Annons

Är det ofredande om man fotar barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Att man inte skall fotografera människor som undanber sig fotografering är nog de flesta överens om. I det här fallet förefaller det dock som om personalen aldrig varit i kontakt med fotografen utan gjort en polisanmälan av något som inte är en polissak. Tycker du att personalen agerat rätt? Tycker du att polisen bör inleda en förundersökning om brott?
Får rätta mig själv - de hade tydligen varit i kontakt med honom. Om han fortsatte fotografera framgå väl inte riktigt men faktum kvarstår väl att han blir polisanmäld för en sak som inte är ett brott.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Nu är ju inte Ica en allmän plats.
Det är privat och även om de välkomnar dig in så kan lika gärna avvisa dig ut om de inte känner att du hör hemma där eller på annat sätt inte följer deras föreskrifter och tränger dig i kön (ingen aning om de skulle be dig gå för en trängning, men de har den rätten)

Du kan inte hävda din rätt att fotografera vanliga människor där inne.
Men väljer du att göra så har de rätt att avvisa dig.
Utanför på tex trottoaren får du däremot fotografera Icabutiken.
Om ICA är en allmän plats eller inte har inte med poängen att göra. Men okej - jag gör liknelsen enklare så att även du kan förstå den: Byt ut "kön på ICA" mot "en kö på allmän plats". Hänger du med nu?
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det var ett mycket märkligt påstående.

Om en sak är lagligt eller ej måste i alla högsta grad ha betydelser för hur den skall bedömas. Visst vore det härligt med ett samhälle som fungerade utan lager men jag tror det är långt dit.
Visst är lagen viktig och vi kommer naturligtvis aldrig att komma till ett samhälle som klarar sig utan lagar och lagföring.. Men lagen är fyrkantig , ihålig, lätt att hitta kryphål i eller att runda. Den täcker långt i från allt. En stor del av ditt vardagsbeteende styrs inte av lagen, utan av oskrivna lagar. Därför är det aldrig en ursäkt att något är lagligt när man uppför sig illa. Om du gräver med fingret i näsan när någon sitter och äter på andra sidan bordet så är det väl konstigt om du refererar till att det är lagligt om de ber dig sluta? Lika konstigt är det att hänvisa till lagen om någon inte vill vara med på bild.
 

martinator

Aktiv medlem
Visst är lagen viktig och vi kommer naturligtvis aldrig att komma till ett samhälle som klarar sig utan lagar och lagföring.. Men lagen är fyrkantig , ihålig, lätt att hitta kryphål i eller att runda. Den täcker långt i från allt. En stor del av ditt vardagsbeteende styrs inte av lagen, utan av oskrivna lagar. Därför är det aldrig en ursäkt att något är lagligt när man uppför sig illa. Om du gräver med fingret i näsan när någon sitter och äter på andra sidan bordet så är det väl konstigt om du refererar till att det är lagligt om de ber dig sluta? Lika konstigt är det att hänvisa till lagen om någon inte vill vara med på bild.
Nu blir det en glidning - vem har pratar om att "uppföra sig illa"...?
Att fotografera på offentlig plats kan svårligen uppfattas som "uppför sig illa" om man inte har förföljelsemani eller tror att hela världen är befolkad av pedofiler. Det senare är dock ett växande problem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du gräver med fingret i näsan när någon sitter och äter på andra sidan bordet så är det väl konstigt om du refererar till att det är lagligt om de ber dig sluta? Lika konstigt är det att hänvisa till lagen om någon inte vill vara med på bild.
Jag tycker inte liknelsen är riktigt relevant och även om det vore det så är väl inte konsekvensen att göra en polisanmälan om jag fortsätter gräva i näsan?

Jag håller med om att lagar inte täcker allt och jag delar din uppfattning om att man bör visa hänsyn när man fotograferar. Nu vet vi ju förstås inte alla detaljer i det här ärendet men man kan ju gissa att det uppstått en irriterad ordväxling. Om det berodde på att dagispersonalen varit aggressiv eller om det beror på att fotografen inte haft något vett vet vi inte. Det jag reagerade på var att det blivit en polissak.

Jag tycker det är ytterligare ett tecken på att fotografer alltmer ses som någon suspekt av allmänheten. Vill vi begränsa rätten att fotografera så måste vi i så fall ändra våra lagar. Vi kan inte ha gatans parlament.

Ytterligare ett exempel på attityden mot fotografering kunde jag läsa i SvD idag.

http://www.svd.se/du-exploaterar-ditt-barn-pa-facebook

Krönikan handlar mycket om hur man använder facebook som bekräftelse på ett osunt vis. Den kritiken kan jag delvis hålla med om även om jag anser att det är upp till varje individ.

Det som jag dock reagerade på var inledningen:


Överallt är de, barnen som äter, sover, drömmer dansar och leker. Helt i sina egna världar – och alltid är det en kamera där och exploaterar dem.

