Annons

Flyga med två handbagage. resväska+kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olika för olika bolag

Min upplevelse är att regelverken i stort är dem samma i resebolagen. Det som skiljer är tillämpningen mellan bolag och storleken på flygplanet.

Starter med storleken på planen som kanske är den minst efterfrågade här. När det gäller reser med mindre plan är det inte alltid säkert att du ens får in en väska med de små kabinmåtten. Det som händer är att man plockar din väska precis innan du bordar planet. I vissa fall står det en vagn du får sätta väskan på i andra fall tar dem den precis du bordat planet. Dock får du oftast behålla din ryggsäck eller din dataväska. I Sverge tex Malmö Aviation, Kullaflyg etc.

När det gäller större plan finns plats men då är det ofta bolagens tillämpningar som gäller. Tex billighetsbolag som Ryan Air, Wizz Air, etc är mycket hårda. Skulle vilja påstå att varje resa jag gjort med dessa har inneburit att någon fått packa om eller lämna bagage. Dessutom ofta på ett otrevligt sätt. Dem står ofta med en mall precis innan boarding som du ska trycka igenom väskan. Går inte det så får du inte ta med den.
När det gäller andra bolag som SAS, Norweigan Air, Turkish Air, Lufthansa, Brussel Air, Iberia, finair, etc som tillhör något allians, typ Star Alliance så brukar det inet vara några problem även om dem säger ett handbagage. Rättar dem dig så gör dem det vid check-in. Då har du möjlighet att packa om. Ibland går det också att charma dem som sitter i check-in. Går det får man ofta lite hjälp. Tex att hänga kamerorna på sig. Då ingår dem inte i bagaget.
Dock - viktigt - är allt fler reser "lätt med mer än ett bagage. Det innebär att platsen på planet inte räcker. Tror inte planet kommer att lyfta med väskor på fel ställe. Det som hänt i mina case är att dem även här tar väskorna (kabinbagaget) och skickar ut det för lastning i lastrum. Problemet uppstår då att om man packat fotoutrustningen i kabinväskan så mister du kontroll (skada, stöld). Väskan får du senare hämta ut som normalt på bagagebandet.

Om man ska rätta sig efter de proffesionella fotoresenärerna (som inte åker med pelikanväskor) så använd kläder där du packar på dig objektiv och kameror. Allt du bär på kroppen ligger utanför bagageregler. Använd ryggsäck som går att packa ihop och fästa i livrem allt annat i baget som du skickar i lastrummet.

Detta är mina upplevelser enbart och det kan finnas saker jag inte upplevt. Reserverar mig därför att detta är den absoluta sanningen.

Personligen reser jag helst med bolag som tillhör den mera förlåtande gruppen. Kabinbagage i vilken jag har sådant som inte är vitalt (stöld,skada). En ryggsäck med all foto och datautrustning. Har enbart vid ett fåtal tillfälle fått lämna kabinbagaget pga plats på hyllorna inte finns. Det ska tilläggas att jag oftast inte är först på planet.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag brukar bara Resa med Norwegian, SAS, BA, Lufthansa mm. Vad gäller Ryan och sånt skit, det håller jag mig ifrån.
 

PMD

Aktiv medlem
Dock - viktigt - är allt fler reser "lätt med mer än ett bagage. Det innebär att platsen på planet inte räcker. Tror inte planet kommer att lyfta med väskor på fel ställe. Det som hänt i mina case är att dem även här tar väskorna (kabinbagaget) och skickar ut det för lastning i lastrum. Problemet uppstår då att om man packat fotoutrustningen i kabinväskan så mister du kontroll (skada, stöld). Väskan får du senare hämta ut som normalt på bagagebandet.
[...]
Har enbart vid ett fåtal tillfälle fått lämna kabinbagaget pga plats på hyllorna inte finns. Det ska tilläggas att jag oftast inte är först på planet.
Av det skälet brukar jag ha en hård kabinväska när jag flyger utan incheckat bagage. Kabinäskan är av samma hårda typ som min stora resväska och bör tåla lika mycket ovarsam hantering. Hittills har jag dock inte varit tvungen att checka in den. Någon kamerautrustning har jag dock aldrig i den, utan det får helt enkelt bli minimal sådan så att den går in i den lilla datorväskan eller liknande som man brukar få ha som extraväska i kabinen.

Det lönar sig att gå ombord bland de första.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med CRJ900 som är vanligt med SAS och LH är det regel att större handbagage lämnas utanför planet vid påstigning.
 
Av det skälet brukar jag ha en hård kabinväska när jag flyger utan incheckat bagage. Kabinäskan är av samma hårda typ som min stora resväska och bör tåla lika mycket ovarsam hantering. Hittills har jag dock inte varit tvungen att checka in den. Någon kamerautrustning har jag dock aldrig i den, utan det får helt enkelt bli minimal sådan så att den går in i den lilla datorväskan eller liknande som man brukar få ha som extraväska i kabinen.

Det lönar sig att gå ombord bland de första.
Viktigt och helt rätt att försöka komma in i planet tidigt!
 

Osquar

Aktiv medlem
Var finns denna information att ta del av? Har snabbläst SAS Allmänna transportvillkor men hittar inget som förklarar det nu nämner?
Har själv fått den informationen IRL vid besök hos en av SAS incheckningsdiskar. Har insett att vad som står på flygbolagens hemsidor är något man ska ta med en nypa salt! Har ett flertal exempel där jag i god tid innan resan tagit personlig (IRL) kontakt med aktuellt bolag och förklarat detta med fotoutrustning, handbagage, vikt etc och då fått full förståelse och tillmötesgående, dvs ett svar/lösning som på intet sätt överensstämmer med informationen på hemsidan. Rätt uselt att det är på detta sätt...

/Oscar
 
ANNONS