartid, bländare och ISO (om ISO är inställt på auto), medan du kontrollerar alla andra exponeringsvariabler. Hyper-program ger dig fullständig kontroll över den ena eller andra variabel så fort du justerar endera bländare eller slutartid.

men då tror jag att du måste använda Pentax
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Självklart har man mer kontroll i M-läge, så är det. . (om man vet vad man gör såklart)

Därmed inte sagt att M-läge alltid behöver vara förstahandsvalet i alla situationer.

Den här tråden börjar ju urarta till nån kvasidiskussion.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag resonerade lite om ordet automatik i kameror för att förstå var gränsen för diskussionen gick.
Automatiskt återgående spegel finns inte på alla kameror. I vissa kameror drar man fram filmen i ett moment och spänner slutaren i ett annat. Medan slutaren spänns automatiskt vid filmframnatningen i andra. Det finns mycket automatik i kameror.

Men visst är vi överens om att vi i den här tråden pratar om exponeringsautomatik?
När systemkameror med exponeringsautomatik började bli vanligt så fanns inte 'gröna rutan' eller programautomatik. Däremot hade de antingen automatisk bländarstyrning eller automstisk tidsstyrning. Dessa kameror marknadsfördes som automatiska. Men i den här tråden har jag nu förstått att detta ska betraktas som manuellt.
Det är bara gröna rutan som är automatik. Allt annat är manuellt. Jag håller inte med. Men det behöver man ju inte göra, så länge vi åtminstone är överens om vad det är vi diskuterar.

Petter ...
Nja. Av-läge räknar jag som halvmanuell, man bestämmer själv om man vill ha kort eller långt skärpedjup, vald bländare stannar ju fast, och man kollar hur tiden ändrar sig, den kan hamna på 1/15 eller annat värde, man får fundera över nästa beslut, kanske höja ISO något snäpp och kolla igen, är det väldigt soligt brukar jag köra snabba tider även om det är stilleben-motiv, normalt kan jag ligga på ISO 100 nästan hela sommaren, mer avancerad är inte jag med mina bilder, men jag måste bestämma mig beroende på motivet vad jag vill ratta in, på kompakten snurrar jag på en ring runt objektivet, man har sina fingrar precis vid ringen när man håller kameran, Med den andra kameran med EVF ser man så tydligt när man ändrar.

Tid och bländarlägena ser jag som halvmanuella, man får hjälpstöd av kameran vilket dom flesta moderna kameror är mycket bra på, sedan får man lösa det andra eftersom. generellt är jag en mera långsam fotograf, det fina med dessa digitala kameror är ju att man kan slösa med bilder på ett helt annat sätt än på filmtiden, men nu för tiden har jag ändå dragit ner på mängden bilder, blir mindre att sortera och kasta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... Dessa parametrar är av mig bestämda och vid tillfället jag bestämt mig ha dom verkar ge mig den ljushet i bilderna jag vill uppnå för bästa möjglia utgångspunkt för mig.

Kommer ett huvud i vägen så kommer exponeringsmätaren avvika från ett värde då huvudet inte var med. Jag kommer få bra exponering på huvudmotivet ändå. Kommer en helkropp med helvit dress kommer kameran få helt annat värde än utan och kommer en svartklädd person så avviker den åt andra hållet.
Fortfarande kommer jag få bra exponering på huvudmotivet. ...
Och om solen går i moln medan du är upptagen med att hitta bra motiv och ta bilder?
 
ANNONS