Det äcklar mig. Inte ditt underbara barn – men du.

Det är inte pedofiler jag är mest rädd för. Det är dig. Du som inte frågar, som inte kan byta roll med ditt barn, som inte har en aning om integritet. Du som saknar inlevelse, medkänsla och själ. Älskar inte ditt barn utan din egen förlängning och ställer ut det som vore det en tingest att skryta med. Ett bevis på din förträfflighet. Ett objekt att räkna.


"alltid är det en kamera där och exploaterar dem"

Alltså en direkt attack mot själva kameran. Hon tycker det är en symbol för att man inte har respekt för integritet och visst planterar hon pedofiltanken också (inte mest rädd för men ändå rädd för....).

Att ta en bild på sitt barn som käkar glass och lägga upp den facebook är alltså klandervärt. Att det kan vara t ex mor- och farföräldrars enda chans att få se sitt barnbarn tycks inte föresväva krönikören.

Återigen ett exempel på en fientlig inställning mot fotografering i sig.

Min far fotograferade mig mycket när jag var liten. Minns att jag inte var så överförtjust över att behöva "sitta still" när stativ riggades och film laddades men idag är jag rätt tacksam för de bilder som togs och bevarats.

Visst finns det ytterligheter av fotografi som bör ifrågasättas men det som sker nu är att alla fotografering ifrågasätts av allt fler. Något som jag finner mycket märkligt i ett samhälle där vi i stor utsträckning väljer att kommunicera med bilder och filmer.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du har helt rätt.

Samtidigt vore det väl lika konstigt att den som sitter och äter mittemot mig, när jag petar mig djupt i näsan, ringer polisen eller gör en polisanmälan för vad de uppfattar som olagligt.
När det på sin höjd är otrevligt och möjligen lite äckligt.

Men nu gäller det inte näspetande.
Det handlar om något större.

Det fotograferas mera än någonsin. Det publiceras mera än någonsin. Det övervakas mera än någonsin.
Sfären av den personliga integriteten krymper sakta men säkert. Vi ska underkasta oss allt idag. Ibland är det användaravtal, ibland något konstigt bara för att någon annan ska känna sig säker.

Obehag innebär inte per automatik att det är olagligt. Inte heller att det ska polisanmälas.
Dålig moral är just dålig moral och rädslan för dålig sådan ska inte gödas genom skräck och okynnesanmälningar hos polisen.

Vi ska vara lyckliga att vi lever i ett samhälle där vi får fotografera.
Därför ska vi fotografera.
Precis av samma orsak som att vi röstar då vi ges chansen i en demokrati.

Vi ska leva i ett samhälle som andas frihet och inte underkasta oss rädsla för moralbrott.


Visst är lagen viktig och vi kommer naturligtvis aldrig att komma till ett samhälle som klarar sig utan lagar och lagföring.. Men lagen är fyrkantig , ihålig, lätt att hitta kryphål i eller att runda. Den täcker långt i från allt. En stor del av ditt vardagsbeteende styrs inte av lagen, utan av oskrivna lagar. Därför är det aldrig en ursäkt att något är lagligt när man uppför sig illa. Om du gräver med fingret i näsan när någon sitter och äter på andra sidan bordet så är det väl konstigt om du refererar till att det är lagligt om de ber dig sluta? Lika konstigt är det att hänvisa till lagen om någon inte vill vara med på bild.
 

PMD

Aktiv medlem
Det fotograferas mera än någonsin. Det publiceras mera än någonsin. Det övervakas mera än någonsin.
Konstigt nog klagas det väldigt lite på övervakningskameror, som ju dominerar fullständigt när det gäller fotografering och videofilmande av allmänheten. Enstaka fotografers fotografering är närmast försumbar i sammanhanget.
 

AFJ

Aktiv medlem
Konstigt nog klagas det väldigt lite på övervakningskameror, som ju dominerar fullständigt när det gäller fotografering och videofilmande av allmänheten. Enstaka fotografers fotografering är närmast försumbar i sammanhanget.
Det är nog inte så konstigt.

Folk utgår ifrån, rätt eller fel, att bilder från övervakningskameror inte hamnar i "orätta" händer.

Övervakningskameror är antingen kända, har "alltid" suttit där och är därmed accepterade. Eller så har man helt enkelt inte observerat dem.

En ensam fotograf utgör något nytt och okänt och är därmed "farligare".

Jag håller med om att attityden till fotografering inte är helt rationell men det är nog inte så konstigt, vi människor är sällan helt rationella.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Folk utgår ifrån, rätt eller fel, att bilder från övervakningskameror inte hamnar i "orätta" händer.
Både vem, var och hur övervakningskameror får sättas upp är ju noga reglerat, liksom hur man får använda bilderna. Man får t ex inte spara dem mer än två månader.
 

afe

Aktiv medlem
Dra inte in diskussionen om vad som är övervakningskameror i detta - då spårar det ur totalt (igen).

/Mod
 
ANNONS