Annons

Varför finns inte dessa funktioner i en systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

El-Bonko

Aktiv medlem
Ansiktsigenkänning:
Ansiktsigenkänning är inte intressant. Om jag fotar porträtt med mitt 70-200/2,8 så är skärpedjupet på några millimeter och då gäller det att hitta ögat närmast kameran och inte näsan eller kinden. Verkar dock som att D750 även klarar att hitta ett öga (även om filmen i dpreview indikerar att den ofta missar målet).
För att kameran ska kunna fokusera just på ögat måste den veta var ögat är, och då krävs ansiktsigenkänning. En spegelreflexkamera kan såvitt jag vet aldrig göra det om man använder sökaren.

Jag har läst att Sonys A7-serie automatiskt kan fokusera på det närmsta ögat med stor säkerhet. Jag har dock inte testat funktionen själv.
 

A.Dent

Aktiv medlem
För att kameran ska kunna fokusera just på ögat måste den veta var ögat är, och då krävs ansiktsigenkänning. En spegelreflexkamera kan såvitt jag vet aldrig göra det om man använder sökaren.

Jag har läst att Sonys A7-serie automatiskt kan fokusera på det närmsta ögat med stor säkerhet. Jag har dock inte testat funktionen själv.
Sony A77 (2011) har ansiktsigenkänning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Spegelreflexkamerorna förses numera i allt större utsträckning med en "hjälpsensor". Den är egentligen ljusmätaren, men börjar ha så hög upplösning att den kan klara ut var ansikten är. Om det räcker för att ta rätt på ögonen också beror förstås på hur stort ansiktet är i bilden.

Att man sätter ND-filter i kompaktkameror beror på att man inte kan blända ner dem ordentligt. Diffraktionen blir så eländig på de små sensorerna då. Därför behövs ND-filter inte i samma utsträckning på en systemkamera.

Det är inte så enkelt som man kan tro att sänka känsligheten på en bildsensor under det som kallas bas-ISO. Kvalitén blir lidande. Just bildkvalité är förstås en av de grundläggande anledningarna till att man köper en större kamera, eller åtminstone en kamera med större sensor, så det anses nog rent allmänt att den som vill ha en sådan kamera också är benägen att ge upp lite annan bekvämlighet för att bibehålla den högre bildkvalitén.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Men inte HDR (vilket var det jag skev)
HDR görs genom att slå ihop olikexponerade bilder till en ny bild.

Och visst, 550D kan inte slå ihop bilden åt dig, men den hjälper dig att göra tre olika exponeringar i följd.
Vilket var en del av TS fråga varför systemkameror inte ens klarar av.
AEB kan användas för att göra HDR, eller för att välja den bästa av tre exponeringar.

Petter...
 

KenMac

Medlem
3D tracking i Nikon D750

För att kameran ska kunna fokusera just på ögat måste den veta var ögat är, och då krävs ansiktsigenkänning. En spegelreflexkamera kan såvitt jag vet aldrig göra det om man använder sökaren.
Menar du att 3D sökning endast fungerar i LiveView? I så fall är det inte mycket att ha. Jag vill ha den i sökaren.

Men så här står det på DP Review:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/8
"As we alluded to on the features page, the D750's AF system works with the D750's metering sensor to provide advanced subject recognition and tracking, including face detection, during through-the-viewfinder shooting."

Är det någon som har erfarenhet av 3D-trackning i Nikon D750 om den fungerar bra vid porträtt eller om det mest är en leksak som man slutar använda efter ett tag?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Menar du att 3D sökning endast fungerar i LiveView? I så fall är det inte mycket att ha. Jag vill ha den i sökaren.
3D-fokus hos Nikon fungerar i normalläget när du tittar genom sökaren.

Men så här står det på DP Review:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/8
"As we alluded to on the features page, the D750's AF system works with the D750's metering sensor to provide advanced subject recognition and tracking, including face detection, during through-the-viewfinder shooting."

Är det någon som har erfarenhet av 3D-trackning i Nikon D750 om den fungerar bra vid porträtt eller om det mest är en leksak som man slutar använda efter ett tag?
3D-fokus hos Nikon är en funktion som från början mest tagits fram för att hjälpa kameran följa rörliga motiv som rör sig på ett sätt som gör dem svåra att följa. Alltså mest som ett stöd för följande fokus under action- och sportfoto. Där fungerar det numera riktigt bra. Men i takt med att tekniken förfinats (den har funnits i snart tio år nu) så kan den - som i D750 - också faktiskt hjälpa till att sätta fokus på till exempel ansikten. Hur bra ansiktsigenkänningen funkar i D750 har jag själv inte testat, men jag är rimligt säker på att den inte kan fokusera specifikt på så små detaljer som ögon i ett ansikte, snarare att den kan hitta ett ansikte i en bild och placera fokuspunkter på det.

I sådana här lägen kan sensorbaserad fokus som i spegelfria kameror fungera bättre, dels för att de kan urskilja mindre detaljer (inte bara ett ansikte, utan även detaljer i ett ansikte), dels för att ett sådant fokussystem har lättare att pricka fokus exakt rätt när man har tunt skärpedjup (och det är ju bara med tunt skärpedjup som det blir intressant att specifikt hitta ögonen i ansiktet). Nu är de inte så många spegelfria kameror som är bra på det här ännu, men Sony har kommit en bra bit på väg mot att få det att fungera tillförlitligt i några av sina senaste modeller.
 

afe

Aktiv medlem
Sonys spegelfria systemkameror som är aktuella nu kan ju t.o.m. hitta ett öga att fokusera på själv.. Det är antagligen bättre på A7RII och A6300 än på min A6000, där den hittar ett öga ungefär en gång av tio (och bara i bra ljus). Den väljer heller inte nödvändigtvis det närmaste, men det är det nog ingen kompaktkamera som gör heller :)
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus m4/3-systemkameror (åtminstone OM-D E-M5, och förmodligen även senare) har "Face priority" och "Eye priority".
Det senare har tre varianter:
  1. Fokusera på det öga som är närmast kameran.
  2. Fokusera på högra ögat.
  3. Fokusera på vänstra ögat.
Jag har bara provat det ibland, och inte hårdtestat så jag vet inte hur svåra situationer det klarar, men hjälper ibland gör det.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
2 iso

ND-filter
Active D-lighting fungerar inte om man kör Raw/DNG och ger inte den effekt jag är ute efter. Tänkte snarare som en omvänd ISO. Kamerorna kan ju bygga högre och högre ISO så man kan få 10 000 ISO, då borde ju kamerorna också kunna bygga neråt. Dvs om iso 100 är normal så vore det ju önskvärt att man kunde gå ner till 25 ISO eller varför inte 2 ISO så man kunde få en bild med lång slutartid för att få vissa effekter även under ljusa förhållanden.



Hej Nej det fungerar tyvärr inte redan på 50 ISO så blir det färg fel och ännu värre om man går längre ner. Därför begränsar ex Canon ISO till 50.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
ND-filter
Active D-lighting fungerar inte om man kör Raw/DNG och ger inte den effekt jag är ute efter. Tänkte snarare som en omvänd ISO. Kamerorna kan ju bygga högre och högre ISO så man kan få 10 000 ISO, då borde ju kamerorna också kunna bygga neråt. Dvs om iso 100 är normal så vore det ju önskvärt att man kunde gå ner till 25 ISO eller varför inte 2 ISO så man kunde få en bild med lång slutartid för att få vissa effekter även under ljusa förhållanden.
Ett starkt förenklat svar: Tänk på att iso i den digitala världen faktiskt inte handlar om känslighet, utan om signalförstärkning. En digitalsensor har en fast baskänslighet, det som händer när du höjer iso är bara att du förstärker signalen, ungefär som när du skruvar upp volymen på en förstärkare.

Och det som definierar baskänsligheten hos en sensor är - som sagt, mycket starkt förenklat - den nivå där den helt enkelt inte längre kan ta emot mer ljus. De ljuskänsliga elementen i pixlarna är då fyllda (i de ljusa delarna av bilden). Att "sänka" känsligheten då innebär att man fyller på med mer ljus och det slutar bara med att större och större delar av bilden är så överexponerad att det bara blir vitt.
 
ANNONS